Encyklopedia
Linia 75: Osiedle Zawadzkiego - Dworzec Główny
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man
Trasa: Osiedle Zawadzkiego — Szafera — rondo Szczecińskich Olimpijczyków — Zawadzkiego — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Reduty Ordona — Witkiewicza (z powrotem: Witkiewicza — Żwirki i Wigury — Czorsztyńska — Mickiewicza — rondo Karskiego) — Santocka — 26 Kwietnia — Krzywoustego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — Nabrzeże Wieleckie — Dworzec Główny
Jak powstało 75?
2 stycznia 1973 roku na trasie Basen Górniczy – Krzekowo pojawiła się linia 75. Linię obsługiwało 7 autobusów w szczycie i 3 wozy po szczycie, z 10-minutową częstotliwością kursowania w szczycie i 23-minutową częstotliwością po szczycie.Obsługą linii od początku zajmowała się zajezdnia Klonowica.
29 kwietnia 1973 roku nastąpiła częściowa zmiana trasy linii: od ulicy Santockiej linia jechała ulicą Nowokrzywoustego (26 Kwietnia), Krzywoustego, Bolesława Śmiałego, Pułaskiego, Piastów i Łokietka.
17 listopada 1973 roku została zwiększona obsada linii 75 do 10 autobusów w szczycie i 5 autobusów po szczycie. Częstotliwość kursowania wynosiła 7-13 minut w szczycie i po szczycie.
Od 25 lutego 1974 roku nastąpiła częściowa zmiana trasy w związku z otwarciem ulicy Krzywoustego na odcinku od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki po remoncie.
8 marca 1974 roku skrócono trasę linii 75 po szczycie do Portu Centralnego w związku z wydanym zarządzeniem o oszczędności paliwa. Linia jeździła na trasie Krzekowo – Port Centralny z 7-13 minutową częstotliwością kursowania. Linia jeździła tak do 1 października 1974 roku.
Od tego dnia linia 75 kursowała na trasie Krzekowo – Basen Górniczy w szczycie, natomiast po szczycie kierowana była na ulicę Dworcową. Jednocześnie zwiększono ilość taboru obsługującego linię o dwa autobusy. Na linii zwiększono również ilość taboru z związku z potrzebami przewozowymi.
18 lutego 1976 roku uruchomiono nową linię 75 Bis w związku zmianą rozkładów jazdy i wprowadzeniem na trasę wozów krótkich.
Obecna wersja 75
W grudniu 1976 roku skierowano linię 75 na trasę Krzekowo – Dworzec Główny. 16 kwietnia 1980 roku wydłużono trasę linii przez ulice Szafera i Zawadzkiego. Zwiększono również ilość taboru.
W tym okresie również zwiększano i zmniejszano ilość taboru obsługującego linię, zwiększano i zmniejszano minutowy przelot trasy oraz zwiększano i zmniejszano minutową częstotliwość kursowania na trasie.Od 14 lutego 1978 do 1 lutego 1984 linię obsługiwała również zajezdnia Dąbie. 12 sierpnia 1991 roku wydłużono trasę linii 75 do nowo wybudowanej pętli przy ulicy Kolumba.
18 lipca 1996 roku rozpoczęto budowę kładki z dworca na ulicę Kolumba i w związku z tym przeniesiono przystanek końcowy koło Dworca Głównego.
1 lipca 1997 roku rozpoczęto remont ulicy Wyszyńskiego i linia 75 kursowała w obu kierunkach przez ulice Dworcową i Nową. Przebudowę zakończono 29 października i linia powróciła na swoją stałą trasę.
1 grudnia 1997 roku zakończono budowę kładki z dworca na ulicę Kolumba, więc linia wróciła na swoją dotychczasową pętlę.1 stycznia 1999 roku zlikwidowano rozkładowy dzień „soboty robocze”. Autobusy w sobotę zaczęły kursować według świątecznego rozkładu jazdy.
Od 3 lipca 2005 do 31 stycznia 2006 roku ulica Krzywoustego została wyłączona z ruchu na czas kapitalnego remontu. W związku z tym linie jeżdżące przez tę ulicę zostały skierowane objazdem przez ulicę Łokietka, między innymi była to właśnie linia 75.
21 sierpnia 2006 linia w kierunku Dworca Głównego została skierowana na odcinek Berlinga - Roweckiego, z pominięciem ulicy Reduty Ordona. Na wniosek pasażerów, linia powróciła na swoją poprzednią trasę jakiś czas później.
Z powodu okresu wakacyjno-urlopowego od 1 sierpnia 2007 do 30 września 2007 roku na linii wprowadzone zostały letnie rozkłady jazdy.
W związku z budową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej od dnia 1 października 2007 do 26 stycznia 2008 roku zamknięta dla ruchu została ulica Szeroka na odcinku od ulicy Drozdowej do ulicy Modrej.
Linia 75 kursowała wówczas według specjalnego rozkładu jazdy, częściowo zmienioną trasa: od przystanku „Zawadzkiego Kościół” ulicami Benesza i Romera do przystanku „Romera”, gdzie autobusy oczekiwały do czasu odjazdu w kierunku Dworca Głównego. Po kilku miesiącach i zakończeniu robót drogowych, autobusy powróciły na swoją stałą trasę.
Asfaltowanie jezdni po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjno - wodociągowej w dniach 11-17 maja 2009 roku wymusiło zamknięcie dla ruchu ulicy Szerokiej na odcinku ulic Żołnierskiej i Modrej. Na czas prac obowiązywał objazd ulicami Klonowica – Zawadzkiego – Szafera. Linia kursowała więc tym samym objazdem, co poprzednio, z tą różnicą, że dojeżdżała do pętli „Krzekowo”.
6 marca 2010 roku z powodu remontu pętli „Krzekowo” zmieniono trasę linii 75. Od ulicy Zawadzkiego autobusy kursowały ulicami Benesza i Romera do tymczasowej pętli „Romera” umiejscowionej przed skrzyżowaniem z ulicą Szafera. Autobusy linii 75 odjeżdżające w kierunku Dworca Głównego włączały się do ruchu od razu w ulicę Szafera. 2 kwietnia 2010 linia powróciła na stałą trasę.
Z powodu prac remontowych ulicy Wernyhory i występującymi w dniach 12-16 lipca 2013 roku utrudnieniami drogowymi, autobusy linii 75 zostały skierowane na trasę przez ulicę Żołnierską i Klonowica.
Prace wykonywane w dniach 20-21 września 2014 roku (sobota i niedziela) na skrzyżowaniu ulic Witkiewicza, Santockiej i Poniatowskiego spowodowały, że linię 75 obsługiwały autobusy 12-metrowe. Podobne prace wykonywane były na tym skrzyżowaniu w dniach 28 i 29 września.
Przebudowa Dworca Głównego od 22 listopada 2014 roku wymusiła zmianę na linii 75, gdzie linia omijała przystanek „Dworzec Główny” przy budynku dworca. Dopuszczono wówczas przejazd dolną jezdnią lub łukiem torowiska przy poczcie, zgodnie z obowiązującą organizacją ruchu. 1 maja 2016 roku została przeniesiona pętla linii, spod kładki przy ulicy Kolumba - na przystanek przed wejściem do budynku dworca. Na linii wprowadzono wówczas również nowy rozkład jazdy.
Prace związane z przebudową skrzyżowania ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona w dniach 7 czerwca - 31 października 2016 roku spowodowały utrudnienia w kursowaniu linii, która w czasie trwania inwestycji często zmieniała trasę z powodu etapowania tych prac. Autobusy wróciły na swoją trasę 9 listopada 2016 roku.
26 września 2016 roku nastąpiło częściowe zamknięcie ulicy Reduty Ordona. Awarii uległ kanał deszczowy na wysokości przystanku „Chłopickiego”. Linia 75 w kierunku Dworca Głównego jeździła po częściowo zmienionej trasie - od przystanku zlokalizowanego na ulicy Żołnierskiej (przed skrętem w ulicą Somosierry) ulicami: Somosierry — Grota Roweckiego — Witkiewicza, dalej po stałej trasie. Na trasie objazdu autobusy zatrzymywały się na istniejących przystankach dla linii 53.
25 listopada 2019 roku z powodu przebudowy ulicy Szafera i budowy na niej trasy tramwajowej, autobusy linii 75 skierowano objazdem ulicami Marlicza i Romera do ulicy Szafera i dalej bez zmian.
27 czerwca 2020 roku w związku z II etapem przebudowy węzła Wyszyńskiego linia 75 została wycofana z ul. Wyszyńskiego i skierowana objazdem przez ul. Nową i Dworcową.
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy ulicy Szafera dnia 4 marca 2021 roku z obsługi wyłączony został odcinek od pętli „Krzekowo” do przystanku „Romera”. Zawracanie odbywało się na placu budowy, na rondzie Błękitnej Armii. Częstotliwość kursowania i godziny odjazdów nie zostały zmienione.W związku z otwarciem dla ruchu ogólnego ulicy Szafera od 20 sierpnia 2021 skierowano linię 75 na tymczasową trasę Dworzec Główny – Szafera od przystanku „Zawadzkiego Kościół” ulicą Zawadzkiego do ulicy Szafera. Na trasie uruchomiono przystanki:
- „Zawadzkiego” – po południowej stronie ronda Szczecińskich Olimpijczyków,
- „Arena Szczecin” – na ulicy Szafera po zachodniej stronie ronda Szczecińskich Olimpijczyków, zlokalizowany na torowisku tramwajowym,
- „Szafera” – na ulicy Szafera po wschodniej stronie ronda Błękitnej Armii, zlokalizowany na torowisku tramwajowym, będący przystankiem dla wysiadających,
- „Szafera” – na ulicy Szafera po wschodniej stronie ronda Błękitnej Armii, zlokalizowany na torowisku tramwajowym w kierunku centrum, będący przystankiem początkowym.
1 października 2021 wybrane kursy w dni powszednie w godzinach szczytu komunikacyjnego wydłużone zostały do pętli „Krzekowo”. Na trasie uruchomiono przystanki:
- „Modra” (na żądanie) – zlokalizowany w ciągu ulicy Szerokiej za skrzyżowaniem z ulicami Szafera i Modrą, wspólny z liniami 74, 105, 527, 535,
- „Krzekowo Kościół” – wspólny z liniami 74, 105, 527, 535,
- „Krzekowo” – przystanek początkowy i końcowy dla linii 75 (nr 30141).
1 listopada 2021 kursy realizowane do przystanku „Szafera” zostały wydłużone do pętli „Osiedle Zawadzkiego”.
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych na ulicy Kolumba, od 8 stycznia 2022 wprowadzono zmiany w kursowaniu linii.
Od przystanku „Brama Portowa” autobusy kursowały przez ulicę 3 Maja i ulicę Owocową do przystanku końcowego „Dworzec Główny (Owocowa)”. Powrót następował przez ulicę Nową. Na zmienionej trasie uruchomiono przystanki: „Plac Zawiszy” (wspólny z liniami 61, 87 i 529, nr 22811) oraz „Dworzec Główny (Owocowa)” (dla linii 75 nowy przystanek zlokalizowany na przedłużeniu obecnego przystanku linii 87, przy schodach prowadzących na dworzec kolejowy, nr 22920).8 stycznia 2023 linia powróciła na stałą trasę przez ulicę Wyszyńskiego i ulicę Nabrzeże Wieleckie do pętli „Dworzec Główny”. Przystanek końcowy został zlokalizowany tymczasowo na dolnym tarasie ulicy Kolumba.
W związku z pracami przy budowie przedłużenia ulicy Sosabowskiego, a także rozpoczęciem likwidacji pętli „Krzekowo”, od 29 lipca 2023 roku linia kursuje wyłącznie w relacji Osiedle Zawadzkiego - Dworzec Główny.
W dniu 25 października 2023 z powodu kolejnego etapu prac drogowych przy placu Zwycięstwa, autobusy linii 75 w kierunku pętli „Dworzec Główny” kursowały objazdem – od placu Kościuszki przez aleję Piastów – Narutowicza – 3 Maja do przystanku „Brama Portowa” i dalej po stałej trasie. Przystanek „Plac Kościuszki” tymczasowo zlokalizowano przy skwerze im. J. Szczerskiej (wspólny z liniami 61, 62, 90, 241, 242 i 243). W kierunku przeciwnym trasa nie uległa zmianie.19 lutego 2024 roku od przystanku „Wyszyńskiego” linia 75 rozpoczęła kursowanie po torowisku tramwajowym aż do przystanku „Krzywoustego”. W związku z tym, w kierunku pętli „Osiedle Zawadzkiego” uruchomiono na jej trasie nowe przystanki: „Brama Portowa” (na torowisku tramwajowym, wspólny z liniami 7 i 8) oraz „Plac Zwycięstwa” (wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy). W przeciwnym kierunku dla linii uległ likwidacji przystanek „Plac Zwycięstwa” (przy stacji paliw), zaś przystanek „Brama Portowa” (przy kwiaciarkach) przeniesiono na torowisko tramwajowe (wspólny z liniami 7, 8 i 10).
Dodatkowo przywrócono funkcjonowanie przystanku „Dworcowa nż” w ciągu ulicy Nabrzeże Wieleckie przed skrzyżowaniem z ulicą Dworcową.
Częstotliwość:
- Dni powszednie:
- Wczesnym ranem: 10-15 minut
- Rano i w ciągu dnia: 7-8 minut
- Wieczorem: 15 minut
- Soboty:
- Rano: 12 minut
- W ciągu dnia: 9 minut
- Po południu: 10 minut
- Wieczorem: 15 minut
- Niedziele i dni świąteczne:
- Rano i wieczorem: 20 minut
- W ciągu dnia: 12 minut
- Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie:
- Rano i wieczorem: 24 minuty
- W ciągu dnia: 20 minut
Operator: SPA Klonowica