Hasło z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

Linia 81: Dworzec Główny - Przecław - Kołbaskowo

Trasa: Dworzec Główny PKP – Kolumba – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego – plac Brama Portowa – plac Zwycięstwa – Krzywoustego – plac Kościuszki – aleja Piastów – Mieszka I – Cukrowa (z powrotem: Południowa) – rondo Uniwersyteckie – Cukrowa – Przecław - Kołbaskowo

Pierwszy raz linię 81 uruchomiono 10 października 1994 roku na czas remontu Mostu Cłowego, kiedy to została zamknięta dla ruchu ulica Przestrzenna, a linie kursujące tą ulicą skierowano objazdem przez ulice Gryfińską (56, 62, i C).

Jeździła ona na trasie Dworzec PKP Dąbie – Lotnisko przez ulicę Pomorską i Przestrzenną. Długość trasy wynosiła 4,23 km, czas przelotu 8 minut w ciągu całego dnia, obsługa 1 autobusem z co 20/24 minutową częstotliwością.

Linia została zawieszona po skończonym remoncie nawierzchni Mostu Długiego 26 października 1994 roku.

Ponownie uruchomiono linie, ale już na stałej trasie od Dworca Głównego do Przecławia 1 lutego 1997 roku. Linia kursuje do chwili obecnej. Jej długość waha się od 10.17 do 10.44 km, przelot trasy 26-27 minut, obsługa taborowa 2 autobusami w ciągu całego dnia powszedniego i świątecznego z co 35 minutową częstotliwością.

W czasie remontu ulicy Wyszyńskiego od 7 lipca – 29 października 1997 roku linia jeździ objazdem przez ulicę Dworcową i Nową. Długość trasy zmieniła się i wynosiła 9,73 km. Nie zmieniono częstotliwości kursowania i obsługi taborowej.

Również na czas robót drogowych w rejonie skrzyżowania ulicy Cukrowej i Autostrady Poznańskiej 15 sierpnia – 1 października 1997 roku linia jeździ z Przecławia – Autostradą Poznańską (stara pętla przed Zakładami Ogrodniczymi) – Cukrowa – Dworzec Główny). Drugi kierunek kursowania bez zmian.

Po zakończeniu budowy kładki z dworca na ulicę Kolumba 1 grudnia 1997 roku linia wraca na pętlę z przed dworca na ulicę Kolumba.

W 2004 roku na linii 81 dokonano zmian - niektóre kursy skierowano do Kołbaskowa.

Trasa linii KołbaskowoDworzec Główny

Kołbaskowo — Przecław — Warzymice — Szczecin: Cukrowa — rondo Uniwersyteckie — Południowa (z powrotem: Południowa — Janiszewskiego — rondo Uniwersyteckie) — Mieszka I — plac Szyrockiego — aleja Piastów — Łokietka — Kopernika — plac Zwycięstwa (z powrotem: plac Zwycięstwa — Krzywoustego — plac Kościuszki — aleja Piastów) — plac Brama Portowa — Wyszyńskiego — Nabrzeże Wieleckie — Kolumba.

W 2005 roku linie skierowano przez ulice Łokietka na czas remontu kapitalnego ulicy Krzywoustego. 31 stycznia 2006 roku po zakończeniu remontu linia 81 z kierunku Przecław/Kołbaskowo kursuje przez ulicę Łokietka.

Od początku istnienia linii 81 jej obsługą taborową zajmuje się zajezdnia zajezdnia Dąbie. Początkowo (lata 1997-1998) na linii kursowały pojazdy 12-metrowe, obecnie wystawia się wyłącznie przegubowe.

W dni powszednie zostają wystawione cztery brygady:

81/1 – (6:52–18:18)81/2 – (5:42–23:05)81/3 – (5:00–19:13)81/4 – (5:22–23:04)

w dni powszednie letnie obsługa też czterema brygadami:

81/1 – (5:02–23:05)81/2 – (5:42–9:51, 14:52-19:10)81/3 – (5:00–10:11, 14:12-17:10)81/4 – (7:23–23:04)

W dni świąteczne obsługa dwoma brygadami :

81/1 – (5:29–20:11)81/2 – (7:07–23:01)

W Boże Narodzenie, Nowy Rok i Wielkanoc jest jedna brygada:

81/1 - (5:29-22:55)

Trasa w kierunku Dworca Głównego wynosi 10.070 metrów, a w kierunku Przecławia 10.160 metrów.

Od 1 lipca 2013 autobusy linii 81 zatrzymują się na przystankach “Szwoleżerów nż” i “Narutowicza nż” zlokalizowanych w al. Piastów. Przystanki te zostały wprowadzone na wniosek pasażerów. Autobusy kursować będą wg dotychczasowych rozkładów jazdy.

Według rozkładu jazdy z dnia 20 stycznia 2014 roku na linii 81 w dni robocze jeździ 5 brygad niektórymi kursami do Kołbaskowa:

• 81/1 05:01 - 19:33
• 81/2 05:33 - 23:15
• 81/3 06:25 - 16:54
• 81/4 05:43 - 17:40
• 81/5 07:15 - 23:02

dzień świąteczny

• 81/1 05:25 - 23:08
• 81/2 07:05 - 19:29


Nowy przewoźnik

1 grudnia 2016 roku ZDiTM ogłosił przetarg na obsługę wybranych linii dziennych i nocnych oraz transportu na żądanie. Otwarcie ofert nastąpiło 19 grudnia 2016 roku - chęć obsługi linii 70, 81, 83, 88, 105, 108, 121, 122, 123, 124, 522, 523, 530, 531, 532, 535, 536 oraz TnŻ wyraził jedynie PKS Szczecin i 28 grudnia 2016 roku został wybrany do obsługi tych linii w roku 2017.

Na podstawie materiałów z archiwów MZK Szczecin i ZDiTM Szczecin, biuletynów informacyjnych wydawanych w WPKM, MZK, ZKM, kroniki WPKM z lat 1979 – 1989 oraz informacji własnych
opracował: Janusz Światowy