Encyklopedia
Solaris Urbino 12 Hybrid
dodane przez jas59 ; zmodyfikowane przez man
Pełna gama systemów hybrydowych umożliwia zaproponowanie klientom indywidualnych rozwiązań, idealnie dopasowanych do konkretnych potrzeb. Bez względu na to czy autobusy obsługują linię w centrum miasta, czy na jego obrzeżach, Solaris może zaoferować dowolny model Urbino Hybrid z układem szeregowym lub równoległym.
Konstrukcja
Równoległy system hybrydowy zastosowany w Urbino 12 Hybrid został skonstruowany z myślą o dwunastometrowych autobusach miejskich. Jedną z głównych cech napędu było to, że podczas hamowania odzyskiwał energię kinetyczną i magazynował ją w postaci energii elektrycznej, w umieszczonych w podeście przy środkowych drzwiach autobusu litowo-jonowych bateriach. W trakcie jazdy zmagazynowana energia napędzała silnik elektryczny o maksymalnej mocy 44 kW. Dzięki rekuperacji baterie nie wymagały dodatkowego zasilania z zewnątrz. Spalinową część układu napędowego tworzył wysokoprężny silnik marki Cummins o pojemności 6,7 litra i mocy 162 kW (220 koni mechanicznych).Silnik spełniał normę czystości spalin EEV. Całości systemu napędowego dopełniała zautomatyzowana sześciobiegowa skrzynia biegów firmy Eaton. Napęd przeniesiony był na tylną oś pojazdu. Sposób rozmieszczenia elementów systemu hybrydowego nie wpływał na liczbę miejsc pasażerskich.
Nowa generacja
Wraz z wprowadzeniem na rynek autobusów IV generacji Urbino, Solaris zakończył współpracę z przedsiębiorstwami Škoda oraz Eaton. Obecnie produkowane autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid mają napęd hybrydowy w oparciu o rozwiązania szeregowe HybriDrive przedsiębiorstwa BAE Systems. Główną rolę odgrywa silnik elektryczny o mocy ciągłej 120 kW oraz generator o mocy 140 kW. Silnik Diesla przedsiębiorstwa Cummins o mocy 157 kW (Euro VI) umieszczono w kolumnie silnikowej, dzięki czemu układ siedzeń mógł pozostać taki sam jak w standardowym Solarisie Urbino 12. Baterie o łącznej pojemności 11,6 kWh zostały umieszczone na dachu autobusu.Urbino 12 Hybrid mogą zostać wyposażone w systemy „Stop and Go” (wyłączenie silnika spalinowego podczas postoju na przystanku i bezemisyjne opuszczenie go) oraz „Arrive and Go” (wyłączenie silnika spalinowego już podczas przyjeżdżania na przystanek). Główne zalety napędu hybrydowego nad konwencjonalnym to niższy poziom hałasu, niższa emisja spalin oraz zużycie paliwa niższe o ok. 20%.
Począwszy od 2020 roku równolegle oferowana jest także alternatywna wersja pojazdu - tzw. „miękka hybryda” Urbino 12 Mild Hybrid, oparta na rozwiązaniu rekuperacji energii z hamowania.
Solaris Urbino 12 Hybrid w Szczecinie
Pierwszy Solaris Urbino 12 Hybrid zawitał do Szczecina, a dokładniej do zajezdni Dąbie w dniu 5 lipca 2013 roku. Był to pierwszy w mieście autobus hybrydowy. Wóz wyprodukowany w roku 2010 jako standardowy Solaris Urbino 12, przerobiony został na autobus hybrydowy. Używany był przez producenta do celów pokazowych, m.in. w 2012 roku ten sam Solaris testowany był zarówno przez zajezdnię Dąbie, jak i przez zajezdnię Klonowica.„Hybryda” otrzymała numer 2000 i pozostała w oryginalnych szarych barwach, ponadto w Szczecinie doklejono jej elementy graficzne w postaci „kleksów” na szybach i oznaczenia taborowe.
Wewnątrz w autobusie dla pasażerów znajdują się siedziska Ster MX Alu na oparciu wyłożone plastikiem, zaś siedzisko otapicerowane materiałem w kolorze zielonym. Drzwi w autobusie pochodzą od firmy Ventura, pierwsze otwierane są do środka, zaś drugie (jedno skrzydło) i trzecie (dwa skrzydła) otwierają się na zewnątrz.
W listopadzie 2018 roku na płycie zajezdni Klonowica pojawiły się pierwsze fabrycznie nowe autobusowe „hybrydy”.
Zostały one zakupione przez UM Szczecin, w związku z unijnym dofinansowaniem na autobusy o hybrydowym napędzie. Do Szczecina przybyło osiem Solarisów Urbino 12 Hybrid IV generacji, które otrzymały numery taborowe od 1842 do 1849.
Pojazdy są skonstruowane standardowo dla modelu IV generacji, posiadają trzy pary drzwi produkcji Bode.Wnętrze autobusów utrzymano w kolorystyce Floating Garden, dla pasażerów zamontowano siedziska Ster 6MN (za wyjątkiem siedzeń za trzecimi drzwiami przy silniku - w tym miejscu znalazły się trzy siedzenia Ster MX Alu). Oświetlenie przedziału pasażerskiego zostało wykonane w technologii LED, ponadto znalazły się w nim ładowarki USB, dwa miejsca na wózki, a także wydzielone miejsce dla psa przewodnika.
„Hybrydy” wyposażono w system informacji pasażerskiej firmy Pixel w postaci ekranów ciekłokrystalicznych - tzw „termometrów” oraz wyświetlaczy zewnętrznych i wewnętrznych w kolorze RGB.
2 (2-2-0)
Euro VI
Średni wiek pojazdu: 6,89 lat
nr tab. | typ | rok prod. | rejestracja | rozp. eksp. | zajezdnia | ex | uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1842 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 679KE | 28.11.2018 | SPAK | ||
1843 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 680KE | 28.11.2018 | SPAK | ||
1844 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 681KE | 12.12.2018 | SPAK | ||
1845 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 682KE | 28.11.2018 | SPAK | ||
1846 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 683KE | 15.01.2019 | SPAK | ||
1847 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 684KE | 05.12.2018 | SPAK | ||
1848 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 685KE | 04.01.2019 | SPAK | ||
1849 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2018 | ZS 686KE | 28.12.2018 | SPAK | ||
2000 | Solaris Urbino 12 Hybrid | 2010 | ZS 200AG | 12.07.2013 | SPAD |