Hasło z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

Konstal 4ND

Pierwszy wagon 4ND wyprodukowano rok po rozpoczęciu seryjnej produkcji wagonów 4N (1957 r.). W porównaniu do pojazdów typu ND, podobnie jak w wozach silnikowych typu 4N, wydłużono w dół pudło wagonu zakrywając całkowicie stopnie, a ciężkie i duże drzwi jednoskrzydłowe zastąpiono dwuczęściowymi. We wnętrzu podwójne ławki zastąpiono pojedynczymi, a dzięki przesunięciu ścianek działowych wygospodarowano dodatkowe miejsca siedzące. Oprócz zmian widocznych gołym okiem, unowocześniono układ hamulcowy. Mimo wielu zmian wagony te nadal były dwukierunkowe. Ostatnie egzemplarze wyprodukowano w 1961, kończąc produkcję na liczbie 466 wagonów typu 4ND (doczep Konstal wyprodukował więcej o 41 sztuk). Odpowiednikiem wąskotorowym wagonu 4ND jest 5ND.

4ND w Szczecinie

Pierwsze 7 fabrycznie nowych wagonów 4ND, przyjechało wraz taką samą ilością wagonów motorowych 4N w 1957 roku. Wagony oznaczono numerami z zakresu 331-337. W następnym roku przybyło kolejne 10 egzemplarzy, kontynuujących numerację. W 1965 r. do Szczecina przybył kolejny, tym razem już używany wagon, który oznaczono numerem bocznym nr 376. Ostatnia dostawa odbyła się w 1976 roku i obejmowała 5 pojazdów używanych ze stolicy. Podczas eksploatacji podobnie jak wagony ND tak i 4ND modernizowano, ale w mniejszym, już stopniu montując przede wszystkim elektrycznie zamykane drzwi ze stanowiska motorniczego, oraz wyposażając wagon w hamulce szynowe.

na podstawie: "120 lat komunikacji w Szczecinie", Remigiusz Grochowiak