Encyklopedia

MAN NL283 (A21)

dodane przez MQ; zmodyfikowane przez man

05.03.2022
Dodano sekcję o wycofanych egzemplarzach man
31.01.2020
dodano informacje do roku 2020 man
11.11.2009
Dodano informacje o #3038, a także wprowadzono kilka uzupełnień LLUZNIAK
21.08.2006
Dodano schemat ogólny autobusu. Phobos

zdjęcie
Logo grupy MAN
Autobus NL283 jest jednym z modeli typu A21, bądź też A37 w zależności od rodzaju umieszczenia i zabudowy silnika (odpowiednio silnik wzdłużny leżący, oraz stojący). W porównaniu z wcześniej produkowanymi modelami nastąpiła zmiana układu siedzeń w tylnej części pojazdu na klubowy, jednak nie jest to cecha charakterystyczna dla pojazdów tylko tego typu. W niektórych egzemplarzach zamontowano ponadto dodatkowe boczne lampy oświetlające peron w obrębie drzwi i zmieniono mocowanie prawego przedniego lusterka.

Po 7 latach eksploatacji trzeciej generacji pojazdów w największym niemieckim koncernie autobusowym nadeszła pora na zmiany. Do grona wielu pojazdów firmy MAN weszła całkowicie nowa seria – Lion’s City.

zdjęcie
Schemat ogólny autobusu MAN NL283
Oficjalnie autobus zaprezentowano w 2005 roku, w tym samym roku, w którym wszedł do produkcji. Na swój pokład może zabrać około 100 pasażerów, z czego 23-36 (w zależności od wersji) osób na komfortowych fotelach. Dla osób niepełnosprawnych przygotowano miejsce na wózek inwalidzki oraz 4 rozkładane siedzenia. 

Ze strony technicznej MAN miał do zaoferowania autobusy o standardowym napędzi oraz o napędzie gazowym. Moc silnika szacowana jest na 240 kM280 kM (w zależności od zamówienia).

zdjęcie
Silnik serii A20
Skrzynią biegów mógł się zająć VOITH (z 4-biegowym modelem DIWA 854.5) lub ZF (z 6-biegowym modelem 6HP-502C). Zastosowano również nowy system wtrysku paliwa Common Rail, przez co obniżone jest jego zużycie. 

Całkowitej zmianie uległ również pulpit kierowcy. Został wprowadzony jego nowy wygląd oraz czteroramienna kierownica. Zostało również wygospodarowane dodatkowe miejsce (3 cm) na wysokości nóg kierowcy w jego kabinie.

W pierwszych drzwiach podłoga wznosi się w nim na wysokość 32 cm, natomiast w drugich i trzecich na 34 cm. W skład systemów wchodzi system ABS, ASR, EBS oraz opcjonalnie klient mógł wybrać system ESP. System informacji pasażerskiej składa się z trzech matrycowych lub diodowych wyświetlaczy, wewnętrznego wyświetlacza oraz głosowej informacji pasażerskiej. 

NL283 w Szczecinie i Policach 

zdjęcie
MAN NL283 na 69
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Pierwsze wozy tego modelu pojawiły się w Szczecinie w październiku 2004 roku, kiedy to przetarg na dwa autobusy klasy MAXI wygrała firma MAN. Dostarczono wówczas pojazdy, którym nadano numery taborowe 1448 i 1449. Wozy wyposażone były w matrycowe wyświetlacze bydgoskiego Pixela wraz z automatycznym systemem zapowiadania przystanków.

Kolejne pojazdy tego typu pojawiły się w grudniu 2004 roku w SPPK. Były to wozy 3028 i 3029, które otrzymały pomarańczowe wyświetlacze diodowe firmy R&G z Mielca oraz system zapowiadania przystanków tego samego producenta, co wyświetlacze.

Nowa generacja

Rok 2009 przyniósł kolejny pojazd tego modelu w polickiej spółce - tym razem zakupiono pojazd używany w wersji po liftingu.

zdjęcie
W Policach używka goni używkę, MAN-ów wciąż przybywa
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Najnowszy nabytek otrzymał numer taborowy 3038 i był pojazdem wyposażonym w troje drzwi wyprodukowanym w 2005 roku, zaś wcześniej eksploatowanym przez firmę ForBus z Bydgoszczy. Umieszczono w nim leżąco ułożony silnik MAN D 0836 LUH 40, który współpracował tu ze skrzynią biegów Voith D854.5. Pojazd poruszany był za pośrednictwem portalowej osi tylnej typu HONP-13100-01, natomiast z przodu zastosowano oś VOK-07-B-06 współpracującą ze wspomaganym układem kierowniczym wspólnej produkcji MAN-ZF. Na stanowisku kierowcy główny element stanowił kokpit typu Baseline, z kolei wygodę prowadzącego pojazd zapewniał pneumatyczny fotel ISRINGHAUSEN 6860/885 NTS z IPS. Pasażerowie z kolei mogli zasiadać na siedziskach firmy Ster z serii 6MS. Autobus przyjechał do Polic w ostatnim tygodniu października.

zdjęcie
W tym roku wiosna nieco się spóźniła w naszym regionie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Kolejne pojazdy w tej zajezdni pojawiły się już jako fabrycznie nowe. Pierwszym z nich był w 2012 roku wóz 3049. Nowością było zamontowanie w autobusie termometru elektronicznego ETM38. Wóz posiadał normy silnika zgodne z EEV (Euro V). 

W 2013 roku do SPPK przyjechał analogiczny wóz, któremu nadano numer taborowy 3050. Jedyną różnicą w stosunku do poprzednika było zamontowanie pod sufitem wyświetlacza wewnętrznego pokazującego przebieg trasy.

zdjęcie
Nowe MAN-y spotkały się na przystanku podczas codziennej służby liniowej
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
W roku 2014 do tej samej zajezdni przybył pojazd o numerze taborowym 3051, który nie posiadał już termometru elektronicznego i miał zamontowany silnik zgodny z normą Euro VI. 

W kolejnych latach do Polic przybywały analogiczne pojazdy:

  • 2015:  3052,
  • 2016:  3053 i 3054,
  • 2018:  3058, 3059 i 3060,
  • 2019:  3061, 3062 i 3063.

Pod koniec 2022 roku w zajezdni PKS Szczecin pojawił się używany MAN NL283 użytkowany wcześniej przez przewoźnika Alkemeyer Recke. Autobus pochodził z rocznika 2010, a w Szczecinie otrzymał numer boczny 10781

Wycofane egzemplarze

Na początku stycznia 2019 roku z powodu awarii silnika i jego nieopłacalnej naprawy, a także zakupu dużej liczby fabrycznie nowych autobusów - pierwszy MAN NL283 o numerze 1448 został skreślony z inwentarza klonowickiej zajezdni i niedługo później wywieziony w celu kasacji.

styczniu 2020 z zajezdnią SPPK pożegnał się 3028, zaś z końcem czerwca 2021 jego brat 3029 i ex-bydgoski 3038

Ostatni z klonowickich NL283 1449 opuścił Szczecin z końcem maja 2022.

autor:  MQ, Phobos, mike_1994

na podstawie: Wikipedia.pl, Infobus oraz pomocy Pawła Pieńkowskiego
opracował: Michał Pilaszkiewicz

aktualizacja: LLUZNIAK na podstawie informacji MAN Nutzfahrzeuge, podstawie danych IGKM oraz wiedzy własnej, 

aktualizacja: man

Producent:
MAN
Model:
NL283
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Kategoria pojemności:
MAXI
Długość:
11 950 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
2 750 mm
Liczba osi:
2
Masa własna:
9 350-12 500 kg
Masa całkowita:
17 800 kg
Wysokość podłogi na zwisie przednim:
320 mm
Wysokość podłogi na zwisie tylnym:
340 mm
Silnik:
MAN D 0836 LUH01 [1448-1449, 3028-3029];
MAN D 2066LUH46 [3049-3050]
MAN D 2066LUH50 [3051-3054, 3057-3063]
Norma Euro:
Euro III [1448-1449, 3028-3029];
EEV [3049-3050];
Euro VI [3051-3054, 3058-3063]
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 6,87 dm3
Moc silnika:
205 kW / 280 KM
Skrzynia biegów:
Voith D854.3 E [1448-1449];
ZF 6 HP 502 C [3028-3029];
ZF 6 AP 1400 B EcoLife [3049-3054, 3058-3063]
Liczba miejsc siedzących:
30-39
Liczba miejsc stojących:
40
Liczba miejsc ogółem:
107
Lata produkcji:
od 2004
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
18/13
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 13
Średni wiek pojazdu: 8,08 lat
nr tab. typ rok prod. rejestracja rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
3049 MAN NL283 2012 ZPL 35149 14.11.2012 SPPK
3050 MAN NL283 2013 ZPL 40350 02.01.2014 SPPK
3051 MAN NL283 2014 ZPL 45451 23.12.2014 SPPK
3052 MAN NL283 2015 ZPL 48852 01.10.2015 SPPK
3053 MAN NL283 2016 ZPL 55453 05.11.2016 SPPK
3054 MAN NL283 2016 ZPL 55454 05.11.2016 SPPK
3058 MAN NL283 2018 ZPL 65558 16.06.2018 SPPK
3059 MAN NL283 2018 ZPL 65559 16.06.2018 SPPK
3060 MAN NL283 2018 ZPL 65560 16.06.2018 SPPK
3061 MAN NL283 2019 ZPL 73661 31.08.2019 SPPK
3062 MAN NL283 2019 ZPL 73662 31.08.2019 SPPK
3063 MAN NL283 2019 ZPL 73663 31.08.2019 SPPK
10781 MAN NL283 2010 ZS 060RL 19.01.2023 PKS ex ? (Alkemeyer Recke)