Encyklopedia

Linia 55: Turkusowa - Osiedle Bukowe

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

22.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
11.12.2019
Dodano informacje o zawieszeniu linii jas59 
03.02.2018
Dodano informacje o zmianie trasy jas59 
04.12.2015
Dodano informacje o zmianie trasy w związku remontem torowiska na Energetyków, Gdańskiej i Basenu Górniczego jas59 
31.05.2010
Uaktualniono godziny pracy poszczególnych brygad X
23.12.2009
Zaktualizowano czas pracy brygad paki
11.02.2009
Poprawiono błędy merytoryczne jas59 

Trasa: Turkusowa — Przelotowa — Handlowa — rondo Reagana — Chłopska — Kolorowych Domów — Osiedle Bukowe

Pierwsza odsłona

zdjęcie
Na Basen Górniczy podróż codzienna
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1948 roku do Szczecina trafiły wozy typu Leyland. Wszystkie zostały skierowane do obsługi nowych linii autobusowych, między innymi z Łasztowni do Żydowiec. Po uruchomieniu linii tramwajowej na ulicy Gdańskiej w grudniu 1948 roku linie z Żydowiec skrócono do Basenu Kaszubskiego (obecnie Basenu Górniczego). W tym okresie pojawiła się też najprawdopodobniej literowa numeracja linii.

Linia kursująca na trasie Basen Kaszubski – Żydowce otrzymała literę E. Należy domniemywać, że była to przyszła linia 55.

zdjęcie
Taki gorąc, że wyświetlacz lekko zaparował
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsze lata powojennej komunikacji stanowią białą plamę w historii szczecińskiej komunikacji. Brak materiałów utrudnia odtworzenie pierwszych dokładnych tras linii autobusowych.

Od 1956 roku linia kursowała na trasie Basen Kaszubski (obecnie Basen Górniczy) – Zdroje – Podjuchy – Żydowce – Klucz, z częstotliwoscią 40 minut w godzinach 5:00-23:00.

zdjęcie
Linia 55 linią kolejnego konfliktu z ZDiTM
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W 1960 roku przedłużono linię do Autostrady i wydłużono czas jej pracy do 23:25. Opłata za przejazd całej trasy wynosiła 2,30 zł.

Linia 55 w połowie 1961 roku została skrócona do Żydowiec.

zdjęcie
Volvo opuszcza pętlę przy Autostradzie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu wyłączenia ruchu tramwajowego w ciągu ulicy Gdańskiej, 26 sierpnia 1964 roku wydłużono linię 55 do ulicy Wielkiej (obecnie Wyszyńskiego).  

13 marca 1967 przystanek końcowy na lewobrzeżu przeniesiono na Tkacką.

Od 23 stycznia 1968 roku na trasie zaczęły jeździć autobusy przegubowe.

Dwa lata później, 5 października 1970 roku ponownie przeniesiono jeden z krańców linii - tym razem na Plac Hołdu Pruskiego. Niedługo później, 2 stycznia 1971 linia powróciła na Tkacką, zaś 2 października 1971 ponownie na Plac Hołdu Pruskiego

zdjęcie
Volvo na krańcu Szczecina
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z zakończeniem modernizacji ulicy Gdańskiej i jednoczesnym przywróceniu komunikacji tramwajowej na tym odcinku, od 2 stycznia 1973 skrócono trasę linii do pętli „Basen Górniczy”.  

W grudniu 1976 roku zwiększono ilość taboru obsługującego linię do 8 brygad przed południem, które jeździły z 6-7 minutową częstotliwością.

W marcu 1977 roku ponownie zwiększono tabor o dalsze dwa autobusy przed południem i 1 autobus po południu, które jeździły odpowiednio z 5-6/11-minutową częstotliwością.

zdjęcie
Pierwszy liniowy autobus na drugim moście Pionierów
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W styczniu 1985 roku linia obsługiwana była przez 6-12 autobusów z 4-5/9-13 minutową częstotliwością jednocześnie zwiększając czas przelotu na trasie 25-26/23/22 minuty odpowiednio przed i po południu.

W dniach 24–27 kwietnia 1985 roku trwały prace ziemne przy wiadukcie znajdującym się przy ulicy Granitowej i w związku z tym linia 55 została podzielona na dwie:

  • linię 55A na trasie Basen Górniczy – Granitowa (Wiadukt) o długości 6,5 km, przelot wynosił 14-15 minut, obsługiwana była 4-7 autobusami z 5-9-minutową częstotliwością odpowiednio przed i po południu,
  • linię 55B na trasie od Gwiaździstej do Żydowiec, jej długość wynosiła 4,8 km, przelot trasy 12 minut, obsługiwana 2-5 autobusami z 6-14-minutową częstotliwością odpowiednio przed i po południu.

Po zakończeniu prac przy wiadukcie linia powróciła na swoją stałą trasę.

zdjęcie
55 przy Autostradzie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W okresie tym dokonywano zmian częstotliwości kursowania linii, zmniejszania ilości taboru, odległości między przystankami i długości linii, a także wprowadzano rozkład letni.

Na czas remontu Mostu Długiego, w okresie 8 sierpnia – 5 września 1994 roku, wydłużono linię 55 do ulicy Energetyków, jednocześnie dodając do obsługi jeden autobus.

zdjęcie
Przebłysk słońca chwilę po ulewie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Na trasie do Żydowiec linia kursowała do 1 lipca 1995 roku. Od tego dnia została wydłużona przez ulicę Rymarską do Autostrady. Obsługiwana była trzema autobusami z 20-minutową częstotliwością w ciągu całego dnia.

W okresie 26 czerwca – 16 października 2000 roku na czas remontu Mostu Długiego ponownie wydłużono trasę linii do ulicy Energetyków. Obsługiwano ją czterema autobusami z 20-minutową częstotliwością w ciągu całego dnia. Po zakończonym remoncie linia powróciła na swoją stałą trasę.

zdjęcie
Volvo mknie podczas lipcowego deszczu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu prowadzonych prac przy budowie kanalizacji w okresie od 16 kwietnia do 30 czerwca 2007 roku zamknięto dla ruchu ulicę Przodowników Pracy na odcinku od skrzyżowania z ulicą Mechaniczną do skrzyżowania z ulicą Widzewską. Autobusy linii 55 w obu kierunkach kursowały objazdem przez ulicę Mechaniczną i Widzewską.

zdjęcie
Mercedesem na granicy miasta
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku została ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 55 przejęła tymczasowa pętla „Most Cłowy” znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum. Linia jeździła wówczas na trasie: Most Cłowy – Eskadrowa – Leszczynowa – Batalionów Chłopskich – Granitowa – Plac Wolności – Metalowa – Przodowników Pracy – Rymarska – Autostrada.

Linia powróciła na swoją stałą trasę 29 sierpnia 2015 roku po oddaniu do eksploatacji torowiska tramwajowego w ciągu ulic Energetyków, Gdańskiej (jak też nowo wybudowanej trasy do pętli przy Turkusowej) do pętli na Basenie Górniczym.

Druga odsłona

29 stycznia 2018 roku po 70 latach kursowania, w związku z uruchomieniem węzła autobusowo-tramwajowego na pętli „Turkusowa” oraz zmianą siatki przebiegu linii autobusowych prawobrzeża zmieniono dotychczasową trasę i funkcjonowanie linii 55.

Zaczęła ona spełniać rolę linii wspomagającej linię 65, kursując wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu z częstotliwością 20 minut na nowej trasie: Turkusowa — Przelotowa — Handlowa — rondo Reagana — Chłopska — Kolorowych Domów — Osiedle Bukowe.

24 czerwca 2019, początkowo jedynie na okres wakacji, zawieszono kursowanie linii 55. Jej przywrócenie zaplanowano na dzień po ich zakończeniu - 2 września 2019, jednak z powodu ograniczeń finansowych linia nie powróciła już na trasę. 

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatu ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59 

aktualizacja: man