Encyklopedia
Linia 525: Wernyhory - Zajezdnia Golęcin
dodane przez Bauer; zmodyfikowane przez man
Trasa: Wernyhory — Klonowica — Unii Lubelskiej — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — Arkońska — Niemierzyńska — Krasińskiego — aleja Wyzwolenia — rondo Giedroycia — aleja Wyzwolenia —
plac Rodła — Piłsudskiego — Matejki — Malczewskiego — Parkowa — Dubois — Firlika — Antosiewicza — Nocznickiego — Stalmacha — Druckiego-Lubeckiego — Ludowa — Dębogórska — Zajezdnia Golęcin
Jedną z nich była linia 505 kursująca na trasie: Krzekowo – Żołnierska – Mickiewicza – Bohaterów Warszawy – Jagiellońska – Plac Sprzymierzonych – Piłsudskiego – Plac Rodła – Matejki – Malczewskiego – Parkowa – Dubois – Firlika – Nocznickiego – Stalmacha – Lubeckiego – Konarskiego – Ludowa (z powrotem Konarskiego) – Dębogórska – Wiszesława.
Po 2000 roku postanowiono zmienić trasę linii, a co za tym idzie obsłużyć rejony ulic Spacerowej, Arkońskiej i Niemierzyńskiej. Linia rozpoczęła kursowanie na trasie:
Krzekowo – Klonowica – Unii Lubelskiej – Wojska Polskiego – Spacerowa – Niemierzyńska – Arkońska – Krasińskiego – Wyzwolenia – Plac Rodła i dalej po stałej trasie aż do pętli „Wiszesława”.
W związku z reformą numeracji linii nocnych, 1 października 2003 roku zmieniono numer linii z 505 na 525.
Linia obsługiwana była od początku przez zajezdnię Klonowica.
W kierunku Krzekowa autobus jechał ulicami: Robotniczą – Hożą – Obotrycką – Komuny Paryskiej i Rugiańską do ulicy Lubeckiego i dalej po stałej trasie. Z tego powodu o trzy minuty przyspieszone zostały kursy linii wykonywane z pętli „Wiszesława”. Tymczasowo zawieszony został przystanek „Konarskiego” (obecnie „Ludowa”) w kierunku Krzekowa. W odwrotnym kierunku trasa linii nie zmieniła się.
W dniach 6 marca - 2 kwietnia 2010 roku z powodu remontu pętli „Krzekowo” skrócono trasę linii 525 do przystanku „Klonowica Zajezdnia”.
17 i 18 września 2010 z powodu prac drogowych i ze względu na zamknięcie modernizowanego odcinka ulicy Matejki od ulicy Malczewskiego do Placu Rodła, linia 525 w kierunku pętli „Wiszesława” kursowała objazdem przez al. Wyzwolenia.
Z powodu kolejnego etapu przebudowy ulic Arkońskiej i Niemierzyńskiej, od 4 lipca 2011 roku, linia nocna 525 w kierunku Wiszesława kursowała od ulicy Arkońskiej przez ulicę Broniewskiego, z pominięciem Wszystkich Świętych. W przeciwnym kierunku linia jechała ulicami Chopina – Wiosny Ludów – Malinową – Wojciechowskiego – Arkońską i dalej po swojej trasie według obowiązującego rozkładu jazdy.
- zawieszono wówczas przystanki: „Wszystkich Świętych” w obu kierunkach oraz „Arkońska Szpital” i „Tatrzańska” w kierunku Krzekowa,
- uruchomiono dodatkowy przystanek „Chopina” w kierunku Krzekowa,
- przystanek „Arkońska Szpital” przeniesiony został na ulicę Arkońską między skrzyżowaniem ulic Bułgarską i Broniewskiego.
W związku z pracami przy skrzyżowaniu ulic Arkońskiej i Wojciechowskiego, w dniach 11-25 czerwca 2012 roku autobusy linii 525 w kierunku Krzekowa kursowały objazdem objazdem ulicami Zdrojową i Tatrzańską.
Od 6 lipca 2012 roku autobusy w kierunku pętli „Wiszesława” kursowały ulicą Wszystkich Świętych, z pominięciem ulicy Broniewskiego.
22 września 2012 roku po otwarciu ulicy Arkońskiej po remoncie, linia 525 powróciła na stałą trasę.
Budowa kanalizacji sanitarnej na ulicy Firlika w dniach 8 września 2014 - 4 lutego 2015 roku, wymusiła zmiany na linii. W kierunku Wiszesława kursowała ona bez zmian, zaś w kierunku przeciwnym objazdem ulicami 1 Maja i Ceglaną. Na czas prowadzenia prac wyłączono z ruchu ogólnego ulice Nocznickiego i Firlika pomiędzy ulicami 1 Maja a Ceglaną.Etapowanie prac z przebudową ulicy Arkońskiej wymusiło od czwartku 15 lutego 2018 roku zmianę lokalizacji przystanków „Spacerowa” dla linii 525. W kierunku pętli „Krzekowo” przystanki zostały zlokalizowane w ciągu alei Wojska Polskiego, a w kierunku „Wiszesława” pozostawiono je bez zmian.
W dniach 9 lipca - 12 listopada 2019 roku, z powodu rozbiórki pozostałej części wiaduktu w ciągu przebudowywanej ulicy Arkońskiej nastąpiły zmiany w kursowaniu linii 525. Odcinek ulicy odcinek Arkońskiej pomiędzy ulicą Międzyparkową, a nowo wybudowanym rondem Olszewskiego został całkowicie zamknięty dla ruchu.
W związku z tym, dojazd do kąpieliska „Arkonka”, stadionu KS „Arkonia” oraz posesji odbywał się poprzez ulicę Międzyparkową i był możliwy wyłącznie dla służb miejskich, pojazdów zaopatrzenia oraz autobusów komunikacji miejskiej.
Od 24 lipca 2021 w związku z przebudową placu Rodła w kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin” od przystanku „Plac Rodła” linia kursowała w prawo w ulicę Matejki, z nawrotem na wysokości ulicy Małopolskiej i dalej przez ulicę Matejki na stałej trasie.
Od 9 października 2021 w związku z kolejnym etapem przebudowy torowisk tramwajowych w rejonie placu Rodła, linia 525 w obu kierunkach kursowała zmienioną trasą przez ulicę Malczewskiego, z pominięciem placu Rodła. Nieobsługiwane były przystanki „Plac Rodła” w obu kierunkach. Przystanek „Matejki” w kierunku Zajezdni Golęcin zlokalizowano w ciągu ulicy Malczewskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Matejki.
22 stycznia 2022 w związku z przebudową alei Wyzwolenia, skierowano autobusy linii 525 na objazd w kierunku pętli „Krzekowo” od przystanku „Rayskiego” przez aleję Wyzwolenia, ulicę Ofiar Oświęcimia i ulicę Staszica do ronda Giedroycia i dalej bez zmian. Przystanek „Odzieżowa” zlokalizowano w ciągu ulicy Ofiar Oświęcimia przy skrzyżowaniu z ulicą Odzieżową. Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica pod kładką. Dodatkowo w tym kierunku uruchomiony został przystanek „Ofiar Oświęcimia”.Od 1 lipca 2022 autobusy linii 525 w kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin” między przystankami „Rayskiego” i „Matejki” powróciły na stałą trasę przez plac Rodła i ulicę Matejki. Zlikwidowany został przystanek „Matejki” (zlokalizowany w ciągu ulicy Malczewskiego). W zamian uruchomione zostały przystanki: „Plac Rodła” (w ulicy Piłsudskiego za skrzyżowaniem z Roosevelta), oraz „Matejki” (w] ulicy Matejki przed skrzyżowaniem z Malczewskiego).
W związku z całkowitym zamknięciem ruchu w ciągu alei Wyzwolenia - na odcinku od ronda Giedroycia do skrzyżowania z ul. Lubomirskiego, od 13 sierpnia 2022 w kierunku Centrum, autobusy linii 525 od ronda Giedroycia kursowały przez ulicę Staszica, ulicę Lubomirskiego do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.
Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu ulicy Staszica za rondem Giedroycia, zaś przystanek „Odzieżowa” w ciągu alei Wyzwolenia za skrzyżowaniem z ulicą Lubomirskiego.
Kolejny objazd związany z następnym etapem przebudowy torowisk wprowadzono w nocy 17/18 grudnia 2022. W kierunku pętli „Zajezdnia Golęcin” od ronda Giedroycia autobusy kursowały przez aleję Wyzwolenia – Felczaka – Unisławy – plac Witosa do alei Wyzwolenia i dalej bez zmian.
Przystanek „Kołłątaja” zlokalizowano w ciągu alei Wyzwolenia za rondem Giedroycia (na wysokości przebudowywanego przystanku tramwajowego), zaś przystanek „Odzieżowa” wyłączono z użytkowania. W zamian uruchomiono tymczasowy przystanek „Unisławy” zlokalizowany w ciągu ulicy Unisławy za skrzyżowaniem z ulicą Niedziałkowskiego.
1 stycznia 2023 nastąpiła zmiana operatora linii na PKS Szczecin. Zmodyfikowano wówczas również rozkład jazdy, bez zmiany częstotliwości kursowania.
W nocy 28/29 maja 2023 w związku z zamknięciem wjazdu z alei Wyzwolenia w ulicę Ofiar Oświęcimia, autobusy linii 525 w kierunku ronda Giedroycia między przystankami „Rayskiego” i „Kołłątaja” skierowano trasą przez aleję Wyzwolenia, ulicę Lubomirskiego do ulicy Staszica i dalej bez zmian. Tymczasowy przystanek „Odzieżowa” zlikwidowano, zaś przystanek „Ofiar Oświęcimia” przestał być przez linię obsługiwany. W zamian uruchomiono tymczasowe przystanki: „Plac Witosa” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia na wysokości budynku Hanza Tower oraz „Staszica” zlokalizowany w ciągu ulicy Lubomirskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Staszica.
W związku z przywróceniem ruchu ogólnego na całej długości alei Wyzwolenia, od 8/9 lipca 2023 autobusy linii 525 w kierunku centrum, między rondem Giedroycia a przystankiem „Rayskiego” (kierunek centrum) ponownie rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulicy Felczaka i ulicy Unisławy). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Unisławy”. Uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Plac Witosa” (przystanek tymczasowy zlokalizowany na wysokości przystanku tramwajowego).
W przeciwnym kierunku, między przystankiem „Plac Witosa” a rondem Giedroycia, autobusy rozpoczęły kursowanie całą długością alei Wyzwolenia (z pominięciem ulic Lubomirskiego i Staszica). Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Staszica”, zaś uruchomione zostały przystanki: „Lubomirskiego” (wspólny z liniami tramwajowymi) i „Kołłątaja” (przystanek tymczasowy zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia przed rondem Giedroycia).
W związku z pracami przy budowie przedłużenia ulicy Sosabowskiego, a także rozpoczęciem likwidacji pętli „Krzekowo”, od nocy 29/30 lipca 2023 roku autobusy linii 525 kursują w nowej, stałej relacji Wernyhory – Zajezdnia Golęcin (nawrót następuje na rondzie Karskiego).
Dodatkowo, zmieniona została lokalizacja przystanków „Klonowica Zajezdnia”. Zlikwidowane zostały dotychczasowe słupki dla linii nocnych za skrzyżowaniem z ulicą Klonowica, zaś w zamian uruchomiono przystanki wspólne z liniami 53, 60, 75, 80, 222, 225, 227, 521, 527 i 529.
23/24 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, przystanki „Plac Rodła”, „Rayskiego” i „Plac Witosa” przeniesiono na torowisko tramwajowe. Dodatkowo uruchomiono przystanek „Plac Rodła” w kierunku pętli „Wernyhory” (na torowisku tramwajowym od strony ulicy Matejki).
na podstawie www.swiatowy.org i wiedzy własnej opracował Darek Krukowski
Operator: PKS Szczecin