Encyklopedia

Jelcz L11

dodane przez Phobos; zmodyfikowane przez man

11.08.2007
Dodano informacje o historii pojazdów, oraz zakończeniu ich eksploatacji X

Jelcz L11 był podmiejską wersją Jelcza M11. Produkowany był z myślą o przewoźnikach PKS obsługujących linie międzymiastowe i lokalne oraz przewozy podmiejskie. Z tego powodu, w celu zapewnienia większej liczby miejsc siedzących, pozbawiony był środkowych drzwi, co raczej dyskwalifikowało go z ruchu miejskiego ze względu na zbyt wolną wymianę pasażerów.

W porównaniu do wersji miejskiej, Jelcz L11 posiadał podwójne rzędy siedzeń z obu stron na całej długości pojazdu. 

Jelcze L11 w Szczecinie

zdjęcie
Wnętrze "sto pięćdziesiątki"
Do Szczecina w 1989 roku trafiły 3 sztuki podmiejskich Jelczy. Dwa z nich zostały przekazane do zajezdni Klonowica otrzymując numery 150 oraz 151, zaś do dąbskiej zajezdni trafił jeden o numerze 399. Wszystkie weszły do eksploatacji w lipcu 1989 roku.

Rok po zakupie, w sierpniu 1990 roku, do jeszcze wtedy istniejącego wydziału WPKM Świnoujście przekazano Jelcza L11 151. W nowym miejscu otrzymał numer taborowy 51.

zdjęcie
"Kombatancki" Jelcz tradycyjnie na 76
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Szczecińskie pojazdy najczęściej służyły jako wynajmy, gdyż przez posiadanie tylko dwóch par drzwi nie nadawały się do linii obsługiwanych np. przez Jelcze M11.

Klonowicką sztukę najczęściej można było spotkać na „kombatanckiej” linii 82 oraz liniach o małych potokach pasażerskich, takich jak 76 czy szczytowe brygady 58.

zdjęcie
Prawdopodobnie pierwszy raz na linii 71
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Dąbski na początku swej kariery sporadycznie pojawiał się na linii 65. Można było też zaobserwować kursującego go po mieście reklamując piwo „Bosman”. Następnie aż do roku 2005 stał bezczynnie w zajezdni służąc jako „Wynajm”. Dopiero rok później autobus znalazł stałe zatrudnienie na linii 55 Bis, czyli tzw. podjuchowskiej „osiedlówce”. Pod koniec swej służby został wysłany na linię 71, na której prawdopodobnie był po raz pierwszy. W czerwcu 2007 roku dąbski egzemplarz swój ostatni liniowy kurs odbył na linii 52.

Zakończenie eksploatacji

kwietniu 2007 roku eksploatację liniową zakończył Jelcz L11 150 z SPA Klonowica. Autobus z początkiem lipca 2007 został sprzedany i opuścił macierzystą zajezdnię.

Pod koniec czerwca 2007 wycofany został również dąbski 399, którego sprzedano na złom do Bobrownik.

„Świnoujski” egzemplarz przekazany z zajezdni Klonowica, służbę liniową w KA Świnoujście pełnił do 2010 roku.

Producent:
Jelcz
Model:
L11
Liczba i układ drzwi:
2 (2-0-2)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
11 000 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
3 008 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
9 200 kg
Masa całkowita:
16 000 kg
Wysokość podłogi:
920 mm
Silnik:
RABA D 2156 HM 6U
Norma Euro:
brak danych
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 10,35 dm3
Moc silnika:
142 kW / 192 KM
Skrzynia biegów:
Csepel ASH75-2-AB
Liczba miejsc siedzących:
42
Liczba miejsc ogółem:
90
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
3/0
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.
Zobacz też: Jelcz 120MJelcz M11Berliet PR100Jelcz PR110

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat