Hasło z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

Pesa 120NaS2

W dniu 26 stycznia 2013 roku trafił do zajezdni Pogodno pierwszy z 22 niskopodłogowych Swingów (120NaS2) zakupionych przez Tramwaje Szczecińskie. Do końca marca do zajezdni na Pogodnie ma trafić 6 takich pojazdów a pomiędzy październikiem 2013 a marcem 2014 kolejnych 16. Dodatkowo w ramach umowy z "Pesą" do zajezdni trafi także specjalistyczny sprzęt do obsługi tramwajów.

Nowe pojazdy wyposażone zostały w dwa specjalnie wydzielone miejsca do przewożenia wózków. Zmieniono także wnętrze pojazdów pod względem estetycznym jak i praktycznym. Tramwaj standardowo pomalowany jest w barwy Floating Garden.

Od Swingów z poprzedniej dostawy różnią się przezroczystymi kleksami na szybach. Wewnątrz pojazdu znajdują się zielone poręcze - poprzednio żółte. Tramwaje wyposażone są w elektroniczny system informacji pasażerskiej wizualnej i głosowej. Jednak o przebiegu trasy będą informować specjalne elektroniczne tablice (tzw. termometry ). Niespotykana w poprzedniej dostawie jest szata graficzna wyświetlanych informacji, które podpowiadają, gdzie znajdują się węzły przesiadkowe. Na zewnątrz pojazdów zamontowano głośniki, które również poinformują osoby oczekujące na tramwaj na przystanku.

Tramwaj wyposażono też w elektroniczną tablicę dla osób słabo widzących. Umieszczono ją za pierwszymi drzwiami tramwaju. Nowością jest elektroniczna tablica umieszczona przy szybie w kabinie motorniczego informująca o przypisaniu tramwaju do brygady.

Jak Swingi z pierwszej dostawy te również są przystosowane do poruszania się po torach o szerokości 1000 mm i 1435 mm. Ważne jest również bezpieczeństwo. Pojazd posiada klasę wytrzymałości konstrukcji na ściskanie P IV (400 kN) i spełnia warunki crash-normy PN-EN-15227 2008.

Również w tym o 2 metry krótszym pojeździe jest możliwość rekuperacji (odzyskiwania) energii. Na życzenie klienta tramwaj można dodatkowo wyposażyć w zasobniki energii, co przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacji.

Zastosowany napęd jak u poprzednika daje możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach braku zasilania. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie kilkudziesięciu metrów. Szczególnie przydatne staje się to w przypadku zaniku zasilania sieci, gdy zachodzi potrzeba zjechania ze skrzyżowania lub wjechania na torowisko nie posiadające trakcji (np. hala remontowa).

Osoby zajmujące się serwisem mają do dyspozycji system diagnostyki on-line, który umożliwia monitorowanie stanu floty pojazdów. Również motorniczy tą możliwość mają – dzięki zastosowaniu systemu klasyfikacji zdarzeń – sam może dokładnie określić sposób postępowania w danym momencie.

Nowością jest bezprzewodowy Internet dostępny dla pasażerów. Standardem jest już automat do sprzedaży biletów oraz klimatyzacja. Swingi z nowej dostawy otrzymają numery boczne od 807 do 828.

Opracowanie materiału: na podstawie danych ze strony internetowej pesa, oraz wiedzy własnej Janusz Światowy