Hasło z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

Tatra K1

W celu przewiezienia większej ilości pasażerów zakłady ČKD postanowiły zbudować swój pierwszy tramwaj przegubowy. Do jego budowy postanowiono użyć wielu komponentów znanych z tramwajów T3. Dlatego też w 1964 roku zbudowano 2 prototypowe tramwaje oznaczone jako typ K1 i o numerach 7000 i 7001. Wartym odnotowania jest fakt, że początkowo tramwaj oznaczano również jako T3-180 (T3 – jako, że tramwaj pochodził z typu T3; 180 – ilość miejsc).

Były to przegubowe tramwaje ze środkowym tocznym wózkiem pod przegubem. W obu wagonach zmieniono w stosunku do T3 elektronikę, którą postanowiono wspomóc elementami pneumatycznymi (m. in. drzwi zamykane i otwierane sprzężonym powietrzem, oraz hamulce).

Oba prototypu były początkowo testowane w Pradze, a w 1965 roku trafiły na dalsze jazdy próbne do Ostrawy, gdzie po nadaniu im numerów 800 i 801 jeździły jako wagony solowe bądź w składzie do 1968 roku. Ze względu na częste awarie sterowania elektro-pneumatycznego nie postanowiono wdrażać produkcji seryjnej tramwajów K1.

Tramwaj K1 jako pierwowzór tramwajów rodziny KT4

W celu budowy krótkiego tramwaju przegubowego przeznaczonego dla NRD (KT4D) w zakładach ČKD postanowiono wykonać tramwaj testowy. W tym celu użyto tramwaj K1 o numerze 801, który po powrocie z Ostrawy skrócono o 1/3 wraz z usunięciem środkowego wózka. Początkowo tramwaj był testowany w Pradze, a od 1972 roku w Libercu, gdzie odbywał jazdy próbne w godzinach nocnych na trasie do Horni Hanychov. Rok później powrócił do producenta i otrzymał tyrystorowy rozruch i pod numerem 8004 jeździł po Pradze aż do zezłomowania w 1977 roku.

opracował: Kajetan Szmuciński