Hasło z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

Konstal 108N

Konstal 108N jest kolejnym następcą popularnych "stopiątek". Powstały dwa projekty tego typu tramwaju. Jeden z nich (z lat '80 i '90) przewidywał wzmocnienie obecnego pudła 105N na mocniejsze, ponieważ konstrukcja macierzysta jest podatna na zwichrowania. Projekt ten z wyglądu przypominał nieco 13N poprzez zaokrąglony dach, obniżoną linię okien oraz miejsce na tablicę kierunkową, która zamontowana miała być nad przednią szybą.

Drugi z projektów bazował również na tramwaju typu 105N. W skład projektu wchodziły czteroskrzydłowe drzwi (takie jak w 111N) oraz układ elektroniczny ze 105Nb (wersja '92). Szafa elektryczna została ustawiona bokiem przy lewej ścianie wagonu, z tego powodu również okno za kabiną motorniczego było krótsze o połowę. Do zmian można było też zaliczyć przesunięcie gniazd.

W 1993 niedokończone pudło wagonu 108N zostało użyte do skonstruowania wagonu 105Nb Wagon ten miał trafić do Warszawy (nadano mu już nawet numer #1392), lecz jednak został przebudowany na wersję wąskotorową 805Nb. Ostatecznie wagon ten trafił do Grudziądza i jeździ do dziś z numerem bocznym #63. Rożni się jednak tym, że została zachowana ostatnia maszyna drzwiowa podzielona na dwie części, z powodu testowania drzwi czteroskrzydłowych.

na podstawie: Muzeum Komunikacji Tramwajowej w GOP
opracował: Michał Pilaszkiewicz