Encyklopedia

Linia 525: Wernyhory - Zajezdnia Golęcin

dodane przez Bauer; zmodyfikowane przez man

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach od 23/24 marca 2024 man
25.07.2023
Dodano informacje o zmianach na trasie od 29 lipca 2023 man
04.07.2023
Dodano informację o zmianach na trasie od 8 lipca 2023 man
24.05.2023
Dodano informacje o zmianach od 28/29 maja 2023 man
23.12.2022
Dodano informacje o nowym operatorze linii od 2023 man
13.12.2022
Dodano informacje o objeździe od 17/18 grudnia man
09.08.2022
Dodano informacje o objeździe od 13 sierpnia 2022 man
16.02.2022
Dodano informacje o zmianach przy okazji przebudowy placu Rodła i alei Wyzwolenia man
20.02.2018
Dodano informacje z lat 2010, 2011, 2012, 2015, 2018 jas59 
07.03.2010
Dodano informację o zmianie trasy z powodu remontu pętli "Krzekowo". kajetansz

Trasa: Wernyhory — Klonowica — Unii Lubelskiej — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — Arkońska — Niemierzyńska — Krasińskiego — aleja Wyzwolenia — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia —
plac Rodła
— Piłsudskiego — Matejki — Malczewskiego — Parkowa — Dubois — Firlika — Antosiewicza — Nocznickiego — Stalmacha — Druckiego-Lubeckiego — Ludowa — Dębogórska — Zajezdnia Golęcin

zdjęcie
Z porannego Autosana twarz za "kółkiem" wszystkim znana
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Jeszcze do połowy lat 90. XX wieku na szczecińskich torowiskach można było spotkać nocne tramwaje. Taki właśnie środek transportu, a konkretnie linia 6N, zapewniała mieszkańcom Golęcina i okolic komunikację po zachodzie słońca. Gdy w grudniu 1996 roku nocne tramwaje odeszły do lamusa, we wspomnianym rejonie powstała potrzeba zorganizowania komunikacji nocnej. Mieszkańcy musieli uzbroić się w cierpliwość, gdyż nastąpiło to ponad osiem miesięcy po likwidacji nocnych tramwajów. Dnia 1 lipca 1997 roku na mocy wielkiej rewolucji komunikacji nocnej uruchomiono dwie linie autobusowe, mające zaspokoić potrzeby mieszkańców Golęcina.

Jedną z nich była linia 505 kursująca na trasie: Krzekowo – Żołnierska – Mickiewicza – Bohaterów Warszawy – Jagiellońska – Plac Sprzymierzonych – Piłsudskiego – Plac Rodła – Matejki – Malczewskiego – Parkowa – Dubois – Firlika – Nocznickiego – Stalmacha – Lubeckiego – Konarskiego – Ludowa (z powrotem Konarskiego) – Dębogórska – Wiszesława.

zdjęcie
Jak widać wybrane kursy linii 525 nie cieszyły się zbyt dużą frekwencją
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Taka trasa linii umożliwiała komunikację z większymi centrami przesiadkowymi miasta. Wraz z linią 510 zapewniała dogodny transport do zajezdni Golęcin, z którego korzystali głównie jej pracownicy.

Po 2000 roku postanowiono zmienić trasę linii, a co za tym idzie obsłużyć rejony ulic Spacerowej, Arkońskiej i Niemierzyńskiej. Linia rozpoczęła kursowanie na trasie:
Krzekowo – Klonowica – Unii Lubelskiej – Wojska Polskiego – Spacerowa – Niemierzyńska – Arkońska – Krasińskiego – Wyzwolenia – Plac Rodła i dalej po stałej trasie aż do pętli „Wiszesława”.

W związku z reformą numeracji linii nocnych, 1 października 2003 roku zmieniono numer linii z 505 na 525.

Linia obsługiwana była od początku przez zajezdnię Klonowica.

zdjęcie
Tej nocy w lasku Arkońskim można było spotkać dwie linie nocne
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 26 marca do 30 lipca 2007 roku linia kursowała objazdem z powodu remontu wiaduktu w ciągu ulicy Druckiego-Lubeckiego.

W kierunku Krzekowa autobus jechał ulicami: Robotniczą – Hożą – Obotrycką – Komuny Paryskiej i Rugiańską do ulicy Lubeckiego i dalej po stałej trasie. Z tego powodu o trzy minuty przyspieszone zostały kursy linii wykonywane z pętli „Wiszesława”. Tymczasowo zawieszony został przystanek „Konarskiego” (obecnie „Ludowa”) w kierunku Krzekowa. W odwrotnym kierunku trasa linii nie zmieniła się.

W dniach 6 marca - 2 kwietnia 2010 roku z powodu remontu pętli „Krzekowo” skrócono trasę linii 525 do przystanku „Klonowica Zajezdnia”.

17 i 18 września 2010 z powodu prac drogowych i ze względu na zamknięcie modernizowanego odcinka ulicy Matejki od ulicy Malczewskiego do Placu Rodła, linia 525 w kierunku pętli „Wiszesława” kursowała objazdem przez al. Wyzwolenia.

Z powodu kolejnego etapu przebudowy ulic Arkońskiej i Niemierzyńskiej, od 4 lipca 2011 roku, linia nocna 525 w kierunku Wiszesława kursowała od ulicy Arkońskiej przez ulicę Broniewskiego, z pominięciem Wszystkich Świętych. W przeciwnym kierunku linia jechała ulicami Chopina – Wiosny Ludów – Malinową – Wojciechowskiego – Arkońską i dalej po swojej trasie według obowiązującego rozkładu jazdy.

  • zawieszono wówczas przystanki: „Wszystkich Świętych” w obu kierunkach oraz „Arkońska Szpital” i „Tatrzańska” w kierunku Krzekowa,
  • uruchomiono dodatkowy przystanek „Chopina” w kierunku Krzekowa,
  • przystanek „Arkońska Szpital” przeniesiony został na ulicę Arkońską między skrzyżowaniem ulic Bułgarską i Broniewskiego.

zdjęcie
Volvo odpoczywa przed kolejnym kursem na Krzekowo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 18 lipca 2011 roku, z powodu remontu skrzyżowania ulic Krasińskiego, Niemierzyńskiej i Niemcewicza, linia 525 kursowała objazdem ulicami Krasińskiego – Orzeszkowej i Kołłątaja.

W związku z pracami przy skrzyżowaniu ulic Arkońskiej i Wojciechowskiego, w dniach 11-25 czerwca 2012 roku autobusy linii 525 w kierunku Krzekowa kursowały objazdem objazdem ulicami Zdrojową i Tatrzańską. 

Od 6 lipca 2012 roku autobusy w kierunku pętli „Wiszesława” kursowały ulicą Wszystkich Świętych, z pominięciem ulicy Broniewskiego.

22 września 2012 roku po otwarciu ulicy Arkońskiej po remoncie, linia 525 powróciła na stałą trasę.

zdjęcie
Od nowego roku nie ujrzymy autobusów z zajezdni Klonowica na liniach nocnych
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Budowa kanalizacji sanitarnej na ulicy Firlika w dniach 8 września 2014 - 4 lutego 2015 roku, wymusiła zmiany na linii. W kierunku Wiszesława kursowała ona bez zmian, zaś w kierunku przeciwnym objazdem ulicami 1 Maja i Ceglaną. Na czas prowadzenia prac wyłączono z ruchu ogólnego ulice Nocznickiego i Firlika pomiędzy ulicami 1 Maja a Ceglaną.

Etapowanie prac z przebudową ulicy Arkońskiej wymusiło od czwartku 15 lutego 2018 roku zmianę lokalizacji przystanków „Spacerowa” dla linii 525. W kierunku pętli „Krzekowo” przystanki zostały zlokalizowane w ciągu alei Wojska Polskiego, a w kierunku „Wiszesława” pozostawiono je bez zmian.

W dniach 9 lipca - 12 listopada 2019 roku, z powodu rozbiórki pozostałej części wiaduktu w ciągu przebudowywanej ulicy Arkońskiej nastąpiły zmiany w kursowaniu linii 525. Odcinek ulicy odcinek Arkońskiej pomiędzy ulicą Międzyparkową, a nowo wybudowanym rondem Olszewskiego został całkowicie zamknięty dla ruchu.

W związku z tym, dojazd do kąpieliska „Arkonka”, stadionu KS „Arkonia” oraz posesji odbywał się poprzez ulicę Międzyparkową i był możliwy wyłącznie dla służb miejskich, pojazdów zaopatrzenia oraz autobusów komunikacji miejskiej.

Od 24 lipca 2021 w związku z przebudową placu Rodła w kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin” od przystanku „Plac Rodła” linia kursowała w prawo w ulicę Matejki, z nawrotem na wysokości ulicy Małopolskiej i dalej przez ulicę Matejki na stałej trasie.

Od 9 października 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodłalinia 525 w obu kierunkach kursowała zmienioną trasą przez ulicę Malczewskiego, z pominięciem placu Rodła. Nieobsługiwane były przystanki „Plac Rodła” w obu kierunkach. Przystanek „Matejki” w kierunku Zajezdni Golęcin zlokalizowano w ciągu ulicy Malczewskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Matejki.

zdjęcie
Przejęcie kolejnych linii nocnych przez PKS nie odbyło się bez zakłóceń
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
22 stycznia 2022 w związku z przebudową alei Wyzwolenia, skierowano autobusy linii 525 na objazd w kierunku pętli „Krzekowo” od przystanku „Rayskiego”  przez aleję Wyzwolenia, ulicę Ofiar Oświęcimia i ulicę Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian. Przystanek „Odzieżowa” zlokalizowano w ciągu ulicy Ofiar Oświęcimia przy skrzyżowaniu z ulicą Odzieżową. Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica pod kładką. Dodatkowo w tym kierunku uruchomiony został przystanek „Ofiar Oświęcimia”.

Od 1 lipca 2022 autobusy linii 525 w kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin” między przystankami „Rayskiego” i „Matejki” powróciły na stałą trasę przez plac Rodła i ulicę Matejki. Zlikwidowany został przystanek „Matejki” (zlokalizowany w ciągu ulicy Malczewskiego). W zamian uruchomione zostały przystanki: „Plac Rodła” (w ulicy Piłsudskiego za skrzyżowaniem z Roosevelta), oraz „Matejki” (w] ulicy Matejki przed skrzyżowaniem z Malczewskiego). 

W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku Centrum, autobusy linii 525 od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia, zaś przystanek „Odzieżowa” w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Lubomirskiego.

Kolejny objazd związany z następnym etapem przebudowy torowisk wprowadzono w nocy 17/18 grudnia 2022. W kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin” od ronda Giedroycia autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia – Felczaka – Unisławy – plac Witosa do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.

Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (na wysokości przebudowywanego przystanku tramwajowego), zaś przystanek „Odzieżowa” wyłączono z użytkowania. W zamian uruchomiono tymczasowy przystanek „Unisławy” zlokalizowany w ciągu ulicy Unisławy za skrzyżowaniem z ulicą Niedziałkowskiego.

1 stycznia 2023 nastąpiła zmiana operatora linii na PKS Szczecin. Zmodyfikowano wówczas również rozkład jazdy, bez zmiany częstotliwości kursowania.

W nocy 28/29 maja 2023 w związku z zamknięciem wjazdu z alei Wyzwolenia w ulicę Ofiar Oświęcimia, autobusy linii 525 w kierunku ronda Giedroycia między przystankami „Rayskiego” i „Kołłątaja” skierowano trasą przez aleję Wyzwolenia, ulicę Lubomirskiego do ulicy Staszica i dalej bez zmian. Tymczasowy przystanek „Odzieżowa” zlikwidowano, zaś przystanek „Ofiar Oświęcimia” przestał być przez linię obsługiwany. W zamian uruchomiono tymczasowe przystanki: „Plac Witosa” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na wysokości budynku Hanza Tower oraz „Staszica” zlokalizowany w ciągu ulicy Lubomirskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Staszica.

W związku z przywróceniem ruchu ogólnego na całej długości alei Wyzwolenia, od 8/9 lipca 2023 autobusy linii 525 w kierunku centrum, między rondem Giedroycia a przystankiem „Rayskiego” (kierunek centrum) ponownie rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulicy Felczaka i ulicy Unisławy). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Unisławy”. Uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Plac Witosa” (przystanek tymczasowy zlokalizowany na wysokości przystanku tramwajowego).

W przeciwnym kierunku, między przystankiem „Plac Witosa” a rondem Giedroycia, autobusy rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulic Lubomirskiego i Staszica). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Staszica”, zaś uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Kołłątaja” (przystanek tymczasowy zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed rondem Giedroycia).

W związku z pracami przy budowie przedłużenia ulicy Sosabowskiego, a także rozpoczęciem likwidacji pętli „Krzekowo”, od nocy 29/30 lipca 2023 roku autobusy linii 525 kursują w nowej, stałej relacji Wernyhory – Zajezdnia Golęcin (nawrót następuje na rondzie Karskiego).

Dodatkowo, zmieniona została lokalizacja przystanków „Klonowica Zajezdnia”. Zlikwidowane zostały dotychczasowe słupki dla linii nocnych za skrzyżowaniem z ulicą Klonowica, zaś w zamian uruchomiono przystanki wspólne z liniami 53, 60, 75, 80, 222, 225, 227, 521, 527 i 529.

23/24 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, przystanki „Plac Rodła”, „Rayskiego” i „Plac Witosa” przeniesiono na torowisko tramwajowe. Dodatkowo uruchomiono przystanek „Plac Rodła” w kierunku pętli „Wernyhory” (na torowisku tramwajowym od strony ulicy Matejki).

na podstawie www.swiatowy.org i wiedzy własnej opracował Darek Krukowski

aktualizacja: Janusz Światowy (jas59 ), man

Operator: PKS Szczecin