Encyklopedia
Linia 524: Police Zajezdnia - Pomorzany Dobrzyńska
dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man
Trasa: Police Zajezdnia — Police: Fabryczna — Tanowska — Siedlecka — rondo Pionierów Polic — Piłsudskiego — Wyszyńskiego — rondo Majdańskiego — Wyszyńskiego — Piaskowa — Grzybowa — rondo Pionierów Polic — Piłsudskiego — Mazurska — Kołłątaja — Grunwaldzka — plac Chrobrego — Wojska Polskiego — Asfaltowa — Szczecin: Przęsocińska — Przęsocin: Szczecińska — Szczecin: Szosa Polska — Policka — Nehringa — Pokoju — Bogumińska — Obotrycka — Wilcza — Sczanieckiej — Gontyny — Matejki — Malczewskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła (z powrotem: plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki) — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Odrodzenia — Piłsudskiego — plac Szarych Szeregów — aleja Piastów — plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szyrockiego — aleja Powstańców Wielkopolskich — Budziszyńska — Inowrocławska — Pomorzany Dobrzyńska
W oczy rzuca się trasa jednej z nich: 204N, która szusowała na trasie: Zajezdnia Dąbie – Osiedle Chemik. Na odcinkach: plac Rodła – Osiedle Chemik trasa pokrywała się z trasą dzisiejszej 524.
Jednakże 1 lipca 1997 roku w ramach reorganizacji komunikacji nocnej, linię skierowano do Dąbia Dworzec PKP oraz przedłużono ją do polickiej zajezdni. Na trasie prawie że identycznej kursowała aż do 1 października 2003 roku.
Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej 14 marca 2003 roku przedstawiło „Projekt organizacji komunikacji nocnej”. W projekcie pojawiły się również zapiski na temat linii podobnej do 524, było to 313. W porównaniu do spełnionej wersji, 313 to skrócone do Placu Rodła 524. Nowa linia miała wykonywać 2 kursy w obie strony obsługiwane przez jedną brygadę.
1 października 2003 zreformowano wszystkie linie nocne. Dotychczas kursująca linia 512 na trasie Dworzec Główny - Police Zajezdnia otrzymała numer 524. Zmieniono również jej przebieg - od placu Rodła skierowano ją przez plac Grunwaldzki – plac Kościuszki – aleję Powstańców Wlkp do pętli „Pomorzany Dobrzyńska”.
Pierwszego objazdu linia 524 doczekała się 31 marca 2008 roku. Był on spowodowany remontem kanalizacji na ulicy Nehringa, co szło w parze z rozkopaniem jezdni. Autobusy oznakowane jako 524 od przystanku „Nehringa Pomnik” kursowały ulicami Szosą Polską i Policką do ulicy Nehringa, gdzie zawracały i udawały się ulicą Policką do Polic.Linia nie obsługiwała wówczas przystanków: „Nehringa Ogrody” (obecnie „Golęcińska”) oraz „Stołczyn Kościół”, zaś uruchomiono dla niej tymczasowo przystanki: „Kolonistów”, „Zagórskiego”, „Fabryka Domów”, „Policka” oraz „Nehringa”. W nocy 25/26 listopada 2008 roku autobusy powróciły na stałą trasę.
Przebudowa ulicy Wyszyńskiego w Policach, w dniach 18 kwietnia - 21 listopada 2009 roku wymusiła zmianę trasy linii 524. Autobusy kursowały objazdem od ulicy Piaskowej ulicami Zamenhofa, Bankową i Wyszyńskiego do ulicy Piłsudskiego i dalej bez zmian. Objazd obowiązywał dla obu kierunków. Nieczynne były przystanki „Police Piaskowa Szkoła”, „Police Osiedle Chemik” i „Police Wyszyńskiego”. Na trasie objazdu dla obu kierunków uruchomiono przystanki „Police Zamenhofa” przy skrzyżowaniu ulic Piaskowej i Zamenhofa oraz „Police Bankowa” przy skrzyżowaniu ulic Bankowej i Wyszyńskiego.Prowadzone prace drogowe w dniach 17-18 września 2010 roku spowodowały zamknięcie dla ruchu modernizowanego odcinka ulicy Matejki od ulicy Malczewskiego do Placu Rodła. Na czas prowadzonych prac autobusy linii 524 w kierunku pl. Rodła kursowały objazdem przez al. Wyzwolenia.
1 marca 2012 na linii pojawił się nowy rozkład jazdy ze skorygowanym czasem przejazdu i odległościami międzyprzystankowymi. Ponadto uruchomiono przystanki: „Police MOK”, „Szosa Polska Ranczo” i „Inowrocławska”. Wprowadzone zostały również zadania łączone z linią 107.
Od 23 lipca do 2 września oraz ponownie od 6 do 30 września 2012 roku z powodu remontu zamknięta została dla ruchu ulica Grzybowa w Policach. W kierunku pętli „Police Zajezdnia” ruch autobusów odbywał się ulicami Piaskową – Odrzańską – Bankową – Grzybową i dalej po stałej trasie.Od 1 września 2012 przedostatni kurs linii o godzinie 3 wykonywany w kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska” od ulicy Pokoju przebiega ulicami Świętojańską - Wiszesława - Dębogórską - Robotniczą - Zgorzelecką - Hożą do ulicy Obotryckiej i dalej bez zmian.
W dniach 7-14 lipca 2016 roku z powodu remontu przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Świętojańskiej, linia 524 kursowała objazdem przez ulicę Strzałowską. Na trasie uruchomiono dodatkowy, tymczasowy przystanek „Paproci”.
W związku z pracami przy przebudowie ulicy Grunwaldzkiej w Policach, w dniach 29-30 września 2016 roku, linia 524 w obu kierunkach kursowała z pominięciem ulic Mazurskiej, Kołłątaja i Grunwaldzkiej i jechała Wojska Polskiego z pominięciem przystanków „Police Kołłątaja” oraz „Police Mazurska Kościół”.
W okresie od 6 lipca 2017 do 25 kwietnia 2018, a także od 19 listopada do 3 grudnia 2019 z powodu przebudowy wiaduktu i kanalizacji w ciągu ul. Hożej wariantowy kurs linii przez ul. Wiszesława realizowany był stałą trasą przez ulicę Bogumińską.
Prace drogowe związane z naprawą nawierzchni jezdni na ulicy Wojska Polskiego w Policach, wymusiły w dniu 9 sierpnia 2017 roku zmianę trasy linii tam kursujących. Linia 524 kursowała objazdem ulicami: Asfaltową, Piłsudskiego, Mazurską, Kołłątaja, Police Rynek w obu kierunkach z pominięciem przystanków „Police Wojska Polskiego”. Na trasie przejazdu obowiązywały istniejące przystanki: „Police Mazurska Kościół” oraz „Police Kołłątaja”.
Od 22 lipca do 12 listopada 2019 w związku z rozpoczęciem przebudowy pętli „Police Rynek” i jednoczesnym czasowym wyłączeniu przystanków „Police Rynek” dla wszystkich linii, wprowadzono zmiany na linii 524. W obu kierunkach nie obsługiwane były przystanki „Police Rynek”, zaś w kierunku pętli „Police Zajezdnia” uruchomiono dodatkowy przystanek tymczasowy „Police Kołłątaja” (na ul. Kołłątaja za skrzyżowaniem z ul. Grunwaldzką).
W związku z rozpoczęciem prac przy sieci gazowej w rejonie skrzyżowania ulic Inowrocławskiej i Budziszyńskiej od 12 do 16 kwietnia 2021 linia 524 kursowała objazdem w kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska”: od przystanku „Smolańska” przez ulice: Pomorzany - Powstańców Wielkopolskich – nawrót przy skrzyżowaniu al. Powstańców Wielkopolskich z ul. Starkiewicza – Szpitalna – Frysztacka. W kierunku pętli „Police Zajezdnia” od przystanku „Frysztacka” swoją trasą.
Od 24 lipca 2021 w związku z przebudową placu Rodła w kierunku pętli „Police Zajezdnia” od przystanku „Plac Rodła” linia kursowała w prawo w ulicę Matejki, z nawrotem na wysokości ulicy Małopolskiej i dalej przez ulicę Matejki na stałej trasie.
Od 9 października 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, linia 524 w kierunku Polic kursowała zmienioną trasą: od placu Grunwaldzkiego przez ulice Rayskiego i Malczewskiego do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Na zmienionej trasie uruchomiony został przystanek „Malczewskiego”. Nieobsługiwany był zaś przystanek „Plac Rodła”.
W kierunku Pomorzan od przystanku „Matejki” przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia i ulicę Piłsudskiego do placu Grunwaldzkiego i dalej bez zmian. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu ulicy Piłsudskiego za placem Rodła (wspólny z linią 70).
W związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, od 18 grudnia 2021 autobusy linii 524 między placem Grunwaldzkim a przystankiem „Matejki” w obu kierunkach kursowały przez ulicę Rayskiego i ulicę Malczewskiego. W dalszym ciągu nie był obsługiwany przystanek „Plac Rodła”. Uruchomiony został przystanek „Rayskiego” (w kierunku Pomorzan, zlokalizowany w ciągu ulicy Rayskiego za skrzyżowaniem z aleją Wyzwolenia). Kurs linii 107 o godz. 22:49 z pętli „Police Wyszyńskiego Polana” wykonywano na trasie skróconej do przystanku „Matejki”, gdzie następowało przejście na linię 524.
W związku z koniecznością naprawy kanalizacji deszczowej przy skrzyżowaniu ulic Pokoju-Wendeńskiej, w dniach 10-13 maja 2022 skierowano wariantowy kurs linii 524 obok zajezdni Golęcin na objazd przez ul. Strzałowską. Z użytkowania wyłączono tymczasowo przystanek „Paproci”.
16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska” od przystanku „Matejki” autobusy kursowały przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia, ulicę Piłsudskiego do przystanku „Plac Grunwaldzki” i dalej bez zmian. Zlikwidowano wówczas dotychczasowy przystanek „Rayskiego”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu ulicy Piłsudskiego za placem Rodła. Na stałą trasę autobusy powróciły 1 lipca 2022.
Z powodu prac na sieci wodociągowej w ciągu ulicy Budziszyńskiej, w dniach w dniach 15/16 - 18/19 stycznia 2024 roku, autobusy linii 524 od przystanku „Starkiewicza” kursowały tymczasowo przez ulicę Starkiewicza – Boczną – Połabską i Szpitalną do tymczasowego przystanku końcowego „Szpitalna”, a następnie z powrotem przez aleję Powstańców Wielkopolskich do przystanku „Starkiewicza” i dalej po stałej trasie.
Tymczasowo wyłączono dla linii z użytkowania przystanki: „Szpitalna”, „Frysztacka”, „Pomorzany”, „Budziszyńska”, „Inowrocławska” i „Pomorzany Dobrzyńska”. W zamian uruchomiono tymczasowe: „Starkiewicza” (dla linii 806) i „Św. Józefa”.
W związku z otwarciem nowego układu drogowego w ciągu ulic Piłsudskiego i Siedleckiej, 20/21 stycznia 2024 roku likwidacji uległy przystanki „Police Mazurska” w obu kierunkach, zaś w zamian uruchomiono nowe przystanki „Police Dąbrówka”, zlokalizowane w ciągu ulicy Piłsudskiego przy wiadukcie kolejowym.
Dodatkowo zlikwidowano przystanek „Police MOK”, zaś dotychczasowy przystanek „Police Dworzec”, zlokalizowany w ciągu ulicy Siedleckiej za skrzyżowaniem z ulicą Tanowską, otrzymał nazwę „Police Siedlecka”. Przystanki „Police Dworzec” w obu kierunkach zlokalizowano w ciągu ulicy Siedleckiej przy nowo wybudowanym rondzie.
23/24 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, przystanki „Plac Rodła” w obu kierunkach przeniesiono na torowisko tramwajowe. Dodatkowo uruchomiono dla linii dodatkowe przystanki „Świętojańska” oraz „Bogumińska Park” (w ciągu ulicy Bogumińskiej za skrzyżowaniem z ulicą Kruczą, w kierunku Polic).
Operator: SPPK Police