Encyklopedia

Linia 523: Zajezdnia Golęcin - Cukrowa

dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach od 23/24 marca 2024 man
25.08.2023
Dodano informacje o zmianach na trasie od 2 września 2023 man
04.07.2023
Dodano informację o zmianach na trasie od 8 lipca 2023 man
08.03.2023
Dodano informacje o objeździe w marcu 2023 man
13.12.2022
Dodano informacje o objeździe od 17/18 grudnia man
09.08.2022
Dodano informacje o objeździe od 13 sierpnia 2022 man
20.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 16.06 man
16.02.2022
Dodano informacje o zmianach przy okazji przebudowy placu Rodła i alei Wyzwolenia man
31.01.2022
dodano informację o remoncie pętli w Przecławiu MQ
02.01.2021
Dodano informację o objeździe od 2021 man
20.02.2018
Dodano informacje z lat 2009, 2012 - 2015, 2017 jas59 

Trasa: Zajezdnia Golęcin — Dębogórska — Robotnicza — Studzienna — Zgorzelecka — Hoża — Bogumińska — Obotrycka — Przyjaciół Żołnierza — Warcisława I — Kołłątaja — rondo Sybiraków — Kołłątaja — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia — plac Rodła — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Odrodzenia — Piłsudskiego — plac Szarych Szeregów — aleja Piastów — plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szyrockiego — aleja Powstańców Wielkopolskich — Milczańska — Mieszka I — Południowa — Janiszewskiego — rondo Uniwersyteckie — Cukrowa — Warzymice — Przecław
 

zdjęcie
Przed pierwszym kursem na linii 503
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Historię tejże linii można porównać z linią 503, którą uruchomiono 1 lipca 1997 roku podczas pierwszej reformy komunikacji nocnej. Kursowała ona jednak na innej trasie, a mianowicie łączyła pętlę „Cukrowa” z Placem Rodła.

Pierwsza zmiana trasy nastąpiła 1 lipca 2000 roku, kiedy to przeprowadzono kolejną reformę komunikacji nocnej i zmieniono wówczas przebieg trasy linii 503. Trasę wydłużono przez aleję Wyzwolenia – Niemcewicza – Warcisława I – Przyjaciół Żołnierza – Bandurskiego do pętli „Kormoranów”.

Trasa przebiegała wówczas następująco:
Kormoranów – Bandurskiego – Przyjaciół Żołnierza – Warcisława – Kołłątaja – Niemcewicza – Krasińskiego – aleja Wyzwolenia – Plac Rodła – Piłsudskiego – Plac Sprzymierzonych – Piastów – Mieszka I – Cukrowa.

Kolejna zmiana przebiegu trasy nastąpiła w nocy z 1/2 października 2003 roku przy okazji kolejnej reformy komunikacji nocnej. Zmieniono wówczas numerację i linia 503 otrzymała numer 523. Zmienił się nie tylko numer linii, ale także trasa uległa zmianie, bowiem skierowano ją od ulicy Przyjaciół Żołnierza przez ul. Obotrycką – Hożą – Robotniczą i Dębogórską do pętli „Wiszesława”.

Na początku 2004 roku część kursów linii 523 została wydłużona do pętli „Przecław”.

zdjęcie
Rozkład jazdy linii 503 po pierwszej reformie komunikacji nocnej
Niewielką kosmetykę odjazdów z pętli przeprowadzono w nocy z 1/2 lutego 2005 roku. Wydłużono czas przejazdu z pętli pętli „Wiszesława” do pętli „Przecław” o 4 minuty, zaś w przeciwnym kierunku o 5 minut. Spowodowało to zmianę rozkładu jazdy, który prezentował się następująco:

  • z Wiszesława: z godz. 0:00 na 0:05, z 1:00 na 1:25, z 2:55 na 2:50, z 3:55 na 4:05 i z 4:45 na 5:04
  • z Przecławia: z 0:30 na 0:45 i z 3:25 na 3:26
  • z Cukrowej: z 23:30 na 23:32, z 0:35 na 0:51, z 1:30 na 2:00, z 3:30 na 3:32 i z 4:20 na 4:35

Kolejną ze zmian wprowadzono 1 października 2005 roku. W celu przyspieszenia odjazdu ostatniego kursu z pętli „Wiszesława” wprowadzono drugą brygadę, która wykonywała obieg na trasie: Plac Rodła (4:25) – Wiszesława (4:45) – Plac Rodła. Tym samym zlikwidowany został wykonywany dotychczas kurs z Wiszesława o godz. 5:04.

Zmianie uległa także trasa - autobusy w obu kierunkach rozpoczęły kursowanie aleją Powstańców Wielkopolskich i ulicą Milczańską.

film
0:20
odtwórz
W czerwcu ostatnie kursy linii nocnych odbywają się już w dzień
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu robót drogowych dla bezpieczeństwa pasażerów zamknięto 25 lipca 2006 roku przystanek „Przyjaciół Żołnierza”. Kolejna zmiana organizacji ruchu na ulicy Przyjaciół Żołnierza nastąpiła 20 października 2006
roku. Z powodu budowy kładki nad tą ulicą autobusy linii 523 kursowały zmienioną trasą, która wyglądała następująco: od przystanku „Łucznicza” ulicami Warcisława I, Kresową, Bandurskiego i Przyjaciół Ronda do przystanku „Pasterska” i dalej na dotychczasowej trasie. Rozkład jazdy nie uległ wtedy zmianie a ponadto nieobsługiwany był wtedy przystanek „Przyjaciół Żołnierza”. Zamieszanie trwało tylko jedną noc i kolejnej nocy linia 523 wróciła na poprzednią trasę.

27 sierpnia 2008 roku rozpoczęła się budowa kolejnego IV etapu obwodnicy Szczecińskiej. Zawieszono wtedy przystanek „Przyjaciół Żołnierza” w kierunku pętli „Kołłątaja”. Prace zakończono 30 września 2008 roku.

Później, bo w dniach 28 września - 1 grudnia 2008 roku został zamknięty dla ruchu wjazd z ulicy Warcisława w ulic Przyjaciół Żołnierza. Linia 523 kursowała po częściowo zmienionej trasie: od przystanku „Orzeszkowej” zlokalizowanym na ulicy Kołłątaja jechała ulicami: Orzeszkowej – Krasińskiego – do nowo budowanego odcinka obwodnicy – Przyjaciół Żołnierza do przystanku „Przyjaciół Żołnierza” i dalej po stałej trasie, wg normalnego rozkładu jazdy. W czasie wykonywania prac uległ likwidacji w obu kierunkach przystanek „Łucznicza” na ulicy Warcisława. Na trasie objazdu autobusy zatrzymywały się na przystankach „Krasińskiego” „Łabędzia”.

Linia 523 jest obsługiwana przez dwie brygady, a przewoźnikiem jest zajezdnia PKS Szczecin.

Na czas budowy kolektora deszczowego z dniem 9 lipca 2009 roku do odwołania ulica Kołłątaja na odcinku od ulicy Ks. bpa Naruszewicza do ulicy Orzeszkowej była ulicą jednokierunkową. W związku z powyższym uległa zmianie trasa linii 523. W kierunku pętli „Kołłątaja” autobusy kursowały (z pominięciem części ulicy Kołłątaja) po częściowo zmienionej trasie: od przystanku „Łucznicza” na ulicy Warcisława ulicami Warcislawa – Orzeszkowej – Boguchwały – Asnyka do ronda Sybiraków i dalej po stałej trasie.

Otwarcie dla ruchu tramwajowego trasy w ciągu ulic Niemierzyńskiej i Arkońskiej po zakończonym kapitalnym remoncie, w dniu 22 września 2012 roku wymusiło wprowadzenie zmian w kursowaniu linii 523, która kursowała w obu kierunkach od przystanku „Kołłątaja” przez ulicę Kołłątaja do Ronda Sybiraków i dalej po swojej trasie, z pominięciem ulic Krasińskiego i Niemcewicza oraz przystanków „Krasińskiego” i „Niemcewicza” (w kierunku Cukrowej). Autobusy zatrzymywały się na przystanku „Niemcewicza” wspólnym dla linii tramwajowych 2 i 12 w kierunku Dworca Niebuszewo.

Remont przejazdu kolejowego na ulicy Cukrowej, w okresie 7 listopada - 14 grudnia 2012 roku, wymusił zmianę trasy linii. W kierunku Przecławia od przystanku „Płocka” autobusy kursowały przez ulice Radomską i Południową z obsługą dodatkowych przystanków „Radomska” i „Ogrodnictwo nż”, z pominięciem przystanku „Cukrowa” (nie dotyczyło linii 523 na trasie do Cukrowej). W kierunku pętli „Wiszesława” autobusy kursowały przez ulice Południową z obsługą dodatkowych przystanków „Ogrodnictwo nż” i „Południowa nż”, z pominięciem ulicy Cukrowej i przystanków: „Cukrownia nż”, „Cukrowa” oraz „Płocka”.

1 sierpnia 2014 roku wprowadzono zmiany na linii 523 i od tamtej pory autobusy kursują przez ulicę Robotniczą i Hożą, z pominięciem ulicy Studziennej. Na trasie w obu kierunkach uruchomiono przystanki wspólne z liniami 58 i 59.

Z powodu przebudowy ulicy Warcisława, w okresie 11 marca - 1 października 2015 roku, autobusy linii 523 kursowały objazdem ulicami Orzeszkowej – Krasińskiego – Przyjaciół Żołnierza i dalej swoją stałą trasą. Na trasie uruchomiono istniejące przystanki (wspólne z liniami 80 i 87).

W związku z przebudową wiaduktu w ciągu ulicy Hożej, od 6 lipca 2017 do 25 kwietnia 2018 roku autobusy linii 523 kursowały objazdem z pominięciem ulicy Obotryckiej: od ulicy Przyjaciół Żołnierza przez ul. Komuny Paryskiej – Rugiańską – Lubeckiego – Robotniczą – Grzymińską i Studzienną. Na trasie objazdu w obu kierunkach dodatkowo uruchomiono przystanki „Golisza”. 

Na ten sam objazd linia trafiła w okresie od 19 listopada do 3 grudnia 2019 roku. Powodem skierowania linii na objazdową trasę, były prowadzone prace przy kanalizacji w ciągu ulicy Hożej.

8 sierpnia 2018 roku rozpoczął się remont pętli w Przecławiu. W jego trakcie m.in. usunięto stary bruk. Autobusy komunikacji miejskiej kursowały bez większych zmian, jedyna to wyjazd z pętli – autobusy, aby dostać się na DK13, skierowano drogami wokół kościoła. Remontem zajęła się firma Eurovia Polska S.A., a termin wykonania prac określono na 16 listopada 2018 roku. Budowa była podzielona na trzy etapy. Pierwszy to prace w miejscu wyjazdu na DK13, drugi to prace w miejscu wyjazdu z DK13 i trzeci, ten największy, w kierunku przejazdu kolejowego.

Od 9 stycznia 2021 w związku z pierwszym etapem przebudowy torowisk – na odcinku od ronda Giedroycia do pętli „Dworzec Niebuszewo”, linia kursuje w obie strony objazdem na trasie: od przystanku „Orzeszkowej” przez ul. Naruszewicza-Krasińskiego-al. Wyzwolenia do ronda Giedroycia i dalej bez zmian.

Z powodu przebudowy placu Rodła, od 29 maja 2021  między przystankami „Plac Rodła” a „Rayskiego” w kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin”, linia 523 kursowała pbjazdem przez ulicę Piłsudskiego, ulicę Matejki i ulicę Malczewskiego. Na trasie objazdu nie obowiązywały żadne przystanki. Od 24 lipca 2021 zaś przez ulicę Piłsudskiego, z nawrotem na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Matejki i dalej przez aleję Wyzwolenia.

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych, od 9 października 2021 autobusy linii 523 w kierunku Zajezdni Golęcin kursują zmienioną trasą: od placu Grunwaldzkiego przez ulicę Rayskiego do przystanku „Rayskiego” i dalej bez zmian. Nieobsługiwany jest przystanek „Plac Rodła”. Kurs o godz. 4:25 w relacji Plac Rodła – Zajezdnia Golęcin realizowany jest o godz. 4:24 w relacji Plac Grunwaldzki – Zajezdnia Golęcin.

Od 20 listopada 2021 w związku z przywróceniem funkcjonowania pętli „Kołłątaja”linia 523 w kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin” od przystanku „Kołłątaja” kursuje przez ulicę Kołłątaja do ulicy Warcisława I i dalej bez zmian.

22 stycznia 2022 w związku z przebudową alei Wyzwolenia, skierowano autobusy linii 523 na objazd w kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin” od przystanku „Rayskiego”  przez aleję Wyzwolenia, ulicę Ofiar Oświęcimia i ulicę Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian. Przystanek „Odzieżowa” zlokalizowano w ciągu ulicy Ofiar Oświęcimia przy skrzyżowaniu z ulicą Odzieżową. Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica pod kładką. Dodatkowo w tym kierunku uruchomiony został przystanek „Ofiar Oświęcimia”.

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku pętli „Cukrowa” od przystanku „Rayskiego” autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia, ulicę Piłsudskiego do przystanku „Plac Grunwaldzki” i dalej bez zmian. Uruchomiony został przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu ulicy Piłsudskiego za placem Rodła.

Dotychczasowy kurs w relacji Zajezdnia Golęcin – Plac Grunwaldzki wykonywano ponownie do przystanku „Plac Rodła”.

Na stałą trasę autobusy powróciły w dniu 1 lipca 2022.

W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku Centrum, autobusy linii 523 od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia, zaś przystanek „Odzieżowa” w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Lubomirskiego.

Kolejny objazd związany z następnym etapem przebudowy torowisk wprowadzono w nocy 17/18 grudnia 2022. W kierunku pętli „Cukrowa” od ronda Giedroycia autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia – Felczaka – Unisławy – plac Witosa do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (na wysokości przebudowywanego przystanku tramwajowego), zaś przystanek „Odzieżowa” wyłączono z użytkowania. W zamian uruchomiono tymczasowy przystanek „Unisławy” zlokalizowany w ciągu ulicy Unisławy za skrzyżowaniem z ulicą Niedziałkowskiego.

W związku z wymianą nawierzchni przejazdu kolejowego na ul. Cukrowej, od 13 marca (od godz. 6) do 17 marca 2023 (do godz. 24) skierowano linię 523 na objazd w obu kierunkach.

W kierunku Przecławia od przystanku „Cukrowa Uniwersytet” autobusy kursowały przez Cukrową – Radomską – Południową – rondo Hakena – Krygiera do przystanku „Warzymice Osiedle Dębowe” i dalej po stałej trasie, zaś w kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin” przez ul. Krygiera – rondo Hakena – Południową – rondo Uniwersyteckie do przystanku „Reda” i dalej stałą trasą. Nieczynne były wówczas przystanki: „Kwiatkowskiego”, „Cukrowa” i „Cukrowa Uniwersytet” (w kierunku centrum).

W nocy 28/29 maja 2023 w związku z zamknięciem wjazdu z alei Wyzwolenia w ulicę Ofiar Oświęcimia, autobusy linii 523 w kierunku ronda Giedroycia między przystankami „Rayskiego” i „Kołłątaja” skierowano trasą przez aleję Wyzwolenia, ulicę Lubomirskiego do ulicy Staszica i dalej bez zmian. Tymczasowy przystanek „Odzieżowa” zlikwidowano, zaś przystanek „Ofiar Oświęcimia” przestał być przez linię obsługiwany. W zamian uruchomiono tymczasowe przystanki: „Plac Witosa” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na wysokości budynku Hanza Tower oraz „Staszica” zlokalizowany w ciągu ulicy Lubomirskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Staszica.

W związku z przywróceniem ruchu ogólnego na całej długości alei Wyzwolenia, od 8/9 lipca 2023 autobusy linii 523 w kierunku centrum, między rondem Giedroycia a przystankiem „Rayskiego” (kierunek centrum) ponownie rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulicy Felczaka i ulicy Unisławy). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Unisławy”. Uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Plac Witosa” (przystanek tymczasowy zlokalizowany na wysokości przystanku tramwajowego).

W przeciwnym kierunku, między przystankiem „Plac Witosa” a rondem Giedroycia, autobusy rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulic Lubomirskiego i Staszica). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Staszica”, zaś uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Kołłątaja” (przystanek tymczasowy zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed rondem Giedroycia).

Po zakończeniu przebudowy pętli „Dworzec Niebuszewo” i jednoczesnym przywróceniu ruchu ogólnego w ciągu ulic Asnyka, Boguchwały i Orzeszkowej, od nocy 2/3 września 2023 roku linia 523 w dalszym ciągu kursowała ulicami Kołłątaja – Asnyka – Kadłubka – Kołłątaja do przystanku „Orzeszkowej”. Na trasie przywrócono dotychczasowe przystanki w lokalizacjach sprzed przebudowy.

23/24 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, przystanki „Plac Rodła”, „Rayskiego” i „Plac Witosa” przeniesiono na torowisko tramwajowe. Dodatkowo tego dnia w obu kierunkach uruchomiono dla linii przystanki „Milczańska” w ciągu ulicy Milczańskiej na wysokości posesji nr 29–30 oraz „Bogumińska Park” (w ciągu ulicy Bogumińskiej za skrzyżowaniem z ulicą Kruczą, w kierunku Zajezdni Golęcin).

Na podstawie kalendarium KOMIS-u, schematów komunikacji nocnej oraz informacji własnych opracował Michał Szczerbiński, aktualizacja na podstawie komunikatów ZDiTM Janusz Światowy jas59 

aktualizacja: man, Majlo2016

Operator: PKS Szczecin