Encyklopedia

MAN A23

dodane przez SOLARIS1850; zmodyfikowane przez MQ

Rodzina MAN A23 to rodzina i seria niskopodłogowych autobusów przegubowych III generacji produkowana przez firmę MAN od 1998 do 2004. Autobusami z rodziny MAN A23 są: MAN NG223, MAN NG243, MAN NG263, MAN NG273, MAN NG283, MAN NG313, MAN NG323, MAN NG353, MAN NG363 i MAN NG393, różniące się zasadniczo tylko mocą silnika. Autobusy z serii A23 miały na celu zastąpić przestarzałe już autobusy z serii A11.

Historia powstania

Autobusy MAN A23 zaczęły pojawiać się na rynku pod koniec lat dziewięćdziesiątych, gdy wrastało zainteresowanie nową generacją autobusów MAN. Ich celem było głównie zastąpić autobusy z rodziny MAN A11 i jednocześnie unowocześnić gamę modeli autobusów o nową generację. Podstawowym modelem z rodziny A23 był model MAN NG313 z silnikiem o mocy 310 KM, ale też inne pochodne modele serii A23 różniące się tylko mocą silnika. W 2004 MAN wypuścił na rynek autobusy MAN Lion’s City G, które były zmodernizowaną rodziną MAN A23. Ten krok firmy MAN był odpowiedzią na zastępowanie już leciwych autobusów MAN A23 nową zmodernizowaną generacją przegubowych autobusów miejskich.

Dane techniczne

Ze względu na pojemność rodzina MAN A23 jest zaliczana do rodziny autobusów MEGA. Autobusy MAN A23 są wyposażone w silnik D 2866 LUH 26 lub jego pochodne rodzimej produkcji MAN-a, o mocy 220, 240, 260, 270, 280, 310, 320, 350, 360, albo 390 koni mechanicznych i skrzynię pięciobiegową D854.5 E lub D864.5 E firmy Voith. Autobusy te posiadają również (w zależności od specyfikacji przewoźnika) troje lub czworo drzwi w układzie 2-2-2-2 albo 2-2-2-0. Podłoga przy pierwszych drzwiach wznosi się na 320 mm nad jezdnią, a przy pozostałych na 340 mm nad jezdnią.

Wyposażenie

Autobusy MAN A23 były przystosowane do przewozu ogólnie 180 pasażerów, czyli 44 pasażerów na miejscach siedzących i 136 pasażerów na stojąco. Autobusy pod względem pozostałego wyposażenia były dostosowywane do specyfikacji i wymogów zamawiającego. Siedzenia w autobusie były standardowo ułożone w rzędach po dwa siedzenia z obu stron pojazdu i cztery fotele ustawione centralnie do kierunku jazdy z tyłu autobusu, gdy układ drzwi wynosił 2-2-2-2, lub możliwe było klubowe ustawienie siedzisk z tyłu pojazdu, gdy układ drzwi wynosił 2-2-2-0. Podobnie ogrzewanie było dostosowywane do potrzeb zamawiającego. Najczęściej montowane były klasyczne dmuchawy, choć występowały także pojazdy wyposażone w ogrzewanie konwektorowe, klimatyzację, czy też dodatkowe podgrzewanie podłogi. Stanowisko kierowcy występowało w wersji otwartej albo półotwartej i wyposażone było w pulpit MAN-a, bądź też standardową konstrukcję produkcji VDO. Autobusy MAN A23 posiadały również systemy pomocnicze ABS i ASR.

na podstawie MAN Nutzfahrzeuge ([1], [2]), Wikipedii i wiedzy własnej opracował SOLARIS1850

Producent:
MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) Nutzfahrzeuge AG
Model:
A23
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2-0) lub 4 (2-2-2-2)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
17950 mm
Szerokość:
2500 mm
Wysokość:
2758 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
ok. 15000 kg
Masa całkowita:
28000 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
320 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Silnik:
MAN D 2866LUH 12
MAN D 2866LUH 22
MAN D 2866LUH 24
MAN D 2866LUH 25
MAN D 2866LUH 26
MAN D 2866LUH 29
MAN D 2866LUH 47
MAN D 2866LUH 51
Norma Euro:
Euro III
Układ silnika:
sześciocylindrowy rzędowy
Moc silnika:
161,81 kW (220 KM)
176,52 kW (240 KM)
191,23 kW (260 KM)
198,58 kW (270 KM)
205,94 kW (280 KM)
228,00 kW (310 KM)
235,36 kW (320 KM)
257,42 kW (350 KM)
264,78 kW (360 KM)
286,84 kW (390 KM)
Systemy ABS, ASR, EBS itp.:
ABS, ASR
Lata produkcji:
1998–2004
Rozstaw osi:
5105 mm, 6770 mm