Encyklopedia
MAN NL283-10,5 (A47)
dodane przez bartez; zmodyfikowane przez man
MAN Lion’s City M – niskopodłogowy autobus miejski klasy MIDI. Produkowany jest od 2005 roku między innymi w polskiej fabryce w Starachowicach.
Długość autobusu wynosić może od 9665 mm do 10500 mm, szerokość 2500 mm, a wysokość 2880 mm. Masa pojazdu to ok. 11 000 kg, a dopuszczalna maksymalna masa całkowita to 18 000 kg. Pojazd może posiadać drzwi w układzie 2-2-0 lub 2-2-2, a ich szerokość to 1220 mm. Autobus jest niskopodłogowy, wysokość podłogi przy pierwszych drzwiach wynosi 320 mm, zaś w pozostałej części 340 mm. Gabaryty takie pozwalają na zabranie na pokład 82 pasażerów, z czego od 13-tu do 29-tu na miejscach siedzących, w zależności od wyposażenia autobusu oraz ilości drzwi.
Autobus napędzany jest silnikiem wysokoprężnym, 6-cylindrowym w zabudowie stojącej, produkcji MAN-a o mocach od 220 do 290 KM. Najsłabsza wersja dysponuje momentem obrotowym na poziomie 850Nm. Mocniejsze wersje spełniające normę EEV dysponują momentem obrotowym 1000-1100 Nm osiąganym w zakresie obrotów 1200-1800 obr/min. Moc na koła przenosi skrzynia automatyczna marki Voith. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 230 l.
Autobus posiada zawieszenie pneumatyczne ECAS, elektryczne sterowane układem jezdnym z czujnikami drogi z przodu i z tyłu. Pojazd posiada także możliwość przyklęku. Z przodu pojazdu znajduje się oś sztywna z odlewu MAN VOK-07-B-01 z czterema drążkami kierowniczymi, stabilizator oraz bezobsługowe łożyska zwrotnicy i kół. Z tyłu oś portalowa MAN-ZF HU-1330 z przesuniętym w lewo napędem środkowym, prowadzenie osi przez wahacz wzdłużny i odizolowany wahacz trójkątny.
Szczeciński NL283-10,5
W Szczecinie eksploatowany był tylko jeden pojazd tego typu. W grudniu 2013 roku z Freiburga do SPA Klonowica przyjechał dwudrzwiowy NL283-10,5 wyprodukowany w 2005 roku.
Otrzymał numer 1510 i zadebiutował na linii 88 w dniu 27 grudnia 2013 roku.
W tylnej części autobusu, pracował silnik MAN D 0836 LOH 50 o mocy 280KM. Tylne siedzenia zostały zamontowane w dość nietypowym, owalnym stylu.
Pojazd z powodu awarii silnika (i jednoczesnej dużej dostawie fabrycznie nowych autobusów), został wycofany z eksploatacji 4 stycznia 2019.
Opracowanie na podstawie: portaltransportowy.pl, infobus.pl oraz mantruckandbus.pl
bartez
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat