Encyklopedia

Linia 529: Zawadzkiego - Plac Rodła

dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man

14.03.2024
Dodano informacje o zmianach od 23/24 marca 2024 man
25.07.2023
Dodano informacje o zmianach na trasie od 29 lipca 2023 man
23.12.2022
Dodano informacje o nowym operatorze linii od 2023 man
20.06.2022
Dodano informacje o zmianach od 16.06 man
21.02.2018
Dodano informacje z lat 2010, 2015 - 2017 jas59 
07.03.2010
Dodano informację o zmianie trasy z powodu remontu pętli "Krzekowo". kajetansz

Trasa: Jaworowa — Zegadłowicza — aleja Wojska Polskiego — rondo Olszewskiego — Szafera — rondo Szczecińskich Olimpijczyków — Zawadzkiego — Wernyhory — rondo Karskiego — Reduty Ordona — Łukasińskiego (z powrotem: Łukasińskiego — Czorsztyńska — Mickiewicza — rondo Karskiego) — Taczaka — 26 Kwietnia — Santocka — Ku Słońcu — rondo Gierosa — Okulickiego — Wrocławska — Krakowska — rondo Uniwersyteckie — Cukrowa — rondo Uniwersyteckie — Południowa (z powrotem: Południowa — Janiszewskiego — rondo Uniwersyteckie) — Mieszka I — Milczańska — aleja Powstańców Wielkopolskich — plac Szyrockiego — Dąbrowskiego — Piekary — Potulicka — Czarnieckiego — Owocowa — 3 Maja — aleja Niepodległości — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego — aleja Wyzwolenia — Plac Rodła 

zdjęcie
Rozkład jazdy linii 509 po pierwszej reformie komunikacji nocnej
Pierwszy dość zbliżony wariant tejże linii powstał podczas pierwszej reformy komunikacji nocnej, która miała miejsce 1 lipca 1997 roku. Utworzono wówczas linię 509 która kursowała na trasie: Głębokie – Wojska Polskiego – Wawrzyniaka – Bohaterów Warszawy – Bolesława Krzywoustego – plac Kościuszkiplac Zwycięstwa – 3 Maja – Narutowicza – PotulickaCzarnieckiego.

20 czerwca 2000 roku zmieniono nazwy przystanków z „Okulickiego–Kingi” na „Kwiatowa” i „Okulickiego–Ku Słońcu” na „Ku Słońcu”.

1 października 2003 przeprowadzono kolejną reformę komunikacji nocnej. Wówczas nadano linii numer 529 i skierowano ją na trasę Plac RodłaKrzekowoJaworowa

zdjęcie
Informacja o objazdach dla linii 60 i 529
5 kwietnia 2005 roku z powodu przebudowy wiaduktu kolejowego nad ulicą Południową, skierowano linię 529 na objazdową trasę. W obu kierunkach między przystankami „Reda” i „Bronowicka” autobusy kursowały z pominięciem ulic Południowej i Radomskiej - od przystanku „Reda” przez ulicę Cukrową do pętli „Cukrowa”, gdzie linia 529 nawracała i kierowała się w przeciwnym kierunku do ulicy Krakowskiej. Tymczasowo nieczynne były przystanki „Rondo”, „Południowa” i „Radomska”.

zdjęcie
"Ulubiony" wóz kierowców SPAK na linii 529
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
11 stycznia 2007 roku autobusy linii 529 w kierunku Krzekowa od ulicy Okulickiego kursowały objazdem przez ulice Derdowskiego i Świerczewską do ulicy Santockiej.

12 kwietnia 2007 roku z powodu kolejnych etapów budowy ronda na Gumieńcach trasa linii 529 zmieniła trasę i kursowała od ulicy Wrocławskiej przez ulice Okulickiego – Kwiatową i Ku Słońcu do przystanku „Szkoła Salezjańska” i dalej po zwykłej trasie.

Kolejna zmiana trasy nastąpiła 28 kwietnia 2007 roku, kiedy to zaczęto kolejny etap budowy ronda na Gumieńcach. W kierunku placu Rodła obowiązywał objazd - od przystanku „Szkoła Salezjańska” przez ulice Ku Słońcu i Kwiatową do przystanku „Kwiatowa” i dalej po stałej trasie. Nie był obsługiwany przystanek „Ku Słońcu” w kierunku placu Rodła. W zamian został uruchomiony przystanek „Kręta”. Prace trwały do 31 lipca 2007 roku.

zdjęcie
Tabliczka informująca o zmianie trasy linii nocnej 529
Z powodu robót kanalizacyjnych od 10 maja do 20 czerwca 2007 roku linia 529 kursowała objazdem: od przystanku „Bracka” przez ulicę Witkiewicza i Derdowskiego do ulicy 26 Kwietnia i dalej po normalnej trasie. Nieobsługiwany był przystanek „Taczaka”. W kierunku Krzekowa trasa nie uległa zmianie.

Przy okazji następnego etapu budowy ronda na Gumieńcach, trasa linii 529 ponownie uległa zmianie. Autobusy kursowały przez ulicę Ku Słońcu z pominięciem ulicy Kwiatowej.

Od 27 sierpnia do 2 października 2007 roku z powodu robót kanalizacyjnych w rejonach ulicy Taczaka ponownie autobusy linii 529 trafiły na objazd. Od przystanku „Reduty Ordona” przez ulice Łukasińskiego – Grota-Roweckiego i Witkiewicza do ulicy Taczaka. Nieobsługiwane były przystanki: „Kleeberga”, „Bracka” oraz „Taczaka” w kierunku Krzekowa. W kierunku placu Rodła został uruchomiony dodatkowy przystanek „Berlinga” na ulicy Grota-Roweckiego.

Od 13 października do 20 października 2007 roku z powodu robót kanalizacyjnych na nowym rondzie na Gumieńcach zmieniono trasę linii. Autobusy w kierunku placu Rodła od przystanku „Ku Słońcu” na ulicy Ku Słońcu kursowały przez ulice Ku Słońcu i Kwiatową do ulicy Okulickiego.

Od początku powstania linia 529 była obsługiwana przez dwie brygady z SPA Klonowica

Z powodu remontu pętli „Krzekowo” od 6 marca do 2 kwietnia 2010 w kierunku pętli „Głębokie Jaworowa” skierowano linię 529 na objazd. Od przystanku „Reduty Ordona” autobusy kursowały przez ul. Żołnierską i Klonowica, zaś dalej włączały się na swoją stałą trasę. Kursy skrócone do pętli „Krzekowo” realizowane były do przystanku „Klonowica Zajezdnia”.

W związku z budową sygnalizacji świetlnej wraz z przyłączem na skrzyżowaniu ulic Ku Słońcu i Santockiej oraz remontem ulicy Ku Słońcu na odcinku od ulicy Karola Miarki do ronda Lucjana Gierosa, w dniach 18-22 października 2010 roku zamknięto dla ruchu jezdnię południową (po stronie cmentarza) ulicy Ku Słońcu na odcinku od ronda Gierosa do ulicy Karola Miarki.

Linia 529 w kierunku pętli „Głębokie Jaworowa” od przystanku „Ku Słońcu” kursowała przez ulicę Ku Słońcu – rondo Gierosa – Derowskiego – Świerczewską do ulicy Santockiej i dalej po stałej trasie. W kierunku placu Rodła autobusy kierowały się po stałej trasie.

Przystanek „Szkoła Salezjańska” czasowo został przeniesiony na ulicę Derdowskiego na zjeździe z ronda Gierosa (wspólny z linią 528). Przystanek „Piękna” uległ czasowej likwidacji.

Na ten sam objazd linia trafiła w okresie 18-24 listopada 2010 roku na czas prac budowy kolektora deszczowego na ulicy Santockiej przed skrzyżowaniem z ulicą Ku Słońcu. W tym przypadku objazd obowiązywał w obydwu kierunkach. 

Z powodu rozpoczęcia przebudowy ulicy Potulickiej, od 27/28 lutego 2014 roku autobusy linii 529 skierowano na objazd – od przystanku „Plac Zawiszy” przez ulice Narutowicza – Potulicką – Sowińskiego – Kusocińskiego – Dąbrowskiego i dalej zgodnie z przebiegiem stałej trasy. Tymczasowo wyłączono z użytkowania przystanki „Owocowa” (obecnie „Dworzec Główny (Owocowa)”) i „Potulicka”, zaś przystanek „Kusocińskiego” przesunięto w rejon skrzyżowania ulic Kusocińskiego i Dąbrowskiego.

15 kwietnia 2014 roku linia ponownie tymczasowo zmieniła trasę – między przystankami „Plac Zawiszy” a „Dąbrowskiego” (obecnie „Plac Szyrockiego”) trasa biegła ulicami Owocową – Nową – Kolumba i Dąbrowskiego.

Przystanek „Owocowa” (obecnie „Dworzec Główny (Owocowa)”) w kierunku Krzekowa przeniesiono na ulicę Owocową za skrzyżowanie z ulicą 3 Maja, zaś w przeciwnym kierunku na ulicę 3 Maja za skrzyżowaniem z ulicą Korzeniewskiego.

Dodatkowo uruchomiono przystanki „Piekary” w obu kierunkach.

Po zakończonej przebudowie, 1 września 2015 roku linia 529 powróciła na stałą trasę.

Etapowanie prac związanych z przebudową skrzyżowania ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona w dniach 7 czerwca - 9 listopada 2016 roku wymuszało częste zmiany tras i lokalizacji przystanków linii kursujących w tym rejonie.

Prace prowadzone przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji, w dniach 13-14 lipca 2016 roku wymusiły wyłączenie z ruchu ulicy Reduty Ordona na odcinku od Mickiewicza do Łukasińskiego. Zmianie uległa trasa linii, która jadąc w kierunku placu Rodła kursowała od przystanku ,,Wernyhory" ulicami Żołnierską, Somosierry, Łukasińskiego i dalej swoją trasą. 

16 czerwca 2022 przy okazji kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Rodła, wprowadzono zmianę trasy linii. Kursowała ona na trasie skróconej do przystanku  „Plac Żołnierza Polskiego”, zlokalizowanego w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Małopolską. Powrót następował przez ulicę Małopolską, plac Hołdu Pruskiego, plac Żołnierza Polskiego, aleję Niepodległości do przystanku „Brama Portowa” i dalej bez zmian. Zlikwidowano wówczas dotychczasowy przystanek „Plac Rodła”.

1 lipca 2022 w związku z przywróceniem ruchu drogowego w rejonie placu Rodła linia 529 powróciła na trasę Krzekowo/Jaworowa – Plac Rodła. W kierunku pętli „Jaworowa” autobusy biorą nawrót na pl. Rodła. Przystanek końcowy „Plac Rodła” zlokalizowany został w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką. Likwidacji uległ tymczasowy przystanek „Plac Żołnierza Polskiego”. Dodatkowo w kierunku pętli „Jaworowa” uruchomione zostały przystanki: „Plac Rodła” (w ciągu alei Wyzwolenia przed skrzyżowaniem z ulicą Mazowiecką (przy „Locie”) oraz „Plac Żołnierza Polskiego” (w ciągu alei Wyzwolenia przed placem Żołnierza Polskiego).

1 stycznia 2023 nastąpiła zmiana operatora linii na PKS Szczecin. Zmodyfikowano wówczas również rozkład jazdy, bez zmiany częstotliwości kursowania.

W związku z pracami przy budowie przedłużenia ulicy Sosabowskiego, a także rozpoczęciem likwidacji pętli „Krzekowo”, od nocy 29/30 lipca 2023 roku autobusy linii 529 kursują w nowej, stałej relacji Zawadzkiego – Plac Rodła. Od przystanku „Klonowica Zajezdnia” ulicami Klonowica i Zawadzkiego do przystanku końcowego „Zawadzkiego” zlokalizowanego przed skrzyżowaniem z ulicą Litewską (nr 32212). Nawrót następuje na rondzie Szczecińskich Olimpijczyków, a przystanek początkowy „Zawadzkiego” zlokalizowany jest na wysokości sklepu Netto (nr 32211).

Kursy wariantowe w relacji Jaworowa – Plac Rodła realizowane są bez podjazdów do pętli „Krzekowo”.

23/24 marca 2024 roku po wdrożeniu stałej organizacji ruchu na placu Rodła, przystanki „Brama Portowa” i „Plac Żołnierza Polskiego” w kierunku placu Rodła przeniesiono na torowisko tramwajowe. Dodatkowo tego dnia w obu kierunkach uruchomiono dla linii przystanki „Milczańska” w ciągu ulicy Milczańskiej na wysokości posesji nr 29–30.

na podstawie informacji własnych opracował Michał Szczerbiński, aktualizacja na podstawie komunikatów ZDiTM Janusz Światowy

aktualizacja: man

Operator: PKS Szczecin