Hasło z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

Linia 51: Kołłątaja - Osów

Trasa: Kołłątaja – Rondo Sybiraków – Kołłątaja – Orzeszkowej – Krasińskiego – Chopina – Chorzowska – Osów - Miodowa - Głębokie

W 1954 roku jeździła linia szczytowa A na trasie Wszystkich Świętych - Osów. Po zmianie numeracji linii w listopadzie 1955 roku dostała numer 51.

W latach 1954 - 1961 roku linia 51 jeździ na trasie Wszystkich Świętych - Chopina - Osów. Kursowała od godziny 5:00 - 9:00 i 13:00 - 22:00 w dni powszednie. W święta tylko po południu.

W połowie 1961 roku zmieniono jej trasę i jeździła z Osowa przez Wszystkich Świętych do Witkiewicza. Obsługiwana trzema autobusami w dni powszednie i świąteczne.

24 lipca tego roku następuje zmiana trasy. Linia przestaje jeździć do Witkiewicza i kursuje na trasie Osowo – Wszystkich Świętych. Obsługiwana była 1 autobusem w dni powszednie i świąteczne. W dni świąteczne kursowała tylko po południu.

1 września 1961 następuje znowu zmiana trasy linii 51 już na stałe. Od tego momentu kursuje na trasie Osów – Kołłątaja.

Od 10 lipca 1969 roku linia 51 wjeżdża na nowo wybudowaną pętlę przy ulicy Kołłątaja.

Od września 1961 roku do chwili obecnej linia kursuje na tej trasie. Na przestrzeni tych lat długość linii wahała się od 5,0 – 5,3km, przelot trasy w ciągu 14 – 15 minut w różnych okresach. Obsługa taborowa od 2 do 5 i od 1 – 3 autobusów z 8, 20 i 35, 45-minutową częstotliwością przed i po południu w dni powszednie i świąteczne.

W między czasie dodawano i zdejmowano tabor z linii, zmniejszono ilość kursów w związku uruchomieniem linii wspomagających 51 Bis i 78, następowała korekta odległości między przystankami i długości linii.

25 września 1980 roku uruchomiono właśnie nową linię 51 Bis na trasie Stocznia Warskiego – Wiosny Ludów. Długość linii wynosiła 4,7 km, przelot trasy 13-14 minut, a od 6 października skorygowano długość i wynosiła 4,9 km, przelot wynosił 16-17 minut, obsługa taborowa 4 autobusami z 10-minutową częstotliwością.

4 lutego 1982 roku zmieniono jej trasę i jeździła od Kołłątaja do Wiosny Ludów. Długość trasy wynosiła 2,2 km, przelot 7-8 minut, 2 autobusami z co 11 – 12 minutową częstotliwością kursowania. Linia przestała jeździć z dniem 7 lutego 1984 roku.

Linię obsługuje zajezdnia Klonowica czterema autobusami (wspólnymi też dla linii 78) w dni powszednie:

51-78/1 - (5:01-22:45)51-78/2 - (5:17-22:55)51-78/3 - (5:33-23:00)51-78/4 - (5:17-19:46)

Trzema autobusami w dni świąteczne:

51/1 - (5:01-23:09)51/2 - (5:17-23:09)51/3 - (5:33-18:58)

Oraz dwoma autobusami w Boże Narodzenie, Wielkanoc i Nowy Rok:

51/1 - (5:03-20:09)51/2 - (5:21-22:51)

Długość trasy w kierunku Kołłątaja wynosi 5.320 metrów, a w kierunku Osowa 5.280 metrów.

Czas na zmiany

Dnia 1 maja 2011 roku dokonano zmian w funkcjonowaniu linii 51:wydłużono trasę co drugiego kursu ulicą Miodową do pętli "Głębokie" (peron linii 106)zrezygnowano z podjazdu na pętlę "Osiedle Arkońskie"dodano jedną brygadę w dni powszednie oraz połączono zadania brygad linii 51 z linią 69 w soboty, dni świąteczne oraz Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie

Czas pracy brygad wygląda następująco:

Dni powszednie:
51/1 - (4:54-20:01, zadanie łączone z 78/1)51/2 - (5:14-23:07, zadanie łączone z 78/2)51/3 - (5:15-22:51, zadanie łączone z 78/3)51/4 - (5:07-22:34, zadanie łączone z 78/4)51/5 - (6:04-22:54, zadanie łączone z 78/5)
Soboty:51/1 - (4:54-22:51, zadanie łączone z 69/1)51/2 - (5:12-19:14, zadanie łączone z 69/2)51/3 - (5:13-23:07, zadanie łączone z 69/3)51/4 - (5:01-23:00, zadanie łączone z 69/4)51/5 - (7:53-22:54, zadanie łączone z 69/5)
Dni świąteczne:
51/1 - (5:13-22:51, zadanie łączone z 69/1)51/2 - (5:12-19:14, zadanie łączone z 69/2)51/3 - (5:13-23:07, zadanie łączone z 69/3)51/4 - (5:01-23:00, zadanie łączone z 69/4)51/5 - (7:53-22:54, zadanie łączone z 69/5)
Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie:
51/1 - (10:05-22:46, zadanie łączone z 69/1)51/2 - (4:59-22:59, zadanie łączone z 69/2)51/3 - (4:50-22:55, zadanie łączone z 69/3)51/4 - (5:12-18:14, zadanie łączone z 69/4)

Remont skrzyżowania ulic Krasińskiego, Niemierzyńska i Niemcewicza, z dniem 18 lipca 2011 roku. (w komunikacji nocnej od 18/19 lipca 2011 roku), ZDiTM wprowadził zmiany w komunikacji autobusowej.

• autobusy linii 51, 78, 87, B, 525 i 532 kursowały objazdem ulicami Krasińskiego – Orzeszkowej – Kołłątaja, z pominięciem przystanku „Niemcewicza” (ulicy Niemcewicza).

• autobusy linii 51, 78, 87, 525 i 532 zatrzymywały się na dodatkowym przystanku „Orzeszkowej”, a linia „B” na tymczasowym przystanku „Niemcewicza” (ulica Kołłątaja) zlokalizowanym vis-a-vis pętli autobusowej „Kołłątaja”.

Od dnia 13 sierpnia 2012 roku, ZDiTM uruchomił przystanek warunkowy „Pod Urwiskiem” zlokalizowany na ulicy Miodowej, przy skrzyżowaniu z ulicą Pod Urwiskiem. Przystanek obsługiwany w obu kierunkach przez linię autobusową 51.

Z dniem 28 sierpnia 2012 roku przeniesiono przystanek „Chopina” dla linii 51, 78, B i 532 w kierunku Krasińskiego Wiadukt do nowej zatoki przystankowej za skrzyżowaniem, przy akademikach.

Od dnia 5 listopada 2012 roku wprowadzono skomunikowanie linii 51 z linią 103 na pętli Głębokie w dni robocze w godzinach: 8:13, 11:13, 12:13, 13:13, 14:13, 16:13 i 18:15. Maksymalny czas dodatkowego oczekiwania autobusu linii 51 wynosi 2 minuty.

Na wniosek pasażerów, od dnia 1 lutego 2013 roku wprowadzono skomunikowania linii 106 z linią 51 na pętli Głębokie w dni robocze w godzinach: 10:41, 11:41 i 12:41. Planowy czas na przesiadkę wynosi 2 minuty.

ZDiTM przygotowywał zmiany na przełomie 4 października - 4 listopada 2013 roku w rejonie Kołłątaja, Asnyka i sąsiadujących z nimi ulicami. Dotyczyły zarówno kierowców jak i pasażerów komunikacji miejskiej. Faktycznie nowa organizacja ruchu obowiązywała od 4 listopada 2013 roku.

Najważniejszą zmianą było stworzenie węzła przesiadkowego na ulicy Asnyka pomiędzy Rondem Sybiraków a ulicą Kadłubka dla linii tramwajowych 2, 12 oraz autobusowych 51, 57, 63, 69, 78, 82, 87 i B (linie 69 i B będą korzystały z tego węzła wyłącznie w kierunku Osiedla Arkońskiego i ulicy Rugiańskiej).

• linia 51, 78 i 87 w obu kierunkach kursowały przez ulice Orzeszkowej i Asnyka (z pominięciem dotychczasowego odcinka ulicy Kołłątaja pomiędzy ulicy Orzeszkowej i Rondem Sybiraków. W kierunku Osowa, Warszewa, Podbórza i Osiedla Arkońskiego autobusy zatrzymują się dodatkowo na przystanku Dworzec Niebuszewo, który zlokalizowano na ulicy Orzeszkowej na wysokości pętli tramwajowej.

Od 3 lipca 2015 roku autobusy linii B, 51, 78 i 532 zatrzymują się na stałym przystanku „Krasińskiego Wiadukt” (w kierunku Osiedla Arkońskiego).

Konieczność usunięcia awarii przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji na skrzyżowaniu ulic Kołłątaja, Warcisława, Orzeszkowej w dniach 13 - 16 listopada 2015 roku, wymusiła wyłączenie skrzyżowania z ruchu. Dopuszczono jedynie ruch pojazdów komunikacji miejskiej.

• autobusy linii 51 i 87 jadące w kierunku ulicy Krasińskiego od przystanku „Niemcewicza” jechały ulicami Kadłubka, Kołłątaja, Warcisława, Rapackiego z pominięciem przystanku „Dworzec Niebuszewo”. Od przystanku „Krasińskiego Wiadukt” autobusy jeździły stałą trasą.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy