Hasło z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

Pesa 121N

Tramwaj 121N to 3-członowa, jednokierunkowa w 100% niskopodłogowa konstrukcja osadzona na dwóch wózkach. Pojazd posiada rampy dla inwalidów, zderzaki pochłaniające sporą część energii zderzenia.

Kabina motorniczego tworzy klatkę bezpieczeństwa i posiada klimatyzację, natomiast wewnątrz pojazdu ma zostać zastosowana wentylacja wymuszona. Napędzany jest 4 silnikami asynchronicznymi zasilanymi prądem stałym 600 V, a poprzez zastosowanie tranzystorów IGBT umożliwia rekuperację energii elektrycznej podczas hamowania. Tramwaj tego typu posiada również monitoring, co z zapewnia zwiększenie bezpieczeństwa jazdy. Wagony typu 121N posiadają system wykrywający poślizg podczas ruszania lub hamowania, który w razie potrzeby automatycznie sypie piasek na torowisko.

Tramwaj może pomieścić 122 pasażerów (w tym 41 na miejscach siedzących). Jest to jedyny w Polsce tramwaj jednokierunkowy z odbierakiem prądu typu FB700 marki STEMMANN-TECHNIK zamontowanym zawiasem ramion w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy. Tramwaje typu 121N można spotkać w Elblągu. Docelowo ma ich być 6 sztuk.

11 sierpnia 2006 roku została podpisana umowa z Urzędem Miasta Elbląg a PESĄ na dostawę 6 trójczłonowych tramwajów niskopodłogowych, każdy w cenie 4,99 mln zł brutto. Tramwaj ten w barwach charakterystycznych dla Elbląga został zaprezentowany na targach INNOTRANS w Berlinie w dniach od 19-22 września 2006 roku. 8 dni później, bo 30 września do Elbląga dotarł pierwszy niskopodłogowy tramwaj typu 121N. Dostawy trwały do 31 grudnia 2006 roku kiedy przyjechał ostatni, szósty tramwaj. Warto również dodać, że tramwaje mają wózki przystosowane do rozstawu szyn 1000 mm.

na podstawie: Transport Szynowy oraz Wikipedia
opracował: Mariusz Belko
uzupełnienie: Michał Pilaszkiewicz