Informacja z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

Szczecin w szczeg贸le. Listy z tramwaju

Andrzej Kra艣nicki jr, Gazeta Wyborcza
21.10.2005

U艂o偶one w nietypowych miejscach tory tramwajowe to pami膮tka po eksperymencie komunikacyjnym sprzed ponad 80 lat.

Jest rok 1919. Tramwaje je偶d偶膮 na ulicach Szczecina ju偶 od 40 lat. Mo偶na si臋 nimi dosta膰 w niemal ka偶dy zak膮tek miasta. Samochod贸w jest za to jeszcze niewiele. I w艂a艣nie wtedy szczeci艅ska Dyrekcja Poczty wpad艂a na pomys艂 maj膮cy u艂atwi膰 transport przesy艂ek mi臋dzy Dworcem G艂贸wnym i najwi臋kszymi urz臋dami pocztowymi: tramwaje mia艂y dostarcza膰 i odbiera膰 przesy艂ki, a potem przewozi膰 je do wagon贸w pocztowych na dworcu g艂贸wnym.

Do projektu wytypowano pi臋膰 plac贸wek po艂o偶onych przy liniach tramwajowych: poczt臋 na 呕elechowej, przy skrzy偶owaniu Druckiego-Lubeckiego (w贸wczas Vulkanstr.), przy ul. Dubois (Poststr.), Pi艂sudskiego r贸g Mazurskiej (Friedrich-Karl-Str./Preussischerstr.) i oczywi艣cie Poczt臋 G艂贸wn膮 przy dzisiejszej al. Niepodleg艂o艣ci (wtedy Paradeplatz). Na pocz膮tek wybudowano nowe tory. Jedna z bocznic dla pocztowych tramwaj贸w powsta艂a przy dworcu, druga prowadzi艂a przez bram臋 poczty przy Paradeplatz a偶 na jej dziedziniec. W ko艅cu pojawi艂y si臋 tak偶e specjalne pocztowe wozy. Dyrekcja Poczty odkupi艂a je od sp贸艂ki eksploatuj膮cej szczeci艅skie tramwaje: by艂 to jeden wagon motorowy i sze艣膰 przyczep.

Paczki i listy podr贸偶owa艂y w ten spos贸b po Szczecinie przez trzy lata. Tramwaj pocztowy rusza艂 z bocznicy pod dworcem g艂贸wnym i jecha艂 tak jak zwyk艂e tramwaje do centrum miasta. Przy dzisiejszej Bramie Portowej zje偶d偶a艂 na boczny tor ko艂o poczty i skr臋ca艂 ostro w bram臋 prowadz膮c膮 na dziedziniec, gdzie paczki wy艂adowywano. Przy pozosta艂ych urz臋dach tramwaj po prostu na chwil臋 si臋 zatrzymywa艂.

Rozw贸j motoryzacji spowodowa艂, 偶e pocztowy tramwaj straci艂 racj臋 bytu. Bocznic jednak nie zlikwidowano. Ta przy Paradeplatz zosta艂a powi臋kszona o dodatkowy tor. Dzi臋ki temu powsta艂 przystanek ko艅cowy tramwaju linii 2, kt贸ra wyrusza艂a st膮d na dzisiejsze Gumie艅ce. Zlokalizowany by艂 mniej wi臋cej na pasie, z kt贸rego kierowcy skr臋caj膮 w kierunku ul. Wyszy艅skiego. Ten przystanek ko艅cowy wykorzystywany by艂 jeszcze d艂ugo po wojnie. Ma艂y ruch samochodowy pozwala艂 na wykorzystywanie toru jako rezerwowego, na kt贸ry, przed odholowaniem do zajezdni, trafia艂y popsute pojazdy. Tory zlikwidowano dopiero na prze艂omie lat 60. i 70., kiedy przebudowywano rejon Bramy Portowej. Pozosta艂 jedynie kr贸tki odcinek tor贸w przed sam膮 bram膮 poczty i na jej dziedzi艅cu.

W szcz膮tkowej formie przetrwa艂y te偶 pocztowe tory tramwajowe przed Dworcem G艂贸wnym. Mo偶na je znale藕膰 przed budynkiem, w kt贸rym Poczta Polska gromadzi dzi艣 przesy艂ki.