Wszystkie Ze Szczecina W skrócie Z kraju Według linii

Szczecin z wizytą w…

Z wizytą w Szczecinku

Michał Pilaszkiewicz,

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane

Letnia pogoda zachęca do wycieczek, tym bardziej komunikacyjnych. W tym artykule postaram się jak najbardziej przybliżyć szczecinecką komunikację.

Słowem wstępu



Organizatorem przewozów i dystrybutorem biletów jest Komunikacja Miejska Sp. z.o.o. w Szczecinku, czyli również ta sama firma, która obsługuje 15 linii, w tym jednej nocnej. Linie posiadają numerację od 0 do 9, 11, 13, 14, 01 oraz N. Oferta biletowa jest dosyć skromna, można zakupić bilety jednorazowe oraz miesięczne na strefę miejską oraz podmiejską. Bilet jednorazowy na linie miejskie kosztu 2,20, natomiast na podmiejskie 2,40. Taryfa przy biletach miesięcznych jest bardziej rozbudowana. Istnieje możliwość zakupu biletu miesięcznego na jedną linię od poniedziałku do piątku (51 zł), od poniedziałku do soboty (60 zł) oraz na wszystkie dni miesiąca (68 zł). Przy biletach miesięcznych na wszystkie linie jest taki sam wybór dni korzystania, przy czym bilety kosztują kolejno 70 zł, 76 zł i 79 zł. "Sieciówka" na podmiejską linię kosztuje 56 zł. Bilet normalny na linię nocną kosztuje 2,80 zł. Wszystkie bilety dostępne są w formie ulgowej, czyli za 50% ceny. Opłata za przewóz większego bagażu jest równa kwocie biletu jednoprzejazdowego normalnego. Bilety przez cały dzień można zakupić i kierowcy, jak również w kioskach i siedzibie spółki.

Tabor



zdjęcie
Były mieszkaniec Kopenhagi zadomowił się już na Pojezierzu Szczecineckim
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Szczecinecki park taborowy składa się razem z 23 autobusów. Na ulicach miasta można spotkać: 6 MAN-ów NL222 (numeracja 101-106, eksploatowane od nowości), 4 MAN-y NL223 (107-110, również będące w Szczecinku od nowości), 4 MAN-y NM223 (111-114, sprowadzone w latach 2005-2008 jako pojazdy używane), 5 sztuk Volvo B10M-60 Aabenraa (408, 412, 414-416, wozy 415 i 416 zostały w 2004 roku sprowadzone z Kopenhagi) 1 DAB 7-1200B (411, sprowadzony w 1998 roku z Kopenhagi), 1 DAB 7-1200L (413, również sprowadzony z Kopenhagi, w 2002 roku). W skład taboru wchodzi też jedna Kapena Thesi Intercity z 2008 roku oraz Volkswagen LT (701) z 1997 roku. W posiadaniu KM Szczecinek są również MAN Lion's Coach oraz Setra S309 HD. W godzinach szczytu w zajezdni pozostają trzy autobusy rezerwowe. Niestety, w chwili mojej wizyty wszystkie autobusy posiadały całopojazdowe reklamy. Niewiele pojazdów posiada choćby zalążki szczecineckiego malowania, czyli kolor zielony i biały. Kierowcy komunikują się z dyspozytorem za pomocą telefonów komórkowych, autobusy nie posiadają również charakterystycznych dla Szczecina autokomputerów. Ciekawostką jest, że żaden z autobusów nie posiada trzech par drzwi. W eksploatowanych model układy drzwi to 1-1-0, 1-2-0 i 2-2-0. Kasowniki znajdują się przy obu parach drzwi. Nie można również narzekać na komfort jazdy - większość pojazdów posiada bardzo wygodne siedzenia ze względu na dawnego właściciela.

Projekt CIVITAS



zdjęcie
Cechą charakterystyczną DAB-ów są wciąż obecne firanki, półki na bagaże oraz wygodne siedzenia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Szczecinek uczestniczy w programie CIVITAS, który na celu ma promocję alternatywnych form transportu miejskiego. W związku z tym projektem do 15 września 2012 roku w Szczecinku mogą się pojawić 3 nowe autobusy napędzane gazem ziemnym, zostaną zakupione nowe wiaty, zostanie rozbudowany system informacji pasażerskiej oraz zostanie zbudowana myjnia dla autobusów. KM Szczecinek prowadzi również przewozy statkami po jeziorze Trzesiecko. W ramach tego projektu również zostanie wykonany remont statku prowadzącego te przewozy oraz zbudowany zostanie hangar i pomost dla statku.

zdjęcie
Tak prezentują się rozkłady jazdy w Szczecinku
Do Szczecinka dotarłem bezpośrednim pociągiem ze Szczecina Głównego. Po opuszczeniu składu pierwszym charakterystycznym znakiem, potwierdzającym obecność w Szczecinku był zapach płyt wiórowych, który towarzyszy w całym mieście. Spowodowane jest to obecnością fabryki Kronospan. Przy dworcu, na ulicy Sikorskiego spotykają się wszystkie linie autobusowe. Po spotkaniu z przewodnikiem, udałem się na ulice Gdańską, gdzie nadarzyła się pierwsza okazja do uwiecznienia pojazdów KM. Z ulicy Gdańskiej przez Szczecińską i Piłsudskiego, udałem się na ulicę 28 Lutego, gdzie również panował spory ruch autobusów. Częstotliwość większości linii to pół godziny lub godzina, w szczycie to około 20 minut. Przy ulicy 28 Lutego znajduje się również zajezdnia PKS-u, wraz z jedynym w regionie serwisem Autosana. Na ulicy Wyszyńskiego, która jest przedłużeniem ulicy 28 Lutego znajduje się niepisane "centrum" miasta, skąd niedaleko jest na szczecinecki deptak. Dalej, przy ulicy Ordona trafiły się dwa MAN-y NM223, kolejno na liniach 2 i 6. Przy ulicy Polnej pod obiektyw wpadł jeden z DAB-ów, którym udał się pod dworzec. Warto wspomnieć, że na ulicy Polnej znajduje się jedyny przystanek "na żądanie" w strefie miejskiej. Stamtąd niedaleko było pod Kronospan, gdzie dojeżdżają linie 5 i 8. Niestety, tego dnia opóźnienie na linii 8 sięgało 20 minut. Spod Kronospanu udaliśmy się na PKS, skąd Autosanem H9 dojechaliśmy do przystanku Trzesieka Osiedle. Tam kursuje linia 13. Pod koniec mojego pobytu, wykonałem kilka zdjęć przy dworcu, po czym o 18:38 udałem się w kierunku Szczecina.

Podsumowując - szczecinczanie mogą być zadowoleni ze swojej komunikacji. Na "plus" można również zaliczyć dobrze rozwiniętą sieć ścieżek rowerowych. Przyzwyczaić się można do lekkiej mgły oraz zapachu drewna. Spodobał mi się również szczecinecki dworzec, aczkolwiek wymaga on remontu.

Źródła:
1) wiedza własna,
2) Komunikacja Miejska w Szczecinku,
3) Fotogalerii TWB.

6 komentarzy