Encyklopedia

Linia 524: Police Zajezdnia - Pomorzany Dobrzyńska

dodane przez stoch; zmodyfikowane przez man

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach od 23/24 marca 2024 man
12.01.2024
Dodano informacje o objeździe w styczniu 2024 man
20.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 16.06 man
09.05.2022
Dodano informacje o objeździe przez ul. Strzałowską man
19.02.2022
Dodano informacje z lat 2018-2021 man
09.04.2021
Dodano informację o objeździe man
20.02.2018
Dodano informacje z lat 2006, 2009, 2010, 2012, 2014, 2015 i 2016 jas59 

Trasa: Police Zajezdnia — Police: Fabryczna — Tanowska — Siedlecka — rondo Pionierów Polic — Piłsudskiego — Wyszyńskiego — rondo Majdańskiego — Wyszyńskiego — Piaskowa — Grzybowa — rondo Pionierów Polic — Piłsudskiego — Mazurska — Kołłątaja — Grunwaldzka — plac Chrobrego — Wojska Polskiego — Asfaltowa — Szczecin: Przęsocińska — Przęsocin: Szczecińska — Szczecin: Szosa Polska — Policka — Nehringa — Pokoju — Bogumińska — Obotrycka — Wilcza — Sczanieckiej — Gontyny — Matejki — Malczewskiego — aleja Wyzwolenia — plac Rodła (z powrotem: plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki) — Piłsudskiego — plac Grunwaldzki — Piłsudskiego — plac Odrodzenia — Piłsudskiego — plac Szarych Szeregów — aleja Piastów — plac Kościuszki — aleja Piastów — plac Szyrockiego — aleja Powstańców Wielkopolskich — Budziszyńska — Inowrocławska — Pomorzany Dobrzyńska

zdjęcie
Rozkład jazdy linii 512 po pierwszej reformie komunikacji nocnej
Pierwsze autobusy nocne w stosunku do tramwajów wyjechały bardzo późno na ulice Szczecina. Pierwszą linię tego typu uruchomiono w połowie lat 80. XX wieku. Była to skromna ilość 3 linii.

W oczy rzuca się trasa jednej z nich: 204N, która szusowała na trasie: Zajezdnia Dąbie Osiedle Chemik. Na odcinkach: plac RodłaOsiedle Chemik trasa pokrywała się z trasą dzisiejszej 524.

Jednakże 1 lipca 1997 roku w ramach reorganizacji komunikacji nocnej, linię skierowano do Dąbia Dworzec PKP oraz przedłużono ją do polickiej zajezdni. Na trasie prawie że identycznej kursowała aż do 1 października 2003 roku.

Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej 14 marca 2003 roku przedstawiło „Projekt organizacji komunikacji nocnej”. W projekcie pojawiły się również zapiski na temat linii podobnej do 524, było to 313. W porównaniu do spełnionej wersji, 313 to skrócone do Placu Rodła 524. Nowa linia miała wykonywać 2 kursy w obie strony obsługiwane przez jedną brygadę.

1 października 2003 zreformowano wszystkie linie nocne. Dotychczas kursująca linia 512 na trasie Dworzec Główny - Police Zajezdnia otrzymała numer 524. Zmieniono również jej przebieg - od placu Rodła skierowano ją przez plac Grunwaldzki – plac Kościuszki – aleję Powstańców Wlkp do pętli „Pomorzany Dobrzyńska”.

zdjęcie
Ostatni tej nocy kurs linii 524 do Polic
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwszego objazdu linia 524 doczekała się 31 marca 2008 roku. Był on spowodowany remontem kanalizacji na ulicy Nehringa, co szło w parze z rozkopaniem jezdni. Autobusy oznakowane jako 524 od przystanku „Nehringa Pomnik” kursowały ulicami Szosą Polską i Policką do ulicy Nehringa, gdzie zawracały i udawały się ulicą Policką do Polic.

Linia nie obsługiwała wówczas przystanków: „Nehringa Ogrody” (obecnie „Golęcińska”) oraz „Stołczyn Kościół”, zaś uruchomiono dla niej tymczasowo przystanki: „Kolonistów”, „Zagórskiego”, „Fabryka Domów”, „Policka” oraz „Nehringa”. W nocy 25/26 listopada 2008 roku autobusy powróciły na stałą trasę.

zdjęcie
Nie tylko na liniach szkolnych spotkać można białe autobusy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Przebudowa ulicy Wyszyńskiego w Policach, w dniach 18 kwietnia - 21 listopada 2009 roku wymusiła zmianę trasy linii 524. Autobusy kursowały objazdem od ulicy Piaskowej ulicami Zamenhofa, Bankową i Wyszyńskiego do ulicy Piłsudskiego i dalej bez zmian. Objazd obowiązywał dla obu kierunków. Nieczynne były przystanki „Police Piaskowa Szkoła”, „Police Osiedle Chemik” i „Police Wyszyńskiego”. Na trasie objazdu dla obu kierunków uruchomiono przystanki „Police Zamenhofa” przy skrzyżowaniu ulic Piaskowej i Zamenhofa oraz „Police Bankowa” przy skrzyżowaniu ulic Bankowej i Wyszyńskiego.

Prowadzone prace drogowe w dniach 17-18 września 2010 roku spowodowały zamknięcie dla ruchu modernizowanego odcinka ulicy Matejki od ulicy Malczewskiego do Placu Rodła. Na czas prowadzonych prac autobusy linii 524 w kierunku pl. Rodła kursowały objazdem przez al. Wyzwolenia.

1 marca 2012 na linii pojawił się nowy rozkład jazdy ze skorygowanym czasem przejazdu i odległościami międzyprzystankowymi. Ponadto uruchomiono przystanki: „Police MOK”, „Szosa Polska Ranczo” i „Inowrocławska”. Wprowadzone zostały również zadania łączone z linią 107.

zdjęcie
Nowa jakość na linii nocnej 524 w Policach
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 23 lipca do 2 września oraz ponownie od 6 do 30 września 2012 roku z powodu remontu zamknięta została dla ruchu ulica Grzybowa w Policach. W kierunku pętli „Police Zajezdnia” ruch autobusów odbywał się ulicami Piaskową – Odrzańską – Bankową – Grzybową i dalej po stałej trasie.

Od 1 września 2012 przedostatni kurs linii o godzinie 3 wykonywany w kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska” od ulicy Pokoju przebiega ulicami Świętojańską - Wiszesława - Dębogórską - Robotniczą - Zgorzelecką - Hożą do ulicy Obotryckiej i dalej bez zmian.

W dniach 7-14 lipca 2016 roku z powodu remontu przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Świętojańskiej, linia 524 kursowała objazdem przez ulicę Strzałowską. Na trasie uruchomiono dodatkowy, tymczasowy przystanek „Paproci”.

W związku z pracami przy przebudowie ulicy Grunwaldzkiej w Policach, w dniach 29-30 września 2016 roku, linia 524 w obu kierunkach kursowała z pominięciem ulic Mazurskiej, Kołłątaja i Grunwaldzkiej i jechała Wojska Polskiego z pominięciem przystanków „Police Kołłątaja” oraz „Police Mazurska Kościół”.

W okresie od 6 lipca 2017 do 25 kwietnia 2018, a także od 19 listopada do 3 grudnia 2019 z powodu przebudowy wiaduktu i kanalizacji w ciągu ul. Hożej wariantowy kurs linii przez ul. Wiszesława realizowany był stałą trasą przez ulicę Bogumińską.

Prace drogowe związane z naprawą nawierzchni jezdni na ulicy Wojska Polskiego w Policach, wymusiły w dniu 9 sierpnia 2017 roku zmianę trasy linii tam kursujących. Linia 524 kursowała objazdem ulicami: Asfaltową, Piłsudskiego, Mazurską, Kołłątaja, Police Rynek w obu kierunkach z pominięciem przystanków „Police Wojska Polskiego”. Na trasie przejazdu obowiązywały istniejące przystanki: „Police Mazurska Kościół” oraz „Police Kołłątaja”. 

Od 22 lipca do 12 listopada 2019 w związku z rozpoczęciem przebudowy pętli „Police Rynek” i jednoczesnym czasowym wyłączeniu przystanków „Police Rynek” dla wszystkich linii, wprowadzono zmiany na linii 524. W obu kierunkach nie obsługiwane były przystanki „Police Rynek”, zaś w kierunku pętli „Police Zajezdnia” uruchomiono dodatkowy przystanek tymczasowy „Police Kołłątaja” (na ul. Kołłątaja za skrzyżowaniem z ul. Grunwaldzką).

W związku z rozpoczęciem prac przy sieci gazowej w rejonie skrzyżowania ulic Inowrocławskiej i Budziszyńskiej od 12 do 16 kwietnia 2021 linia 524 kursowała objazdem w kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska”: od przystanku „Smolańska” przez ulice: Pomorzany - Powstańców Wielkopolskich – nawrót przy skrzyżowaniu al. Powstańców Wielkopolskich z ul. Starkiewicza – Szpitalna – Frysztacka. W kierunku pętli „Police Zajezdnia” od przystanku „Frysztacka” swoją trasą.

Od 24 lipca 2021 w związku z przebudową placu Rodła w kierunku pętli „Police Zajezdnia” od przystanku „Plac Rodła” linia kursowała w prawo w ulicę Matejki, z nawrotem na wysokości ulicy Małopolskiej i dalej przez ulicę Matejki na stałej trasie.

Od 9 października 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, linia 524 w kierunku Polic kursowała zmienioną trasą: od placu Grunwaldzkiego przez ulice Rayskiego i Malczewskiego do przystanku „Matejki” i dalej bez zmian. Na zmienionej trasie uruchomiony został przystanek „Malczewskiego”. Nieobsługiwany był zaś przystanek „Plac Rodła”.

W kierunku Pomorzan od przystanku „Matejki” przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia i ulicę Piłsudskiego do placu Grunwaldzkiego i dalej bez zmian. Przystanek „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu ulicy Piłsudskiego za placem Rodła (wspólny z linią 70).

W związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, od 18 grudnia 2021 autobusy linii 524 między placem Grunwaldzkim a przystankiem „Matejki” w obu kierunkach kursowały przez ulicę Rayskiego i ulicę Malczewskiego. W dalszym ciągu nie był obsługiwany przystanek „Plac Rodła”. Uruchomiony został przystanek „Rayskiego” (w kierunku Pomorzan, zlokalizowany w ciągu ulicy Rayskiego za skrzyżowaniem z aleją Wyzwolenia). Kurs linii 107 o godz. 22:49 z pętli „Police Wyszyńskiego Polana” wykonywano na trasie skróconej do przystanku „Matejki”, gdzie następowało przejście na linię 524.

W związku z koniecznością naprawy kanalizacji deszczowej przy skrzyżowaniu ulic Pokoju-Wendeńskiej, w dniach 10-13 maja 2022 skierowano wariantowy kurs linii 524 obok zajezdni Golęcin na objazd przez ul. Strzałowską. Z użytkowania wyłączono tymczasowo przystanek „Paproci”. 

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, ponownie wprowadzono zmianę trasy linii. W kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska” od przystanku „Matejki” autobusy kursowały przez ulicę Malczewskiego, aleję Wyzwolenia, ulicę Piłsudskiego do przystanku „Plac Grunwaldzki” i dalej bez zmian. Zlikwidowano wówczas dotychczasowy przystanek „Rayskiego”, zaś w zamian uruchomiono przystanek „Plac Rodła”, zlokalizowany w ciągu ulicy Piłsudskiego za placem Rodła. Na stałą trasę autobusy powróciły 1 lipca 2022.

Z powodu prac na sieci wodociągowej w ciągu ulicy Budziszyńskiej, w dniach w dniach 15/16 - 18/19 stycznia 2024 roku, autobusy linii 524 od przystanku „Starkiewicza” kursowały tymczasowo przez ulicę Starkiewicza – Boczną – Połabską i Szpitalną do tymczasowego przystanku końcowego „Szpitalna”, a następnie z powrotem przez aleję Powstańców Wielkopolskich do przystanku „Starkiewicza” i dalej po stałej trasie. 

Tymczasowo wyłączono dla linii z użytkowania przystanki: „Szpitalna”, „Frysztacka”, „Pomorzany”, „Budziszyńska”, „Inowrocławska” i „Pomorzany Dobrzyńska”. W zamian uruchomiono tymczasowe: „Starkiewicza” (dla linii 806) i „Św. Józefa”.

W związku z otwarciem nowego układu drogowego w ciągu ulic Piłsudskiego i Siedleckiej, 20/21 stycznia 2024 roku likwidacji uległy przystanki „Police Mazurska” w obu kierunkach, zaś w zamian uruchomiono nowe przystanki „Police Dąbrówka”, zlokalizowane w ciągu ulicy Piłsudskiego przy wiadukcie kolejowym.

Dodatkowo zlikwidowano przystanek „Police MOK”, zaś dotychczasowy przystanek „Police Dworzec”, zlokalizowany w ciągu ulicy Siedleckiej za skrzyżowaniem z ulicą Tanowską, otrzymał nazwę „Police Siedlecka”. Przystanki „Police Dworzec” w obu kierunkach zlokalizowano w ciągu ulicy Siedleckiej przy nowo wybudowanym rondzie.

23/24 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, przystanki „Plac Rodła” w obu kierunkach przeniesiono na torowisko tramwajowe. Dodatkowo uruchomiono dla linii dodatkowe przystanki „Świętojańska” oraz „Bogumińska Park” (w ciągu ulicy Bogumińskiej za skrzyżowaniem z ulicą Kruczą, w kierunku Polic).

na podstawie wiedzy własnej opracował Kamil Stochmal,

aktualizacja: Janusz Światowy (jas59 ), man, fan004

Operator: SPPK Police