Encyklopedia

Linia 73 (okrężna ⭯): Basen Górniczy - Zdroje - Wielgowo Borsucza - Dąbie - Basen Górniczy

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

06.05.2021
Dodano informację o objeździe man
09.08.2020
Dodano informację o objeździe w sierpniu 2020 man
20.05.2020
Dodano informację o powrocie na stałą trasę man
31.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
10.02.2018
Dodano informację o zmianie rozkładu jazdy jas59 
30.06.2016
Dodano informacje z roku 2014 jas59 
24.06.2016
Dodano informacje o zmianie trasy z powodu zamknięcia mostu Cłowego. wsad123
12.06.2010
Uaktualniono godziny pracy brygad w dni powszednie oraz w dni świąteczne X
25.11.2008
poprawiono datę powstania linii i dodano trasę jas59 

Trasa: Basen Górniczy — most Cłowy — Eskadrowa — Leszczynowa — rondo Ułanów Podolskich — Batalionów Chłopskich — Gryfińska — Struga — rondo Szendzielarza — Struga — Zwierzyniecka — Szosa Stargardzka — Przylesie — Przytorze — Żuka — Sokołowskiego — Bałtycka — Bryczkowskiego — Tczewska — Goleniowska — Newtona — Gierczak — Przestrzenna — Eskadrowa — most Cłowy — Basen Górniczy

Dawno temu...

zdjęcie
Poranny kurs MAN-a na linii 73D
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Historia linii 73 rozpoczęła się 1 lutego 1972 roku. Wówczas uruchomiono ją w relacji Podjuchy – Zdunowo. Jej trasa przebiegała z placu Wolności ulicami Granitową, Batalionów Chłopskich, Gryfińską, Struga, Zwierzyniecką i dalej drogą przez Płonię do Zdunowa. Długość wynosiła 15 km, przelot 28 minut w obydwie strony, zaś obsługiwana była 2-4 autobusami z 16-32 minutową częstotliwością w szczycie i po szczycie. Kursowała we wszystkie dni tygodnia. Na tej trasie jeździła do 1 sierpnia 1974 roku.

1 sierpnia 1974 roku linia zaczęła jeździć na trasie Basen Górniczy – Zdunowo przez Płonię i Zdroje. Tym razem jej długość wynosiła 15,8 km, przelot 28-31 minut oraz obsługiwana była 4-9 autobusami z 8 i 11-17 minutową częstotliwością. W święta na trasę wysyłano 4-5 autobusów z 14-17 minutową częstotliwością.

zdjęcie
Zamknięcie mostu Cłowego spowodowało, że autobusy linii 73Z i 73D mijały przystanek jadąc w kierunku przeciwnym niż by to wynikało z rozkładu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W czasie kursowania linii na tej trasie wielokrotnie zmniejszano lub zwiększano ilość taboru, wprowadzano korektę rozkładów jazdy, zmniejszano ilość brygad ze względu na braki taborowe (1975 rok), zwiększano czas dojazdu z zajezdni do Zdunowa, zmniejszano częstotliwość kursowania, przeprowadzano korektę długości zjazdów i dojazdów, likwidowano kursy na linii, na wnioski „Unikonu” wprowadzano dodatkowe kursy ze Zdunowa oraz zmieniono odległości międzyprzystankowe.

Na czas remontu Mostu Portowego od 8 sierpnia do 5 września 1994 roku linię tymczasowo przedłużono ze Zdunowa do przystanku „Energetyków”.

zdjęcie
Przegubowe Volvo na historycznej już linii 73
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W dniach 10-27 października 1994 roku na czas wyłączenia z ruchu Mostu Cłowego z powodu kładzenia nakładki asfaltowej, linia 73 kursowała według specjalnego rozkładu jazdy. Po zakończeniu remontu zsynchronizowano rozkład linii z linią 62.

Od 26 czerwca do 1 lipca 1994 roku trwał remont mostu Długiego i w związku z tym, linia została ponownie wydłużona do przystanku „Energetyków”.

W związku z otwarciem dla ruchu pętli „Wielgowo Borsucza”, od 1 maja 2006 roku wydłużono trasę linii 73 przez ulice Bałtycką i Bryczkowskiego do nowej pętli. Linia w dni powszednie oraz świąteczne kursowała z częstotliwością 30 minut w godzinach szczytu i 40 minut poza szczytem.

Obecny kształt linii

zdjęcie
Mały powrót do korzeni - 73 bez literki
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W efekcie konsultacji z mieszkańcami Wielgowa, 1 września 2006 zlikwidowano linię 62, łącząc jej trasę z dotychczasową trasą linii 73. Od tej pory linia rozpoczęła kursowanie na trasie okólnej. Dodatkowo dla wygody pasażerów autobusy zostały dodatkowo oznakowane jako:

Linia 73 od początku obsługiwana jest przez zajezdnię Dąbie.

Z powodu zamknięcia dla ruchu przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Tczewskiej, w dniach 26 listopada (od godz. 8) – 3 grudnia 2007 (do godz. 18) autobusy linii 73Z i 73D kursowały na zmienionych trasach podzielonych na dwie części:

  • 73D Basen Górniczy Tczewska (przystanek końcowy zlokalizowany na ul. Nowogardzkiej). Nawrót odbywał się ulicami Nowogardzką i Warmińską do ulicy Goleniowskiej, gdzie autobusy włączały się na stałą trasę,
  • 73Z Basen Górniczy – Zdunowo – Wielgowo – Tczewska, do przystanku „Słupska” zlokalizowanego przed przejazdem kolejowym. Nawrót odbywał się przez ulicę Słupską i tymczasową pętlę.

Kolejna zmiana trasy miała miejsce przy okazji budowy sieci kanalizacyjnych i wodociągowych w ciągu ulicy Tczewskiej (na odcinku od ulicy Goleniowskiej do ulicy Nowogardzkiej).

zdjęcie
Objazdowe Volvo mija starą zabudowę Dąbia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 14 stycznia do 30 kwietnia 2008 roku autobusy linii 73D kursowały objazdem od przystanku „Plac Słowiański” przez ulicę Pucką do ulicy Tczewskiej i dalej po stałej trasie. W ciągu ulicy Puckiej uruchomiono tymczasowe przystanki.

Linia 73Z kursowała od przystanku „Słupska” (zlokalizowanego na ul. Tczewskiej) ulicami Nowogardzką i Warmińską do ulicy Goleniowskiej. Na ul. Nowogardzkiej uruchomiono dodatkowy przystanek zastępczy. Dodatkowo autobusy zatrzymywały się na przystanku „Jugosłowiańska” na ul. Goleniowskiej.

zdjęcie
Siedem lat temu zaczynał służbę w starych barwach, po przygodach na zajezdni otrzymał aktualne malowanie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z przebudową pętli na Basenie Górniczym od 18 października 2014 roku została ona wyłączona z eksploatacji na czas jej przebudowy. Obsługę pasażerów linii 73 przejęła tymczasowa pętla „Most Cłowy” znajdująca się na ulicy Eskadrowej na wysokości lotniska w kierunku centrum.

Linia powróciła na swoją stałą trasę 29 sierpnia 2015 roku, jednak sposób jej funkcjonowania został zmodyfikowany. Została podzielona na dwie linie jednokierunkowe - dotychczasowej 73D nadano numer 73, zaś linię 73Z przenumerowano na 93. Obie pozostały na niezmienionej trasie w stosunku do swoich poprzedniczek.

zdjęcie
Od czwartku autobusy linii 72, 73, C i 522 w stronę Basenu Górniczego jeżdżą malowniczym odcinkiem ulicy Hangarowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z zamknięciem mostu Cłowego od 15 czerwca 2016 do 3 sierpnia 2017 roku trasa linii uległa zmianie. Od pętli „Basen Górniczy” kursowała ona objazdem na odcinku: most Pionierów - ulicy Hangarowej - Gryfińskiej - Krzywoń i dalej po swojej stałej trasie.

zdjęcie
Solaris na przerwie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejne zmiany na trasie linii pojawiły się wraz z rozpoczęciem prac przy budowie kanalizacji w Wielgowie od 29 lipca 2019 roku. Autobusy kursowały w skróconej relacji Basen Górniczy - Zdunowo Szpital. Na odcinku do pętli „Wielgowo Borsucza” uruchomiono zastępczą linię 893.

Po zakończeniu prac, 23 maja 2020 roku linia 73 powróciła na swoją dotychczasową trasę.

W związku z zamknięciem przejazdu kolejowego w ciągu ul. Bałtyckiej od 8 sierpnia od godz. 07:00 do 9 sierpnia 2020 do godz. 20:00 linia 73 kursowała na podzielonej trasie: Basen Górniczy — Zdroje — Zdunowo Szpital oraz Wielgowo — Dąbie — Basen Górniczy. Na drugim odcinku kursy były realizowane ok. 15 min później niż w normalnym rozkładzie jazdy.

zdjęcie
Aktualnie z powodu remontu komunikacja miejska tędy nie kursuje
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z zamknięciem dla ruchu przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Bałtyckiej (Zdunowo) w okresie od 8 maja (sobota) od godz. 7:00 do 9 maja 2021 (niedziela) do godz. 20:00 oraz od 14 maja (piątek) od godz. 20:00 do 17 maja 2021 (poniedziałek) do godz. 5:00 wprowadzono zmiany w kursowaniu linii. Autobusy kursowały na podzielonej trasie: Basen Górniczy – Zdroje – Zdunowo Szpital oraz Wielgowo – Dąbie – Basen Górniczy. Na drugim odcinku kursy realizowano ok. 15 minut później niż w normalnie obowiązującym rozkładzie jazdy.

Na tej samej zasadzie i z tego samego powodu zmienione zostało kursowanie linii od godziny 6:00 do końca okresu kursowania 12 czerwca 2021, a także w okresie od 9 lipca (od godz. 20:00) do 11 lipca (do godz. 23:59) i od 16 lipca (od godz. 20:00) do 17 lipca (do godz. 23:59).

Z powodu remontu przejazdu kolejowo-drogowego na ulicy Tczewskiej oraz jego jednoczesnym zamknięciem, od 5 października 2023 roku autobusy linii 73 kursowały objazdem ulicami Goleniowską i Irydową (z pominięciem odcinka ul. Tczewskiej od ulicy Goleniowskiej do ulicy Irydowej). Z obsługi tymczasowo wyłączono przystanki ,,Tczewska’’, ,,Nowogardzka nż”, ,,Słupska nż’’ i ,,Junaków nż”, zaś w zamian uruchomiono przystanki „Jugosłowiańska”, „Warmińska”, „Dąbie Osiedle” i „Tytanowa”. 

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59 

aktualizacja: man

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • Rano i w ciągu dnia: 30 minut
    • Wieczorem: 40 minut
  • Soboty, niedziele i dni świąteczne: 40 minut

Operator: SPA Dąbie