Encyklopedia
Konstal 105Nm
dodane przez Mario ; zmodyfikowane przez Pepe
W 1996 roku rozpoczęto produkcję kolejnej wersji wagonu 105N. Chorzowski Konstal wyprodukował 14 wagonów typu 105Nm, przy czym wszystkie trafiły do Warszawy. Wariantem wyjściowym do jej powstania były tramwaje 105Nf.
Podstawową różnicą między wagonem typu 105Nm a wagonem 105Nf jest zastosowanie przetwornicy statycznej wyprodukowanej przez łódzki oddział koncernu Adtranz. Posiadają one typowe dla 105-tek pudło czterodrzwiowe, jednak wykonane z grubszej blachy (2mm). W tramwajach tych zamontowano również drzwi z tworzyw sztucznych bez dolnej szyby współpracujące z napędem drzwiowym firmy IFE. Zastosowano nowe wózki typu 2NNf z systemem smarowania obrzeży kół. Wagony są napędzane 4 silnikami trakcyjnymi LTd-220 o mocy 41,5kW każdy. We wszystkich wagonach zamontowano okna uchylne z pojedynczym uchwytem zamykanym na wcisk. Część wagonów otrzymała nowe połówkowe pantografy typu OTK-2 z automatycznym sterowaniem. Kilka lat później w niektórych wagonach zamontowane zostały wyłączniki szybkie
Wagony typu 105Nm są ostatnimi tramwajami generacji 105N, wyposażonymi w pudło czterodrzwiowe i chowane do wewnątrz drzwi.
Wagony wyprodukowane w zakładach Konstal w latach 1996-1997 w ilości 14 sztuk trafiły do Warszawy. Dwa składy otrzymała zajezdnia R-4 Żoliborz (1468+1467 i 1470+1469), a pięć pozostałych zajezdnia R-3 Mokotów (numery od 1457 do 1456). Wszystkie składy do dziś biorą czynny udział w życiu komunikacyjnym stolicy.
Podstawową różnicą między wagonem typu 105Nm a wagonem 105Nf jest zastosowanie przetwornicy statycznej wyprodukowanej przez łódzki oddział koncernu Adtranz. Posiadają one typowe dla 105-tek pudło czterodrzwiowe, jednak wykonane z grubszej blachy (2mm). W tramwajach tych zamontowano również drzwi z tworzyw sztucznych bez dolnej szyby współpracujące z napędem drzwiowym firmy IFE. Zastosowano nowe wózki typu 2NNf z systemem smarowania obrzeży kół. Wagony są napędzane 4 silnikami trakcyjnymi LTd-220 o mocy 41,5kW każdy. We wszystkich wagonach zamontowano okna uchylne z pojedynczym uchwytem zamykanym na wcisk. Część wagonów otrzymała nowe połówkowe pantografy typu OTK-2 z automatycznym sterowaniem. Kilka lat później w niektórych wagonach zamontowane zostały wyłączniki szybkie
Wagony typu 105Nm są ostatnimi tramwajami generacji 105N, wyposażonymi w pudło czterodrzwiowe i chowane do wewnątrz drzwi.
Konstal 105Nm w Warszawie
Wagony wyprodukowane w zakładach Konstal w latach 1996-1997 w ilości 14 sztuk trafiły do Warszawy. Dwa składy otrzymała zajezdnia R-4 Żoliborz (1468+1467 i 1470+1469), a pięć pozostałych zajezdnia R-3 Mokotów (numery od 1457 do 1456). Wszystkie składy do dziś biorą czynny udział w życiu komunikacyjnym stolicy.
na podstawie: Tramwaje Warszawskie, oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Mariusz Belko
uzupełnienie: michał Pilaszkiewicz
opracował: Mariusz Belko
uzupełnienie: michał Pilaszkiewicz
Producent:
Konstal
Model:
105Nm
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Długość:
13,5 m
Szerokość:
2,4 m
Wysokość:
3,06 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
17 000 kg
Wysokość podłogi:
910 mm
Liczba i moc silników:
4 x 41,5 kW
Liczba miejsc siedzących:
20
Liczba miejsc ogółem:
125
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie
Zobacz też:
Konstal 105N
▪
Konstal 105N1k
▪
HCP 105N/2
▪
105N2k/2000
▪
Konstal 105Na
▪
Konstal 105NaDK
▪
Konstal 105Nb
▪
Konstal 105Ne
▪
Konstal 105Nf
▪
Konstal 105Ng
▪
CW 105Ng/S
▪
Konstal 105Np
▪
Konstal 105NW
▪
Konstal 105Nz
▪
Konstal 106N
▪
Konstal 106Na
▪
Konstal 108N
▪
Konstal 111N
▪
H. Cegielski FPS 123N