Encyklopedia

Tatra T5B6

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez kajetansz

W latach 70-tych XX stulecia firma ČKD postanowiła wyprodukować następcę tramwaju T3SU. Było to związane z tym, że tramwaje T3SU były już wozami przestarzałymi. Dlatego też w 1976 roku przedstawiono radzieckim przedsiębiorstwom komunikacyjnym 2 prototypy tramwaju T5B6 o numerach 8009 i 8010. Były to wozy o szerokości 2,6 metra i o tyrystorowym rozruchu TV2. Początkowo tramwaje te były testowane w Pradze, a następnie ze względu na szerokość tramwajów, dostarczono je do Mostu, gdzie rozpoczęto ich testy na trasie szybkiego tramwaju między Mostem a Litvinov. Testy wykazały, że tramwaj posiada doskonałe warunki jezdne, jednak mimo tego do produkcji seryjnej nie doszło ze względu na wyższą cenę tego tramwaju w porównaniu z T3SU. Z tego powodu oba tramwaje zostały w 1979 roku zakupione przez Most i kursowały tam do 1995 roku pod numerami 272 i 273. W 1995 roku, w trakcie obchodów 95. rocznicy uruchomienia komunikacji tramwajowej w Moście wóz 273 odnowiono i od tej pory służy do przejazdów okolicznościowych jako tramwaj zabytkowy.
opracował: Kajetan Szmuciński
Producent:
ČKD
Model:
T5B6
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (4-4-4)
Długość:
15,1 m
Szerokość:
2,6 m
Wysokość:
3,145
Liczba osi:
4
Wysokość podłogi:
900 mm
Liczba i moc silników:
4 x 40 kW
Liczba miejsc siedzących:
40
Liczba miejsc ogółem:
166
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie