Encyklopedia
Linia 61: Dworzec Główny (Owocowa) - Podjuchy
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man
Trasa: Dworzec Główny (Owocowa) — Owocowa — Nowa — Dworcowa — aleja Niepodległości (z powrotem: aleja Niepodległości — 3 Maja — Owocowa) — Brama Portowa — plac Zwycięstwa — Krzywoustego — plac Kościuszki — aleja Piastów (z powrotem: aleja Piastów — Łokietka — Kopernika — plac Zwycięstwa) — plac Szyrockiego — Mieszka I — Południowa — Janiszewskiego — rondo Uniwersyteckie (z powrotem: rondo Uniwersyteckie — Południowa) — Cukrowa — Radomska — Południowa — rondo Hakena (z powrotem: rondo Hakena — Krygiera — Cukrowa) — Krygiera — most Pomorzan — Krygiera — most Gryfitów — Krygiera — Granitowa — plac Wolności — Metalowa — Szarego — Szlamowa — Podjuchy (z powrotem: Szlamowa — Metalowa)
Historia linii 61
Linia 61 została uruchomiona 2 czerwca 1961 roku na trasie z Placu Kościuszki do Klucza.Od 14 maja do 12 sierpnia 1962 roku w związku z zamknięciem dla ruchu kołowego Szosy Poznańskiej w kierunku Podjuch, spowodowanym remontem mostu na Regalicy, autobusy linii 61 kursowały w następujący sposób:
- Basen Kaszubski (Górniczy) – Klucz - część linii obsługiwana dwoma autobusami w dni powszednie i jednym w dni świąteczne;
- Plac Kościuszki – Elektrownia - część linii obsługiwana jednym autobusem w dni powszednie i świąteczne w ciągu całego dnia.
W związku z remontem mostu przez Odrę w ciągu Szosy Poznańskiej w dniach 17-29 kwietnia 1971 roku autobusy linii 61 kursowały trasą linii 55.
Od stycznia 1973 do 26 października 1978 roku linia kursowała na trasie Łokietka/Pułaskiego – Klucz. Obsługiwana była 5 autobusami w szczycie i 4 po szczycie z odpowiednią częstotliwością kursowania 17-20 minut. Co ciekawe, w szczycie autobusy ciągnęły przyczepy P01.W kwietniu 1973 roku zlikwidowano kurs pod Operetkę (ulica Potulicka). Również pod koniec kwietnia tego roku zmieniono trasę przy końcówce od alei Piastów następował wjazd w ulicę Kordeckiego, dalej ulicą Sikorskiego i Pułaskiego, a przystanek końcowy znajdował się przy Politechnice. W tym okresie zmniejszano lub zwiększano ilość taboru w związku z wprowadzaniem rozkładu letniego czy zimowego. W październiku 1974 roku ponownie zmieniono końcowy odcinek trasy z usytuowaniem przystanku końcowego przy ulicy Łokietka. Trasa przebiegała na tym odcinku ulicami: aleja Piastów – Langiewicza – Królowej Jadwigi – Łokietka.
Od października 1979 roku do 30 lipca 1985 roku linia 61 jeździła na trasie Plac Dziecka – Klucz. Obsługiwana była przez 5-7 autobusów w szczycie i poza nim.
29 listopada 1979 roku przeniesiono przerwy dla kierowców z placu Dziecka do Podjuch.
W tym czasie zwiększano ilość taboru, zwiększano i zmniejszano czas przelotu na trasie, następowały również jej częste zmiany i skracanie.
6 lipca 1977 roku zamknięto przejazd przez wydzielone torowisko tramwajowe na skrzyżowaniu alei Piastów i Łokietka. W związku z tym nastąpiła zmiana wyjazdu z przystanku końcowego przez ulicę Łokietka, Królowej Jadwigi, Narutowicza, aleją Piastów i dalej po stałej trasie.
W tym okresie na wniosek „Solidarności” zmniejszono ilość godzin pracy kierowców, a tkaże zmniejszano i zwiększano ilość taboru. 12 sierpnia 1991 roku wydłużono trasę do nowej pętli na ulicy Kolumba.
15 stycznia 1993 roku ponownie wydłużono trasę linii 61 do Autostrady i na tej trasie kursowała do 3 lipca 1995 roku. Obsługiwana była przez 6-13 autobusów odpowiednio w szczycie i po szczycie z 10 i 18-20 minutową częstotliwością kursowania.
Warto również wspomnieć o linii 61D tzw. „letniej”, która jeździła dwa lata z rzędu na trasie Plac Kościuszki – Podjuchy.
Po raz pierwszy uruchomiono ją w dniach 7 lipca - 29 sierpnia 1994 roku. Kursowała w godzinach 9:00–13:00 i 16:25–20:11 we wszystkie dni tygodnia. Obsługiwana była dwoma autobusami w ciągu całego dnia, z częstotliwością 36 minut.Na tej samej trasie została również uruchomiona w dniach 3 lipca – 31 sierpnia 1995 roku w godzinach 9:00–13:00 i 17:00–20:00. Jeździła tylko w dni słoneczne i na polecenie Centrali Ruchu. Obsługiwana była również dwoma autobusami przez cały dzień z częstotliwością co 36 minut.
Zdarzały się też utrudnienia na trasie i częste zmiany rozkładów jazdy z następujących powodów:
- 16–7 lipca 1995 roku - remont mostu Karola Świerczewskiego na Odrze;
- 22–24 lipca 1995 roku - remont mostu I Armii Wojska Polskiego na Regalicy;
- 17 lipca – 16 sierpnia 1996 roku - zamknięcie ruchu na Moście Portowym w kierunku centrum dojazd do Dworca Głównego przez Trasę Zamkową i nabrzeże Wieleckie;
- 18 lipca 1996 – 1 grudnia 1997 roku - budowa kładki z peronów na ulicy Kolumba. Przeniesienie przystanku końcowego przed budynek Dworca Głównego;
- 7 lipca 1997 – 29 października 1997 roku - remont ulicy Wyszyńskiego. Autobusy kursowały w obydwu kierunkach przez ulicę Nową;
- 19 maja 2006 - 29 sierpnia 2008 roku - budowa nowych mostów drogowych w ciągu Autostrady Poznańskiej nad rzeką Odrą i Regalicą.
Linia jest obsługiwana taborem przegubowym przez zajezdnię Dąbie.
1 października 2004 na czas roku akademickiego uruchomiono linię 61 Bis. Kursowała ona na trasie: Plac Zwycięstwa – Południowa (początkowo Cukrowa). Jej zadaniem było wspomaganie zapełnionej linii 61.Z powodu remontu nawierzchni na ulicy Radomskiej, w okresie 13-26 października 2006 roku skierowano linię 61 na objazd - od ronda Uniwersyteckiego autobusy kursowały przez ulicę Cukrową do ul. Autostrada Poznańska i dalej po stałej trasie. Na trasie objazdu obowiązywały wszystkie istniejące przystanki.
Roboty drogowe przy naprawie nawierzchni jezdni i chodników na ulicy Łokietka, wymusiły zmianę trasy autobusów linii 61 w dniach 3 grudnia 2009 - 8 czerwca 2010 roku. Linia jeździła w kierunku Dworca Głównego ulicami Piastów – Krzywoustego – plac Zwycięstwa i dalej po stałej trasie. Czasowej likwidacji uległy przystanki zlokalizowane w ciągu ulicy Łokietka.
Prace torowe na odcinku Wyszyńskiego – Brama Portowa na wysokości alei Niepodległości w dniach 1-4 czerwca 2012 roku wymusiły zmianę trasy linii. Od ulicy Wyszyńskiego linia kursowała ulicami Niepodległości – nawrót następował na placu Żołnierza Polskiego – Niepodległości do placu Zwycięstwa i dalej po stałej trasie. W kierunku powrotnym autobusy kursowały bez zmian.W związku z remontem przejazdu kolejowego na ulicy Cukrowej, od 7 listopada 2012 roku linia kursowała objazdem przez ulicę Południową. 14 grudnia 2012 roku linia 61 powróciła na swoją trasę.
4 maja 2016 roku czasowo zawieszono przystanek „Dworzec Główny II” dla linii 61, zlokalizowany w rejonie budynku dworca. Linia kursowała w obu kierunkach dolną jezdnią, do przystanku końcowego „Dworzec Główny” zlokalizowanego przy kładce nad torami.1 lipca 2016 zmodyfikowano końcówkę trasy linii na odcinku od Bramy Portowej: przez al. Niepodległości, ul. 3 Maja i ul. Owocową skierowano ją do pętli „Dworzec Główny (Owocowa)”. Nawrót w kierunku pętli „Podjuchy” następuje przez ulicę Nową.
1 marca 2018 roku wprowadzono nowy rozkład jazdy linii 61, zakładający korektę czasów przejazdu oraz dostosowanie do zmian w siatce komunikacyjnej Prawobrzeża.
1 lutego 2021 roku na pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” nastapiła zamiana peronów z linią 87 - autobusy zatrzymymywały się na przystanku zlokalizowanym bliżej ulicy Nowej
Od 1 listopada 2021 wprowadzono zmiany, w związku z którymi, w okresie od listopada do marca na stałe utrzymane zostały działkowe rozkłady jazdy, czyli dla okresu od kwietnia do października. Rozkłady jazdy na linii podzielono następująco:
- dni powszednie poza okresem wakacji letnich,
- dni powszednie w okresie wakacji letnich,
- soboty i dni świąteczne (rozkład całoroczny).
Z powodu ograniczeń finansowych oraz problemów kadrowych przewoźnika, 14 maja 2022 w soboty oraz niedziele i dni świąteczne wprowadzono 30-minutową częstotliwość kursowania przez cały dzień.
W związku z wymianą nawierzchni przejazdu kolejowego na ul. Cukrowej, od 13 marca (od godz. 6) do 17 marca 2023 (do godz. 24) skierowano linię 61 na objazd w kierunku pętli „Dworzec Główny (Owocowa)”. Od przystanku „Ustowska” autobusy kursowały przez Krygiera – rondo Hakena – Południową – rondo Uniwersyteckie do przystanku „Reda” i dalej po stałej trasie. Nieczynne były przystanki: „Gorzowska”, „Kwiatkowskiego”, „Cukrowa” i „Cukrowa Uniwersytet” (w kierunku centrum).
Od 19 lutego 2024 roku, w związku z przejściem do kolejnego etapu przebudowy ulic Nowej i Dworcowej autobusy linii 61 w kierunku pętli „Podjuchy” kursowały ulicami Owocową – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego do Bramy Portowej i dalej po stałej trasie. Tymczasowo wyłączono z użytkowania przystanki „Plac Tobrucki” i „Brama Portowa” (przy Posejdonie, wspólny z linią 9), zaś w zamian uruchomiono tymczasowo przystanki: „Dworcowa nż”, „Wyszyńskiego” (na torowisku tramwajowym) i „Brama Portowa” (na torowisku tramwajowym, wspólny z liniami 7, 8 i 75).
Ponadto tego dnia linia rozpoczęła zatrzymywanie się na nowo uruchomionym przystanku tramwajowo-autobusowym „Plac Zwycięstwa” w kierunku placu Kościuszki, zaś słupek w dotychczasowej, tymczasowej lokalizacji uległ likwidacji.
Linia kursuje na zmienionej trasie.
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- W szczycie: 10 minut
- Poza szczytem: 20 minut
- Soboty, niedziele i dni świąteczne: 30 minut
Operator: SPA Dąbie