Encyklopedia

Konstal 105N1k

dodane przez Mario ; zmodyfikowane przez konjo 

Realizacja koncepcji unowocześniania wagonów generacji 105N zaowocowała w 1995 roku, kiedy to Konstal wyprodukował dla Warszawy 2 pojazdy typu 105N1k.

Tramwaje posiadały nowe pudła z drzwiami odskokowo-wychylnymi. Napędy i płaty drzwiowe dostarczyła znana z rozwiązań dla komunikacji firma IFE. Udoskonalone "stopiątki" otrzymały tyrystorowy układ rozruchu produkcji GEC Alstom ACEC. Sterownik umieszczono w nietypowym miejscu tj. pod trzecim i czwartym siedzeniem pasażerskim. Ponadto wagony otrzymały przetwornicę statyczną firmy ABB Transportation Łódź i 4 silniki o mocy 41.5 kW każdy. W pojazdach zainstalowano także zintegrowany pulpit motorniczego (podobny do warszawskich wagonów typu 105Ng - nie mylić z 105Ng/S!) oraz pantografy OTK-2.

Niestety, koszt aparatury był za wysoki jak na możliwości Tramwajów Warszawskich i po wyprodukowaniu dwóch egzemplarzy seria nie doczekała się kontynuacji. W 2004 roku istniejące wagony zostały przebudowane na 105N2k. Obecnie w stolicy nie istnieje już żaden przedstawiciel typu 105N1k.
na podstawie: Tramwaje Warszawskie oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Mariusz Belko
Producent:
Konstal
Model:
105N1k
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Długość:
13,50 m
Szerokość:
2,40 m
Wysokość:
3,06 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
17 000 kg
Wysokość podłogi:
910 mm
Liczba i moc silników:
4 x 41,5 kW
Liczba miejsc siedzących:
22
Liczba miejsc ogółem:
125
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też: Konstal 105NKonstal 105N2kTyrystor