Encyklopedia

Linia A: Osiedle Bukowe - Plac Rodła

dodane przez michalSPAK; zmodyfikowane przez man

28.06.2022
dodano informację o możliwym przywrócenie linii do siatki połączeń Waszka
04.10.2021
Dodano informacje o zawieszeniu linii man
28.05.2021
Dodano informacje z lat 2016 - 2021 jas59 
03.04.2018
Dodano informację o korekcie godzinowej kursów porannych jas59 
17.02.2018
Dodano informacje z lat 2006, 2009 - 2018, jas59 
08.10.2016
Dodano informacje o ponownym skróceniu trasy do placu Rodła i zawieszeniu kursów do Polic. wsad123
26.08.2014
Dodano informacje o wydłużeniu trasy w godzinach szczytu jas59 
26.07.2014
Dodano informacje o skróceniu trasy linii jas59 
14.02.2009
Dodano informacje o eksperymencie z linią A jas59 

Trasa: Osiedle Bukowe — Kolorowych Domów — Chłopska — rondo Reagana — Handlowa — Przelotowa — Jasna — Struga — Hangarowa — Eskadrowa — most Pionierów Miasta Szczecina — Gdańska — Estakada Pomorska — Gdańska — most Portowy — Energetyków — most Długi — Wyszyńskiego — plac Brama Portowa — aleja Niepodległości — plac Żołnierza Polskiego —  Plac Rodła

Historia

film
0:11
odtwórz
Solaris mknie na Studzienną
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po nalotach alianckich komunikacja autobusowa w Szczecinie przestała istnieć. Wszystkie autobusy zostały zniszczone albo wywiezione do Niemiec na początku 1945 roku.

zdjęcie
Volvo na linii A
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
4 kwietnia 1947 roku na trasy wyjechały autobusy marki „Büssing”, co pozwoliło na otwarcie pierwszej linii autobusowej w powojennym Szczecinie. Autobus kursował wtedy od placu Kościuszki przez ulice Sikorskiego – Ku Słońcu – Dworską – Krakowską do kościoła na Gumieńcach. Linię oznaczono literą A.

9 grudnia 1948 roku przedłużono linię 8 do Ku Słońcu, co wymusiło skrócenie „autobusu gumienieckiego” do domów akademickich przy ulicy Ku Słońcu. Trzy lata później linia została zlikwidowana.

W 1954 roku ponownie uruchomiono linię A, która kursowała w szczycie na trasie Wszystkich Świętych – Osowo (Osów). Rok później zniknęły oznaczenia literowe, a linię A zastąpiono linią 51.

film
0:18
odtwórz
Dynamiczny wjazd na przystanek
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W czerwcu 1974 roku eksperymentalnie uruchomiono pospieszną linię autobusową A na trasie plac Lotników - Dąbie Osiedle. Po dwóch miesiącach, w sierpniu z powodu małego zainteresowania pasażerów linia została zlikwidowana.

WPKM Szczecin uruchomił na okres wizyty papieża w dniach 10-11 czerwca 1987 roku 3 linie autobusowe specjalne pospieszne, w tym linię A na trasie: Autostrada (Kijewo) – Autostrada – Morwowa – Radosna – Granitowa – Szosa Poznańska – Południowa – Mieszka I – al. Piastów – Krzywoustego – Bohaterów Warszawy.

Współczesna wersja linii

zdjęcie
Do Studziennej blisko, a jezdnia i tak mokra
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Reaktywacja linii A nastąpiła 1 marca 1991 roku na trasie: Osiedle Bukowe - Studzienna.

Ciekawostką było wprowadzenie testowych kart magnetycznych. W tym celu w kilku autobusach obsługującą linię zamontowano elektroniczne kasowniki i pasażerowie mogli testować przez kilka miesięcy nowy rodzaj biletów.

film
0:38
odtwórz
Początek drogi na drugi brzeg Odry
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W roku 1993 przeprowadzono statystykę przewozów pasażerskich i odnotowano duży wzrost natężenia pasażerów na linii. Została wprowadzona częstotliwość kursowania w szczycie co 10 minut, a poza szczytem co 20 minut.

Kolejną zmianą trasy był remont mostu Długiego w czerwcu 2000 roku, wówczas na czas remontu linię skierowano objazdem na Trasę Zamkową. 23 października remont został zakończony i linia powróciła na swoją stałą trasę.

zdjęcie
Ikarus na szczytowej brygadzie linii A
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
12 lipca 2003 roku linia skróciła swoją trasę przez nowo wybudowany most Pionierów Miasta Szczecina. Czas przejazdu z przystanku „Basen Górniczy” do przystanku „Jasna Osiedle” skrócił się o połowę.

Linia obsługiwana była w dni powszednie przez dwie zajezdnie: Klonowica i Dąbie (łącznie osiem brygad przegubowych) - 3 brygady obsługiwał SPAK, a 5 brygad SPAD, natomiast w dni świąteczne tabor wystawiała na nią tylko zajezdnia Dąbie.

zdjęcie
Autobus linii A wjeżdża na trasę objazdu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu remontu ulicy Przelotowej i jednoczesnym przekwalifikowaniem jej na ulicę jednokierunkową, w okresie od 1 października do 22 grudnia 2010 roku linia w kierunku osiedla Bukowego kursowała objazdem ulicami Przelotową – Lnianą – Pszenną do Chłopskiej i dalej po stałej strasie do pętli „Osiedle Bukowe”. Na czas objazdu linia zatrzymywała się na tymczasowym przystanku zlokalizowanym na ulicy Chłopskiej.

W związku z asfaltowaniem zachodniej jezdni alei Wyzwolenia i alei Niepodległości (na odcinku od ulicy Małopolskiej do Bramy Portowej), w dniach 10-11 września 2011 roku autobusy linii A w kierunku pętli „Osiedle Bukowe” jeździły tymczasową trasą przez Piłsudskiego – Matejki – plac Hołdu Pruskiego – Farną i Sołtysią do przystanku „Wyszyńskiego”, gdzie włączały się na stałą trasę. Zawieszono wówczas dla linii przystanki „Plac Rodła LOT” i „Brama Portowa”, zaś w zamian uruchomiono dodatkowy przystanek „Plac Hołdu Pruskiego” zlokalizowany w zatoce między ulicami Mariacką i Farną.

zdjęcie
Ten kierowca nie miał problemów z wjazdem na przystanek
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od 20 sierpnia 2012 roku przystanek „Wyszyńskiego” w kierunku Bramy Portowej zlokalizowano na torowisku tramwajowym w ciągu ulicy Wyszyńskiego i od tatmej pory jest przystankiem wspólnym dla linii tramwajowych oraz linii autobusowych pospiesznych. Przejazd autobusów pospiesznych na odcinku Most Długi – Wyszyńskiego – Brama Portowa odbywa się bus pasem po torowisku – zjazd na jezdnię w ciągu Brama Portowa - Niepodległości. Jednocześnie uległ likwidacji przystanek dla tych linii autobusowych w zatoce autobusowej.

film
0:27
odtwórz
Solaris po raz ostatni jedzie, by zabrać pasażerów ze Studziennej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wykrycie niewybuchu z czasów II wojny światowej w Odrze w pobliżu Urzędu Celnego, 30 czerwca 2013 roku wymusiło operację usunięcia znaleziska. Wiązało się to z koniecznością ewakuacji mieszkańców i wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w godzinach 9:00-15:00. Na czas prowadzenia akcji wydobycia niewybuchu wyznaczone zostały strefy ewakuacji mieszkańców wraz z miejscem zbiórki osób ewakuowanych i strefę wyłączoną z ruchu. Linia A została skierowana objazdem od Bramy Portowej przez ulicę Krzywoustego – Mieszka I – Autostradą Poznańską (Krygiera) i Gryfińską. Przejazd w kierunku centrum Szczecina odbywał się tą samą trasą. Na trasie objazdowej linii obowiązywały bilety jak na liniach zwykłych.

Awaria wodociągowa na ulicy Żelaznej w dniach 22 lipca - 2 sierpnia 2013 roku wymusiła zmianę trasy autobusów linii A. Pojazdy nie dojeżdżały do przystanku końcowego „Studzienna”. Przystankiem końcowym był przystanek „Studzienna II” (obecnie „Żelazna”).

zdjęcie
Ostatnie podrygi linii pospiesznej na Żelechowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
2 stycznia 2014 roku w związku z poprowadzeniem kilka dni później przez ulicę Robotniczą linii 58 i 59, nieznacznie ograniczono częstotliwość linii A, jak również od tego dnia, rozpoczęła ona obsługę przystanku „Matejki” w obu kierunkach.

1 sierpnia 2014 roku skrócono trasę linii A z pętli „Studzienna” do Placu Rodła. Od tego dnia jej jedynym operatorem stała się zajezdnia Dąbie.

zdjęcie
W szczytowym wariancie linia A ma jedną z najdłuższych tras w szczecińsko-polickiej komunikacji
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Miesiąc później - po zakończeniu wakacji letnich - 1 września 2014 ponownie zmieniono sposób funkcjonowania linii. Podzielono ją na dwie: 

  • linię A kursującą wyłącznie w dni powszednie w godzinach szczytu co 24 minuty, na trasie Osiedle Bukowe - Police Osiedle Chemik (w zamian za linię F),
  • linię A Bis kursującą w dni robocze w godzinach szczytu co 24 minuty (na przemian z kursami z/do Polic), zaś w pozostałym okresie tak jak dotychczas.

Linia w tej formie obsługiwana była taborem MEGA, w dni powszednie przez 8 brygad (wszystkie niskopodłogowe oprócz brygady 3).

Za obsługę brygad 1-5 odpowiadała zajezdnia Dąbie, zaś na brygady 6-8 swój tabor wystawiało SPPK Police.

zdjęcie
Kolejna zmiana na linii A spowodowała wydłużenie trasy, ale skrócenie długości taboru
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trasa linii A przedstawiała się wówczas następująco: Osiedle Bukowe – Kolorowych Domów – rondo Reagana – Chłopska – Handlowa – Przelotowa – Jasna – Struga – Hangarowa – Eskadrowa – most Pionierów Miasta Szczecina – Gdańska – Estakada Pomorska – Gdańska – most Portowy – Energetyków – most Długi – Wyszyńskiego – plac Brama Portowa – aleja Niepodległości (plac Hołdu Pruskiego – Matejki/aleja Wyzwolenia) – Plac Rodła – aleja Wyzwolenia – Matejki – Gontyny – Sczanieckiej – Wilcza – Obotrycka – Bogumińska – Pokoju – Szosa Polska – Przęsocin: Szczecińska – Szczecin: Przęsocińska – Police: Asfaltowa – Piłsudskiego – rondo Pionierów Polic – Piłsudskiego – Wyszyńskiego – rondo Majdańskiego – Wyszyńskiego – Police Osiedle Chemik.

Przystanek „Plac Rodła” w kierunku Polic zlokalizowany był na peronie linii 107, zaś przystanek końcowy linii A Bis oraz przelotowy linii A w kierunku pętli „Osiedle Bukowe” w zatoce przed skrzyżowaniem z ulicą Matejki (przy budynku PZU).

10 listopada 2014 w obydwu kierunkach uruchomiono dla linii przystanki „Zagórskiego nż” oraz „Kolonistów nż”.

zdjęcie
Jednym ze sposobów częściowego ominięcia zatoru samochodowego na ulicy Gdańskiej był objazd jezdnią wspomagającą
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Z powodu trwającego remontu torowiska w ciągu ulic Energetyków i Gdańskiej oraz tworzących się przez to korków, linia na wydłużonej trasie odnotowywała bardzo poważne opóźnienia. Taki stan rzeczy utrzymywał się do 2 marca 2015 roku, kiedy po protestach mieszkańców oraz władz Polic zdecydowano się na powrót do poprzedniej relacji linii, czyli Osiedle Bukowe - Plac Rodła. Przystanek końcowy na placu Rodła zlokalizowany został w alei Wyzwolenia pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Małopolską i Mazowiecką. Jednocześnie przywrócono kursowanie linii F na trasie Plac Rodła - Police Osiedle Chemik, do obsługi której skierowane zostały autobusy SPPK. Tym samym zakończył się okres regularnej obsługi Prawobrzeża przez autobusy z zajezdni w Policach oraz obsługi Polic przez autobusy z zajezdni Dąbie.

W ramach organizacji transportu z okazji imprezy Międzynarodowego Festiwalu Ogni Sztucznych Pyromagic linia A, od 2015 roku wykonywała wykonywała dodatkowe, nocne kursy z częstotliwością co 15-20 minut.

  •  kursy z Placu Rodła: 23:27, 23:42, 23:55, 0:11, 0:26, 0:39, 0:55,
  •  kursy z Wyszyńskiego: 23:33, 23:48, 0:01, 0:17, 0:32, 0:45, 1:01.

W okresie zawieszania funkcjonowania linii tramwajowych w kierunku prawobrzeża, linia A obsługiwała wszystkie przystanki na trasie do Basenu Górniczego, jak również obowiązywała na niej taryfa jak dla linii zwykłych.

Inwestycja prowadzona w okresie od sierpnia do grudnia 2016 roku w ciągu alei Wyzwolenia wymuszała etapowanie i częste zmiany w lokalizacji przystanków linii A. W przypadkach dużego nasilenia ruchu w alei Wyzwolenia pomiędzy placem Rodła a placem Żołnierza Polskiego zezwalano na kursowanie autobusów przez ulicę Piłsudskiego, Matejki, plac Żołnierza Polskiego, Niepodległości.

9 lipca 2017 roku z okazji imprezy ,,Triathlon Szczecin 2017’’ wymuszono zmiany w kursowaniu linii A, która w godzinach 8:00 - 15:00 w kierunku prawobrzeża, od przystanku plac Rodła jechała Trasą Zamkową i dalej Gdańską z pominięciem przystanków ,,Brama Portowa’’ i ,,Wyszyńskiego’’. Przystanek dla autobusów jadących w kierunku Os. Bukowego zlokalizowany został w zatoce na wysokości pętli.

zdjęcie
Solówka podczas obsługi brygady posiłkowej na linii A
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
4 sierpnia 2017 roku Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego wydał ogólnikowy komunikat o ograniczeniu kursowania linii A od 1 września 2017.

Po protestach, 23 sierpnia 2017 roku wycofano się z decyzji w sprawie zmniejszenia częstotliwości kursowania linii pospiesznych A i B oraz zawieszenia linii wspomagających D i E.

29 stycznia 2018 roku w związku z otwarciem autobusowej części pętli „Turkusowa” i jednoczesną reorganizacją siatki linii kursujących po prawobrzeżu, linia A otrzymała nowy rozkład jazdy.

1 września 2018 roku uruchomiono dla linii przystanki „Hangarowa nż” w obu kierunkach.

zdjęcie
Przegubowe Urbino za chwilę odpocznie przy placu Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
2 września 2019 roku na linii A wprowadzono nowy rozkład jazdy ze skorygowanymi czasami przejazdu. W niedziele i dni świąteczne kursy wykonywano z częstotliwością co 20 minut w godzinach 13–18 i co 30 minut w pozostałym okresie. W pozostałe dni częstotliwość kursowania nie uległa zmianie. We wszystkie dni tygodnia zlikwidowano kurs o godzinie 23:13 z pętli „Plac Rodła”. Pasażerowie mogli w zamian korzystać z autobusu linii nocnej 531 odjeżdżającego z przystanku „Plac Rodła” o godz. 23:22.

1 stycznia 2020 roku ograniczono częstotliwość kursowania linii w dni powszednie: w okresie międzyszczytowym oraz w godzinach 17–20 autobusy kursowały co 20 minut, a po godzinie 20:00 co 30 minut. W pozostałym okresie częstotliwość kursowania nie uległa zmianie. Wprowadzono również korektę czasów przejazdu we wszystkie dni tygodnia. 

zdjęcie
Solaris przejeżdża przez środek placu Żołnierza Polskiego
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W dniach 29 maja  - 23 lipca 2021 roku, autobusy linii A między przystankami „Brama Portowa” a „Placem Rodła” w kierunku Placu Rodła kursowały przez plac Żołnierza Polskiego, plac Hołdu Pruskiego i ulicę Matejki i zatrzymywały się na przystanku końcowym na placu Rodła w ciągu ulicy Piłsudskiego przy wejściu do hotelu Radisson Blu (dotychczasowy przystanek krańcowy liniiG). Bez zmian natomiast, w drodze powrotnej na prawobrzeże obowiązywał przystanek „Plac Rodła” w ciągu alei Wyzwolenia. Przyczyną zmian było zamknięcie przejazdu przez aleję Wyzwolenia na odcinku do placu Rodła w związku z kolejnym etapem prac torowych na tym odcinku.

22 lipca 2021 roku linia A wykonała nietypowy kurs na swojej trasie z powodu zakończenia meczu Pogoń Szczecin – NK Osijek z Chorwacji. Autobus pojechał na trasie Witkiewicza (przystanek „Świętego Jana Bosko” w kierunku Zakładów Piekarniczych) – Santocka – 26 Kwietnia – Krzywoustego – Wyszyńskiego i dalej zgodnie z przebiegiem linii A do Osiedla Bukowego. Na trasie obowiązywały wszystkie przystanki linii 75, a od Wyszyńskiego przystanki dla linii A.

zdjęcie
Solo na linii A – od czasu do czasu
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Dla dodatkowych autobusów wszystkie przystanki były przystankami na żądanie. W przypadku wcześniejszego dojazdu autobusów pod stadion postój mógł odbywać się wyłącznie na ulicy Twardowskiego (odcinek pomiędzy Mickiewicza a Witkiewicza). Wjazd tylko od strony Mickiewicza.

Od 24 lipca 2021 roku z powodu kolejnego etapu przebudowy torowisk w rejonie placu Żołnierza Polskiego i Matejki, wprowadzono kolejne zmiany w kursowaniu linii. Linia A zawracała w rejonie placu Rodła od przystanku „Brama Portowa” przez aleję Niepodległości – aleję Wyzwolenia –  Piłsudskiego – Matejki – plac Hołdu Pruskiego – plac Żołnierza Polskiego i al. Niepodległości do przystanku „Brama Portowa”. Przystanek krańcowy „Plac Rodła” zlokalizowano w ciągu al. Wyzwolenia na odcinku pomiędzy ulicami Małopolską i Mazowiecką (nr 11532). Nie był w tym czasie obsługiwany przystanek „Plac Rodła” zlokalizowany w ciągu alei Wyzwolenia za placem Rodła w kierunku Bramy Portowej.

Linia została zawieszona do odwołania od 9 października 2021 w związku z utrudnieniami w ruchu drogowym pomiędzy prawo- a lewobrzeżem i dużymi opóźnieniami w kursowaniu linii autobusowych, a także brakami wśród kierowców.

W czerwcu 2022 roku w budżecie miasta przegłosowano zmianę przyznającą dodatkowe środki na komunikację miejską w Szczecinie, które według medialnych doniesień miałyby posłużyć przywróceniem linii A do siatki połączeń od września 2022 roku. Był to błędny przekaz medialny, gdyż w rzeczywistości dodatkowe środki miały zapewnić pokrycie wzrastających kosztów paliwa oraz kosztów bieżących Tramwajów Szczecińskich. W przegłosowanej zmianie nie było dodatkowych środków na przywrócenie linii A. Pomimo deklaracji radnych i prezydenta za odwieszeniem „A”, największą przeszkodą okazała się być słaba sytuacja kadrowa we wszystkich spółkach przewozowych oraz brak dostępnych środków na ponowne uruchomienie linii.

Na podstawie: http://swiatowy.org, http://zditm.szczecin.pl, Kalendarium KOMIS-u oraz schematów komunikacji z lat 90
opracował: Michał Szczerbiński,

aktualizacja: jas59 , wsad123, man, Waszka