Encyklopedia
Pętla tramwajowo-autobusowa Gumieńce
dodane przez paki; zmodyfikowane przez man
Pętla tramwajowo-autobusowa „Gumieńce” znajduje się przy ulicy Kwiatowej, między ulicami Ku Słońcu i Brodnicką.
Historia pętli na Gumieńcach sięga 1948 roku. Tramwaje linii 8 kończyły wtedy bieg mniej więcej na wysokości dzisiejszego przystanku „Ku Słońcu”, po czym następowało przetaczanie wagonu silnikowego. Było to dość kłopotliwe, dlatego zgodnie z trendami panującymi w tamtym okresie postanowiono zbudować pętlę z prawdziwego zdarzenia.Wykonanie projektu technicznego przedłużenia linii tramwajowej na Gumieńce zleciło 28 czerwca 1954 roku ówczesne MPK. Zlecenie zostało wykonane przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Łodzi.
31 grudnia 1955 roku na ulicznej pętli „Gumieńce” pojawił się pierwszy tramwaj. Niestety ta dzielnica nie odgrywała znaczącej roli w życiu miasta w tamtym okresie. Pętla otoczona była pojedynczymi domkami rodzinnymi, ogrodami działkowymi, w dali widoczne były łąki. Z tego powodu pętla „Gumieńce” nie mogła wówczas pochwalić się dużą ilością linii, które kończyły tu bieg, bądź zatrzymywały się na trasie. Poza linią 8 zaglądały tu także: linia 8N (Gumieńce - Basen Kaszubski (Górniczy) - od końca lat pięćdziesiątych XX wieku do grudnia 1996 roku, a po zlikwidowaniu tramwajowej komunikacji nocnej również linia 508 i jej następczyni - linia 528.
Co roku na pętli pojawiały się zaś cmentarne dodatki - linia D8 w związku ze świętem Wszystkich Świętych. Niedaleko pętli „Gumieńce” przy ulicy Ku Słońcu, zatrzymywał się autobus linii 108 (styczeń 1982 roku - kwiecień 1994 roku). Pojawiała się tu także linia 8bis (początkowo epizodycznie w związku z planami reorganizacji sieci KM, a od 1 września 2010 roku jako stała linia szczytowa kursująca w dni powszednie). Podczas remontów torowisk jako zatramwaj kursowała najpierw linia 83 (Gumieńce - Brama Portowa, 10 września - 24 października 2001 roku), następnie linia 808 uruchamiana wielokrotnie, zarówno z powodu remontów, jak i strajku motorniczych oraz braku prądu w mieście.
Przez ponad 60 lat, wygląd pętli niewiele się zmienił. Część tramwajowa to dwa tory - jeden główny i drugi rezerwowy, wykorzystywany podczas zwiększonego ruchu w trakcie Wszystkich Świętych, jako tor odstawczy dla zdefektowanych składów oczekujących przyjazdu mechaników lub holownika. W trakcie istnienia całodziennej linii 8bis niektóre brygady miały na dodatkowym torze przerwy posiłkowe. Część autobusowa, składała się z peronu dla autobusów linii 528 oraz linii zastępczych. Na przełomie lat 2008/2009 w związku z przygotowaniem trasy linii 8 do pojazdów niskopodłogowych, dokonano remontu torowiska na pętli. Swój przystanek końcowy przez półtora roku miała tutaj również linia 89. W ciągu istnienia pętli „Gumieńce” docierały tu praktycznie wszystkie modele taboru używanego w Szczecinie.W 2017 roku do użytku oddano wyremontowaną pętlę „Gumieńce”. Skrzyżowanie wyjazdu z pętli autobusowej i ul. Brodnickiej zostało przebudowane na rondo. Samą pętlę dostosowano do potrzeb m.in. niepełnosprawnych, a nowa jezdnia ma bitumiczną nawierzchnię.
1 maja 2022 roku w gminie Dobra uruchomiono nową siatkę połączeń wraz ze zmianą numeracji. W związku z tym, linie 108 i 124 (wówczas kończące swój bieg na Gumieńcach) zostały zastąpione przez linie 223, 224 i 226.
Na pętli tramwajowej kończą swój bieg linie tramwajowe:
- linia 8 kierunek: Turkusowa,
- linia 10 kierunek: Las Arkoński
- linii 223 kierunek: Dobra Rondo/Stolec,
- linii 224 kierunek: Mierzyn Pod Lipami,
- linii 226 kierunek: Lubieszyn Rondo/Lubieszyn Granica,
- linii 244 kierunek: Stobno Stacja/Warnik,
- linii 528 kierunek: Pomorzany Dobrzyńska,
- linii 536 kierunek: Grzepnica
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.