Encyklopedia

Linia 75: Osiedle Zawadzkiego - Dworzec Główny

dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man

12.02.2024
Dodano informacje o zmianach od 19 lutego 2024 man
25.07.2023
Dodano informacje o likwidacji kursów wariantowych do pętli Krzekowo man
03.01.2023
Dodano informacje o powrocie do pętli Dworzec Główny man
31.12.2021
Dodano informacje o objeździe do pętli Dworzec Główny (Owocowa) man
27.10.2021
Dodano informację o przedłużeniu linii do Osiedla Zawadzkiego man
20.09.2021
Dodano informacje o wydłużeniu niektórych kursów do pętli „Krzekowo” z dniem 1 października 2021 fan004
17.08.2021
Dodano informację o otwarciu ulicy Szafera man
26.06.2020
Dodano informację o objeździe podczas przebudowy węzła Wyszyńskiego man
22.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
11.02.2018
Dodano informacje z lat 2009 - 2017 jas59 
20.06.2010
Uaktualniono godziny kursowania brygad w dzień powszedni oraz w dzień świąteczny, oraz dodano informacje o godzinach pracy brygad w Wielkanoc, Boże Narodzenie i Nowy Rok X
07.03.2010
Dodano informację o zmianie trasy z powodu remontu pętli "Krzekowo". kajetansz
20.11.2008
Poprawiono stylistykę hasła Pepe
07.10.2008
poprawiono błędy rzeczowe jas59 

Trasa: Osiedle Zawadzkiego — Szafera — rondo Szczecińskich Olimpijczyków — Zawadzkiego — Klonowica — Wernyhory — rondo Karskiego — Reduty Ordona — Witkiewicza (z powrotem: Witkiewicza — Żwirki i Wigury — Czorsztyńska — Mickiewicza — rondo Karskiego) — Santocka — 26 Kwietnia — Krzywoustego — plac Kościuszki — Krzywoustego — plac Zwycięstwa — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — Nabrzeże Wieleckie — Dworzec Główny

Jak powstało 75?

zdjęcie
Przegubowy MAN kieruje się w stronę Krzekowa
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
2 stycznia 1973 roku na trasie Basen GórniczyKrzekowo pojawiła się linia 75. Linię obsługiwało 7 autobusów w szczycie i 3 wozy po szczycie, z 10-minutową częstotliwością kursowania w szczycie i 23-minutową częstotliwością po szczycie. 

Obsługą linii od początku zajmowała się zajezdnia Klonowica.

29 kwietnia 1973 roku nastąpiła częściowa zmiana trasy linii: od ulicy Santockiej linia jechała ulicą Nowokrzywoustego (26 Kwietnia), Krzywoustego, Bolesława Śmiałego, Pułaskiego, Piastów i Łokietka.

zdjęcie
Solaris dumnie prezentuje się wśród kwitnących drzew
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 15 września do 30 października 1973 roku linia 75 jeździła po częściowo zmienionej trasie: ulicami Pułaskiego - Bohaterów Warszawy - Ku Słońcu - Santocką - Witkiewicza i dalej bez zmian. Powodem zmiany trasy były roboty drogowe na ulicy Nowokrzywoustego (26 Kwietnia).

17 listopada 1973 roku została zwiększona obsada linii 75 do 10 autobusów w szczycie i 5 autobusów po szczycie. Częstotliwość kursowania wynosiła 7-13 minut w szczycie i po szczycie.

zdjęcie
Wspomnienia po Ikarusie na linii 75
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 25 lutego 1974 roku nastąpiła częściowa zmiana trasy w związku z otwarciem ulicy Krzywoustego na odcinku od placu Zwycięstwa do placu Kościuszki po remoncie.

8 marca 1974 roku skrócono trasę linii 75 po szczycie do Portu Centralnego w związku z wydanym zarządzeniem o oszczędności paliwa. Linia jeździła na trasie Krzekowo – Port Centralny z 7-13 minutową częstotliwością kursowania. Linia jeździła tak do 1 października 1974 roku.

zdjęcie
Volvo odpoczywa na pętli "Krzekowo"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od tego dnia linia 75 kursowała na trasie Krzekowo Basen Górniczy w szczycie, natomiast po szczycie  kierowana była na ulicę Dworcową. Jednocześnie zwiększono ilość taboru obsługującego linię o dwa autobusy. Na linii zwiększono również ilość taboru z związku z potrzebami przewozowymi.

18 lutego 1976 roku uruchomiono nową linię 75 Bis w związku zmianą rozkładów jazdy i wprowadzeniem na trasę wozów krótkich.

zdjęcie
To była jedna z jego ostatnich służb liniowych - 14 marca 2007 Ikarus #1085 został wywieziony ze Szczecina
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Linia 75 kursowała na trasie skróconej do 1 grudnia 1976 roku. W tym okresie zwiększano i zmniejszano ilość taboru, zwiększał się lub zmniejszał się przelot na trasie oraz zmniejszała i zwiększała się częstotliwość kursowania na trasie.

Obecna wersja 75

W grudniu 1976 roku skierowano linię 75 na trasę KrzekowoDworzec Główny. 16 kwietnia 1980 roku wydłużono trasę linii przez ulice Szafera i Zawadzkiego. Zwiększono również ilość taboru.

film
0:20
odtwórz
Solaris ruszył z Dworca Głównego na Krzekowo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W tym okresie również zwiększano i zmniejszano ilość taboru obsługującego linię, zwiększano i zmniejszano minutowy przelot trasy oraz zwiększano i zmniejszano minutową częstotliwość kursowania na trasie.

Od 14 lutego 1978 do 1 lutego 1984 linię obsługiwała również zajezdnia Dąbie.

zdjęcie
MAN jeszcze w barwach norymberskiego przewoźnika
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
12 sierpnia 1991 roku wydłużono trasę linii 75 do nowo wybudowanej pętli przy ulicy Kolumba. 

18 lipca 1996 roku rozpoczęto budowę kładki z dworca na ulicę Kolumba i w związku z tym przeniesiono przystanek końcowy koło Dworca Głównego.

film
1:14
odtwórz
Krótkie wietrzenie wozu na przystanku i w drogę na końcowy
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W lipcu 1996 roku z powodu remontu ulicy Reduty Ordona skierowano linię na objazd przez ulice Łukasińskiego, Grota Roweckiego i Witkiewicza. 28 sierpnia zakończono remont ulicy i linia powróciła na swoją stałą trasę. 

1 lipca 1997 roku rozpoczęto remont ulicy Wyszyńskiego i linia 75 kursowała w obu kierunkach przez ulice Dworcową i Nową. Przebudowę zakończono 29 października i linia powróciła na swoją stałą trasę.

zdjęcie
Sporo deszczu dziś padało, więc wyginam śmiało ciało
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 grudnia 1997 roku zakończono budowę kładki z dworca na ulicę Kolumba, więc linia wróciła na swoją dotychczasową pętlę.

1 stycznia 1999 roku zlikwidowano rozkładowy dzień „soboty robocze”. Autobusy w sobotę zaczęły kursować według świątecznego rozkładu jazdy.

Od 3 lipca 2005 do 31 stycznia 2006 roku ulica Krzywoustego została wyłączona z ruchu na czas kapitalnego remontu. W związku z tym linie jeżdżące przez tę ulicę zostały skierowane objazdem przez ulicę Łokietka, między innymi była to właśnie linia 75.

zdjęcie
Pierwszy dzień kursowania linii 75 na zmienionej trasie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
21 sierpnia 2006 linia w kierunku Dworca Głównego została skierowana na odcinek Berlinga - Roweckiego, z pominięciem ulicy Reduty Ordona. Na wniosek pasażerów, linia powróciła na swoją poprzednią trasę jakiś czas później.

Z powodu okresu wakacyjno-urlopowego od 1 sierpnia 2007 do 30 września 2007 roku na linii wprowadzone zostały letnie rozkłady jazdy.

zdjęcie
Klonowickie Volvo z nową reklamą "ECDL"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z budową sieci kanalizacyjnej i wodociągowej od dnia 1 października 2007 do 26 stycznia 2008 roku zamknięta dla ruchu została ulica Szeroka na odcinku od ulicy Drozdowej do ulicy Modrej.

Linia 75 kursowała wówczas według specjalnego rozkładu jazdy, częściowo zmienioną trasa: od przystanku „Zawadzkiego Kościół” ulicami Benesza i Romera do przystanku „Romera”, gdzie autobusy oczekiwały do czasu odjazdu w kierunku Dworca Głównego. Po kilku miesiącach i zakończeniu robót drogowych, autobusy powróciły na swoją stałą trasę.

Asfaltowanie jezdni po zakończeniu budowy sieci kanalizacyjno - wodociągowej w dniach 11-17 maja 2009 roku wymusiło zamknięcie dla ruchu ulicy Szerokiej na odcinku ulic Żołnierskiej i Modrej. Na czas prac obowiązywał objazd ulicami Klonowica – Zawadzkiego – Szafera. Linia kursowała więc tym samym objazdem, co poprzednio, z tą różnicą, że dojeżdżała do pętli „Krzekowo”.

6 marca 2010 roku z powodu remontu pętli „Krzekowo” zmieniono trasę linii 75. Od ulicy Zawadzkiego autobusy kursowały ulicami Benesza i Romera do tymczasowej pętli „Romera” umiejscowionej przed skrzyżowaniem z ulicą Szafera. Autobusy linii 75 odjeżdżające w kierunku Dworca Głównego włączały się do ruchu od razu w ulicę Szafera. 2 kwietnia 2010 linia powróciła na stałą trasę.

zdjęcie
Weekendowy objazd
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Prace torowe w ciągu Wyszyńskiego - Brama Portowa na wysokości alei Niepodległości w dniach 1-4 czerwca 2012 roku wymusiły zmianę trasy linii. Od ulicy Wyszyńskiego linia kursowała aleją Niepodległości, później następował nawrót na placu Żołnierza Polskiego i autobusy kierowały się aleją Niepodległości do placu Zwycięstwa. W kierunku powrotnym autobusy kursowały po stałej trasie.

Z powodu prac remontowych ulicy Wernyhory i występującymi w dniach 12-16 lipca 2013 roku utrudnieniami drogowymi, autobusy linii 75 zostały skierowane na trasę przez ulicę Żołnierską i Klonowica.

zdjęcie
Przegubowy MAN kieruje się w stronę Krzekowa
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Prace wykonywane w dniach 20-21 września 2014 roku (sobota i niedziela) na skrzyżowaniu ulic Witkiewicza, Santockiej i Poniatowskiego spowodowały, że linię 75 obsługiwały autobusy 12-metrowe. Podobne prace wykonywane były na tym skrzyżowaniu w dniach 28 i 29 września.

Przebudowa Dworca Głównego od 22 listopada 2014 roku wymusiła zmianę na linii 75, gdzie linia omijała przystanek „Dworzec Główny”  przy budynku dworca. Dopuszczono wówczas przejazd dolną jezdnią lub łukiem torowiska przy poczcie, zgodnie z obowiązującą organizacją ruchu.

zdjęcie
Volvo za chwilę rozpocznie kolejny kurs na najcięższej szczecińskiej linii
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
1 maja 2016 roku została przeniesiona pętla linii, spod kładki przy ulicy Kolumba - na przystanek przed wejściem do budynku dworca. Na linii wprowadzono wówczas również nowy rozkład jazdy.

zdjęcie
Volvo zbliża się do pętli "Krzekowo", ale objazdem udaje się w kierunku Dworca Głównego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Prace związane z przebudową skrzyżowania ulic Wernyhory, Żołnierskiej, Mickiewicza i Reduty Ordona w dniach 7 czerwca - 31 października 2016 roku spowodowały utrudnienia w kursowaniu linii, która w czasie trwania inwestycji często zmieniała trasę z powodu etapowania tych prac. Autobusy wróciły na swoją trasę 9 listopada 2016 roku.

26 września 2016 roku nastąpiło częściowe zamknięcie ulicy Reduty Ordona. Awarii uległ kanał deszczowy na wysokości przystanku „Chłopickiego”. Linia 75 w kierunku Dworca Głównego jeździła po częściowo zmienionej trasie - od przystanku zlokalizowanego na ulicy Żołnierskiej (przed skrętem w ulicą Somosierry) ulicami: Somosierry — Grota Roweckiego — Witkiewicza, dalej po stałej trasie. Na trasie objazdu autobusy zatrzymywały się na istniejących przystankach dla linii 53.

zdjęcie
Również linia 75 jeździ objazdem
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
25 listopada 2019 roku z powodu przebudowy ulicy Szafera i budowy na niej trasy tramwajowej, autobusy linii 75 skierowano objazdem ulicami Marlicza i Romera do ulicy Szafera i dalej bez zmian. 

27 czerwca 2020 roku w związku z II etapem przebudowy węzła Wyszyńskiego linia 75 została wycofana z ul. Wyszyńskiego i skierowana objazdem przez ul. Nową i Dworcową.

zdjęcie
Pod koniec kwietnia na rondzie u zbiegu ulic Romera i Szafera wylano nową warstwę asfaltu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy ulicy Szafera dnia 4 marca 2021 roku z obsługi wyłączony został odcinek od pętli „Krzekowo” do przystanku „Romera”. Zawracanie odbywało się na placu budowy, na rondzie Błękitnej Armii. Częstotliwość kursowania i godziny odjazdów nie zostały zmienione.

W związku z otwarciem dla ruchu ogólnego ulicy Szafera od 20 sierpnia 2021 skierowano linię 75 na tymczasową trasę Dworzec Główny Szafera od przystanku „Zawadzkiego Kościół” ulicą Zawadzkiego do ulicy Szafera. Na trasie uruchomiono przystanki:

  • „Zawadzkiego” – po południowej stronie ronda Szczecińskich Olimpijczyków,
  • „Arena Szczecin” – na ulicy Szafera po zachodniej stronie ronda Szczecińskich Olimpijczyków, zlokalizowany na torowisku tramwajowym,
  • „Szafera” – na ulicy Szafera po wschodniej stronie ronda Błękitnej Armii, zlokalizowany na torowisku tramwajowym, będący przystankiem dla wysiadających,
  • „Szafera” – na ulicy Szafera po wschodniej stronie ronda Błękitnej Armii, zlokalizowany na torowisku tramwajowym w kierunku centrum, będący przystankiem początkowym.

1 października 2021 wybrane kursy w dni powszednie w godzinach szczytu komunikacyjnego wydłużone zostały do pętli „Krzekowo”. Na trasie uruchomiono przystanki:

  • „Modra” (na żądanie) – zlokalizowany w ciągu ulicy Szerokiej za skrzyżowaniem z ulicami Szafera i Modrą, wspólny z liniami 74, 105, 527, 535,
  • „Krzekowo Kościół” – wspólny z liniami 74, 105, 527, 535,
  • „Krzekowo” – przystanek początkowy i końcowy dla linii 75 (nr 30141). 

1 listopada 2021 kursy realizowane do przystanku „Szafera” zostały wydłużone do pętli „Osiedle Zawadzkiego”.

W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu przebudowy torowisk tramwajowych na ulicy Kolumba, od 8 stycznia 2022 wprowadzono zmiany w kursowaniu linii.

zdjęcie
Hybrydowy „jamnik” przejeżdża obok remontowanego torowiska
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od przystanku „Brama Portowa” autobusy kursowały przez ulicę 3 Maja i ulicę Owocową do przystanku końcowego „Dworzec Główny (Owocowa)”. Powrót następował przez ulicę Nową. Na zmienionej trasie uruchomiono przystanki: „Plac Zawiszy” (wspólny z liniami 61, 87 i 529, nr 22811) oraz „Dworzec Główny (Owocowa)” (dla linii 75 nowy przystanek zlokalizowany na przedłużeniu obecnego przystanku linii 87, przy schodach prowadzących na dworzec kolejowy, nr 22920).

8 stycznia 2023 linia powróciła na stałą trasę przez ulicę Wyszyńskiego i ulicę Nabrzeże Wieleckie do pętli „Dworzec Główny”. Przystanek końcowy został zlokalizowany tymczasowo na dolnym tarasie ulicy Kolumba.

W związku z pracami przy budowie przedłużenia ulicy Sosabowskiego, a także rozpoczęciem likwidacji pętli „Krzekowo”, od 29 lipca 2023 roku linia kursuje wyłącznie w relacji Osiedle Zawadzkiego - Dworzec Główny.

zdjęcie
Tego dnia ulicą Narutowicza kursowało nieco więcej autobusów niż zwykle
aktualna ocena: 4,63, liczba ocen: 48
W dniu 25 października 2023 z powodu kolejnego etapu prac drogowych przy placu Zwycięstwa, autobusy linii 75 w kierunku pętli „Dworzec Główny” kursowały objazdem – od placu Kościuszki przez aleję Piastów – Narutowicza – 3 Maja do przystanku „Brama Portowa” i dalej po stałej trasie. Przystanek „Plac Kościuszki” tymczasowo zlokalizowano przy skwerze im. J. Szczerskiej (wspólny z liniami 61, 62, 90, 241, 242 i 243). W kierunku przeciwnym trasa nie uległa zmianie.

19 lutego 2024 roku od przystanku „Wyszyńskiego” linia 75 rozpoczęła kursowanie po torowisku tramwajowym aż do przystanku „Krzywoustego”. W związku z tym, w kierunku pętli „Osiedle Zawadzkiego” uruchomiono na jej trasie nowe przystanki: „Brama Portowa” (na torowisku tramwajowym, wspólny z liniami 7 i 8) oraz „Plac Zwycięstwa” (wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy). W przeciwnym kierunku dla linii uległ likwidacji przystanek „Plac Zwycięstwa” (przy stacji paliw), zaś przystanek „Brama Portowa” (przy kwiaciarkach) przeniesiono na torowisko tramwajowe (wspólny z liniami 7, 8 i 10).

Dodatkowo przywrócono funkcjonowanie przystanku „Dworcowa nż” w ciągu ulicy Nabrzeże Wieleckie przed skrzyżowaniem z ulicą Dworcową.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych, komunikatów ZDiTM opracował: Janusz Światowy jas59 

aktualizacja: man

Częstotliwość:

  • Dni powszednie:
    • Wczesnym ranem: 10-15 minut
    • Rano i w ciągu dnia: 7-8 minut
    • Wieczorem: 15 minut
  • Soboty: 
    • Rano: 12 minut
    • W ciągu dnia: 9 minut
    • Po południu: 10 minut
    • Wieczorem: 15 minut
  • Niedziele i dni świąteczne:
    • Rano i wieczorem: 20 minut
    • W ciągu dnia: 12 minut
  • Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie:
    • Rano i wieczorem: 24 minuty
    • W ciągu dnia: 20 minut

Operator: SPA Klonowica