Encyklopedia

Tatra B4D

dodane przez kajetansz

Równolegle z produkcją tramwajów T4D rozpoczęto produkcję wozów doczepnych oznaczonych zgodnie jako B4D. Pierwsze egzemplarze tego tramwaju dostarczono do przedsiębiorstwa w Halle, a następnie do Drezna, Lipska i Magdeburga. Jako, że były to wagony doczepne kursują one jako trzeci wagon w trójskładzie T4D+T4D+B4D bądź jako drugi składu T4D+B4D. Podobnie jak motorowe tramwaje T4D w ciągu wielu lat przeszły szereg modernizacji jak i ulepszeń.

Tramwaje B4D w Dreźnie i ich modyfikacje

Mimo iż pierwszy egzemplarz tramwaju T4D przybył do Drezna w 1968 roku to na pierwszy doczepny wóz do niego drezdeńczycy musieli czekać dwa lata. W ciągu wielu lat służby dla tego saksońskiego miasta tramwaje B4D przeszły wiele modernizacji i ulepszeń.

B4D-SRF - seria 2 wagonów przebudowanych specjalnie do celów zwiedzania miasta, stąd też te trzy ostatnie litery w oznaczeniu typu: SRF – Stadtrundfahrtwagen (ruchome zwiedzanie miasta). Idea powstania takich wagonów narodziła się w 1982 roku w Dreźnie, kiedy to odbywał się w tym mieście zjazd pionierów i na jego potrzeby przebudowano 2 wagony B4D na B4D-SRF. Tramwaje te kursowały jako „zwiedzanie miasta” od 29 czerwca 1982 roku do 1990 roku.

B4D-FL - seria tramwajów B4D przebudowanych w Dreźnie na wagony nauki jazdy stąd literowe oznaczenie FL – Fahrschulwagen (wagon do nauki jazdy).

B4D-Z - seria tramwajów B4D przebudowanych w 1985 roku i 1986 roku na dwukierunkowe, gdzie zastosowano po lewej stronie dwoje drzwi składające się z 3 płatów.

B4D-MS - seria zmodernizowanych w Dreźnie wagonów B4D, by stanowiły analogiczne doczepy do wagonów T4D-MS. W trakcie modernizacji doczepy te wyposażono w hamulce elektrohydrauliczne.

Tramwaje B4D w Lipsku i ich modyfikacje

Równolegle z tramwajami T4D do Lipska dostarczono tramwaje B4D, które otrzymały wewnętrzne oznaczenie jako Typ 65. Wiele z tych wagonów zmodernizowano oznaczając modernizację jako Typ 65c, jednak najbardziej zaawansowaną modernizacją jest B4D-NF (wewnętrzne oznaczenie Typ 65d), gdzie zastosowano środkową część tramwaju jako niskopodłogową co spowodowało wydłużenie tramwaju.

Tramwaje B4D w Halle i ich modyfikacje

Pierwszy tramwaj B4D dostarczono do Halle w 1968 roku, a następne dopiero w 1971 roku. W trakcie swojej eksploatacji tramwaje te zostały zmodernizowane do B4D-C, gdzie zastosowano nowe drzwi, hamulce jak i unowocześniono wnętrze (porównaj z T4D-C). Część tramwajów B4D w Halle zostało zezłomowanych, a część sprzedanych do rumuńskiego Arad. Wartym odnotowania jest fakt, że pierwszy dostarczony do halle tramwaj B4D jest tramwajem zabytkowym.

Tramwaje B4D w Magdeburgu i ich modyfikacje

Krótko po dotarciu tramwajów T4D do Magdeburga dostarczono tramwaje B4D. W ciagu całej eksploatacji poddano je tylko drobnym zmianom kosmetycznym jak montaż nowych kaset i krzeseł.

Tramwaje B4D w Radomiu?

Radom nie posiadał nigdy sieci tramwajowej, więc skąd się wzięły tramwaje B4D w Radomiu?. Wraz z dwoma magdeburskimi tramwajami T4D do Radomia dotarły również 2 magdeburskie wozy B4D o numerach 2055 i 2059. Sprowadził je prywatny przedsiębiorca chcący zbudować w Radomiu sieć tramwajową. Jednak ze względu na koszta Rada Miasta nie przyjęła stosownej uchwały. Tramwaje te zezłomowano w 2001 roku.
Reuther Axel „Album der deutschen Straβenbahn- und Stadtbahnfahrzeuge 1948-2005“, GeraMond Verlag, München 2005
Wiegard Hans, Heym Rudolf „Straβenbahnen zu Ulbrichts Zeiten. Trams in der DDR: Die 60er Jahre in Farbe“, GeraMond Verlag, München 2002
Wiegard Hans, Heym Rudolf „Straβenbahnen zu Honeckers Zeiten. Trams in der DDR: Die 60er- und 80er-Jahre in Farbe“, GeraMond Verlag, München 2006
opracował: Kajetan Szmuciński
Producent:
ČKD
Model:
B4D
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (4-4-4)
Długość:
14 m
Szerokość:
2,2 m
Wysokość:
3,063 m
Liczba osi:
4
Liczba miejsc siedzących:
28
Liczba miejsc ogółem:
100
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
Nie występuje w Szczecinie