Encyklopedia

Pesa 120NaS2

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

14.03.2023
Poprawki, dodano informacje do roku 2023 man

Pesa Swing 120NaS2 to jednokierunkowy, pięcioczłonowy, w pełni niskopodłogowy tramwaj o długości 30,12 m.

zdjęcie
Zjazdowym „Swingiem” pod Wałami Chrobrego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Podobnie jak Swingi z poprzedniej dostawy, 120NaS2 również są przystosowane do poruszania się po torach o szerokości 1000 mm i 1435 mm. W tramwaju istnieje możliwość rekuperacji (odzyskiwania) energii. Na życzenie klienta pojazd można dodatkowo wyposażyć w zasobniki energii, co przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacji.

Tramwaje posiadają falownikowy układ napędowy, na który składają się 4 asynchroniczne silniki o mocy 105 kW.

zdjęcie
Nowoczesnym tramwajem na osiedle Zawadzkiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pesa 120NaS2 posiada klasę wytrzymałości konstrukcji na ściskanie P IV (400 kN) i spełnia warunki crash-normy PN-EN-15227 2008.

Zastosowany napęd daje możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach braku zasilania. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie kilkudziesięciu metrów. Szczególnie przydatne staje się to w przypadku zaniku zasilania sieci, gdy zachodzi potrzeba zjechania ze skrzyżowania lub wjechania na torowisko nie posiadające trakcji (np. hala remontowa).

Serwisanci mają do dyspozycji system diagnostyki on-line, który umożliwia monitorowanie stanu floty pojazdów. Również motorniczy posiadają tę możliwość – dzięki zastosowaniu systemu klasyfikacji zdarzeń – samemu mogą dokładnie określić sposób postępowania w danym momencie.

Pesa 120NaS2 w Szczecinie

zdjęcie
"Swing" widziany z kładki nad ulicą Eskadrową
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwszy z 22 zamówionych Swingów 120NaS2 pojawił się w zajezdni Pogodno w dniu 26 stycznia 2013 roku.

Dodatkowo w ramach umowy z Pesą do zajezdni trafił także specjalistyczny sprzęt do obsługi tramwajów.

zdjęcie
"Termometr" to niejedyny element informacji pasażerskiej
Nowe Swingi nieco różnią się od modelu 120NaS z poprzedniej dostawy. Tramwaje są o dwa metry krótsze w stosunku do starszych egzemplarzy. Posiadają także dwie rampy dla wózków, o jedną więcej niż ich starsze odpowiedniki. We wnętrzu wagonów znalazł się jeden rząd siedzeń, nie zaś dwa, jak w Swingach 120NaS. Poręcze w nowych tramwajach pomalowano na kolor zielony.

Wagony otrzymały również zupełnie nowy system informacji pasażerskiej z firmy Novamedia. Wyposażono je w pięć wyświetlaczy zewnętrzne w kolorze bursztynowym - dwa z prawej strony pojazdu pokazujące linię, kierunek oraz trasę przejazdu, jeden z przodu pokazujący linię i kierunek, boczny dla osób niedowidzących oraz tylny wyświetlacz typu „kwadrat” z numerem linii.

Wewnątrz pojazdu oprócz wyświetlaczy LCD na suficie, pojawiły się także elektroniczne tablice tzw. „termometry” z dynamicznym przebiegiem trasy. Lokalizację tramwaju na trasie wskazywała specjalna przeskakująca kulka w barwach miasta, zaś obok na fragmencie mapy miasta wskazywane było położenie tramwaju.

zdjęcie
Na Wyszyńskiego ostro w dół!
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Nowością było również prezentowanie czasu do odjazdu podczas postoju na przystanku końcowym na wyświetlaczu czołowym oraz wewnętrznych ekranach LCD, a także elektroniczna tablica umieszczona przy szybie w kabinie motorniczego informująca o przypisaniu tramwaju do brygady - tzw. „brygadówka”. Ponadto tramwaje otrzymały zewnętrzną głosową informację pasażerską, uruchamianą w trakcie otwarcia drzwi na przystanku.

Swingi wyposażono również w bezprzewodowy Internet dla podróżujących, automat biletowy marki Pixel oraz klimatyzację całego przedziału pasażerskiego.

Tramwaje debiutowały na trasach od marca 2013 roku do kwietnia 2014. Otrzymały numery taborowe 807–828.

lipcu 2022 rozpoczęto proces liftingu wagonów. Zakłada on wymianę całego systemu informacji pasażerskiej na urządzenia firmy R&G Mielec. Proces obejmuje wymianę wszystkich zewnętrznych wyświetlaczy na nowe w kolorze białym, a także ekranów LCD oraz termometrów elektronicznych. Ponadto, w wagonach montowany jest dodatkowy rząd siedzeń.

Opracowanie materiału: na podstawie danych ze strony internetowej pesa, oraz wiedzy własnej Janusz Światowy jas59 

aktualizacja+poprawki: man

Producent:
PESA
Model:
120NaS2
Liczba członów:
5
Liczba i układ drzwi:
6 (1-2-2-2-2-1)
Długość:
30 012 mm
Szerokość:
2 350 mm
Wysokość:
3 400 mm
Liczba osi:
6
Liczba miejsc siedzących:
40 (z jednym rzędem siedzeń)
49 (z podwójnym rzędem siedzeń)
Liczba miejsc stojących:
160
Lata produkcji:
od 2010
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
22/22
Zobacz też: Pesa 120NaS

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 22
Średni wiek pojazdu: 10,68 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
807 120NaS2 2013 12.03.2013 Pogodno
808 120NaS2 2013 12.03.2013 Pogodno
809 120NaS2 2013 21.03.2013 Pogodno
810 120NaS2 2013 19.03.2013 Pogodno
811 120NaS2 2013 02.04.2013 Pogodno
812 120NaS2 2013 12.04.2013 Pogodno
813 120NaS2 2013 09.10.2013 Pogodno
814 120NaS2 2013 23.10.2013 Pogodno
815 120NaS2 2013 13.11.2013 Pogodno
816 120NaS2 2013 27.11.2013 Pogodno
817 120NaS2 2013 10.12.2013 Pogodno
818 120NaS2 2013 02.01.2014 Pogodno
819 120NaS2 2013 17.01.2014 Pogodno odbudowa członu A u zewnętrznego wykonawcy w dniach 17.11.2020–11.01.2021
820 120NaS2 2013 27.01.2014 Pogodno
821 120NaS2 2013 08.02.2014 Pogodno
822 120NaS2 2014 18.02.2014 Pogodno
823 120NaS2 2014 05.03.2014 Pogodno
824 120NaS2 2014 05.03.2014 Pogodno
825 120NaS2 2014 18.03.2014 Pogodno
826 120NaS2 2014 25.03.2014 Pogodno
827 120NaS2 2014 03.04.2014 Pogodno
828 120NaS2 2014 10.04.2014 Pogodno