Informacja z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

Z weekendow膮 wizyt膮 w Zielonej G贸rze

Wojtek 艢migielski
20.04.2011

W zesz艂y weekend wybra艂em si臋 na wycieczk臋 do Zielonej G贸ry. Chcia艂em si臋 przejecha膰 nowymi nabytkami MZK - Mercedesami Conecto.

Po wyj艣ciu z Dworca PKP mamy oko艂o 300 metr贸w do p臋tli po lewej stronie, gdzie stacjonuj膮 autobusy (nie mo偶na do nich wsiada膰). Dopiero po wybiciu godziny odjazdu autobus podje偶d偶a na zwyk艂y (jak dla linii przeje偶d偶aj膮cych) przystanek "Bema przy dworcu PKP" i tutaj mo偶na wsi膮艣膰. Na p臋tli znajduje si臋 kasa MZK, gdzie mo偶na kupi膰 ka偶dego rodzaju bilety. Zakupi艂em bilet jednorazowy za 1,10 z艂 (ulgowy).

Oferta biletowa jest bardzo mocno rozbudowana. S膮 bilety, na kt贸rych je藕dzi si臋 w strefie miejskiej, bilety uprawniaj膮ce do przejazdu mi臋dzy strefami oraz bilety do podr贸偶owania tylko po strefie podmiejskiej. Ceny ich to 2,40 z艂 za normalny (jednoprzejazdowy) oraz dobowy za 10 z艂otych. Do tego w strefie miejskiej s膮 takie bilety, jak miesi臋czny, trzymiesi臋czny, semestralny oraz szkolny (11-miesi臋czny). W strefie podmiejskiej znajdziemy takie bilety, jak jednorazowe, trzydziestodniowe, szkolne (11-miesi臋czne), semestralne, kt贸re kosztuj膮 odpowiednio 4 z艂ote, 140 z艂otych, 650 z艂otych oraz 293 z艂otych (cena za bilety normalne). Bilety uprawniaj膮ce do przejazdu w jednej miejscowo艣ci podmiejskiej kosztuj膮 2,80 z艂 (normalny), s膮 to bilety jednorazowe i obowi膮zuj膮 tylko w jednej miejscowo艣ci (艣rednio maksymalnie 5-6 przystank贸w). Przy ch臋ci jazdy z jednej miejscowo艣ci do drugiej nale偶y kupi膰 bilet podmiejski (4 z艂ote). MZK Zielona G贸ra posiada r贸wnie偶 w ofercie bilety, kt贸re pozwalaj膮 podr贸偶owa膰 po ca艂ej sieci i s膮 to dobowy za 18 z艂otych oraz miesi臋czny za 324 z艂ote (ceny bilet贸w normalnych).

Po zakupie biletu mo偶na uda膰 si臋 na dwa przystanki o tej samej nazwie (dwa r贸偶ne kierunki). Wybra艂em ten dalszy, czyli w kierunku mojego miejsca pomieszkiwania, a dok艂adnie w kierunku Osiedla 艢l膮skiego. Do wyboru mia艂em 3 linie, z czego tylko jedna jedzie z przystanku, na kt贸rym sta艂em, a mianowicie linia 8 (obs艂ugiwana w ca艂o艣ci taborem przegubowym). Dwie inne, czyli 25 i 26 jad膮ce do miejscowo艣ci podmiejskich, odje偶d偶aj膮 z przystanku po przeciwnej stronie. Jednak ze wzgl臋du na to, 偶e na p臋tli nie by艂o 偶adnego z nich oraz dlatego, 偶e cz臋stotliwo艣膰 kursowania jest taka, jak naszego 102, wybra艂em "贸semk臋". Spodziewa艂em si臋 standardowej obs艂ugi, a mianowicie MAN-a II generacji lub "Jelczo-Mercedesa" (M181M lub M181MB). Po kilku minutach oczekiwania moim oczom ukaza艂 si臋 najnowszy nabytek MZK - Mercedes Conecto G w wersji 18-metrowej o numerze taborowym 451.

Wsiad艂em z ciekawo艣ci膮. W 艣rodku autobus wydawa艂 si臋 troch臋 delikatny (tak jak Solaris). Pierwsze, co zaobserwowa艂em, to dwa biletomaty w autobusie (w ka偶dym autobusie MZK jest biletomat, a w przegubowych a偶 dwa), silnik stoj膮cy oraz standardow膮 ju偶 w nowych pojazdach klimatyzacj臋. Po spojrzeniu w lusterko wewn臋trzne dostrzeg艂em, 偶e kierowc膮 owego Mercedesa jest s膮siad mojej babci, wi臋c postanowi艂em podej艣膰 porozmawia膰. Po oko艂o pi臋tnastominutowej rozmowie (tyle trwa艂a moja podr贸偶 tym autobusem) otrzyma艂em kilka cennych informacji. Dowiedzia艂em si臋 mi臋dzy innymi, 偶e kierowca wola艂 swojego "starego" MAN-a Lion's City. Jednym z powod贸w by艂o to, 偶e w owym MAN-ie by艂y 3, a w porywach a偶 4 schowki do dyspozycji kierowcy. W Conecto jest tylko jeden (w drzwiach od kabiny), kt贸ry jest nad wyraz niepor臋czny. Wysiad艂em na przystanku "Szosa Kisieli艅ska przy Os. Pomorskim", po czym uda艂em si臋 w miejsce mojego spoczynku. Tak dobieg艂 ko艅ca pierwszy dzie艅 mojego zwiedzania.

Kolejny dzie艅 podr贸偶y zacz膮艂 si臋 od podr贸偶y autobusem linii 19 jad膮cej w kierunku Batorego. Dojecha艂em tym w艂a艣nie autobusem do centrum, czyli do przystanku "Bohater贸w Westerplatte". Uda艂em si臋 na zielonog贸rski deptak, kt贸ry jest naprawd臋 spory. Chwil臋 p贸藕niej zadzwoni艂 telefon. Dzwoni膮cym by艂 Oskar, prezes ZKMKM (Zielonog贸rski Klub Mi艂o艣nik贸w Komunikacji Miejskiej). Um贸wili艣my si臋 przy kasie biletowej ko艂o Dworca PKP. Wsiad艂em w pierwszy lepszy autobus przeje偶d偶aj膮cy przez Westerplatte. Dworzec to jest jedno z najbardziej skomunikowanych miejsc miasta, zatrzymuje si臋 tutaj ponad 20 linii. Po przybyciu na miejsce i spotkaniu z Oskarem doszli艣my do wniosku, 偶e przejedziemy si臋 z jednym z "lw贸w" (214), obs艂uguj膮cych lini臋 30 w kierunku miejscowo艣ci Drzonk贸w. W trakcie przejazdu trwaj膮cego ponad 30 minut dowiedzia艂em si臋 wielu ciekawych rzeczy. Po dojechaniu na p臋tl臋 okaza艂o si臋, 偶e mamy 37 minut postoju. Z racji, 偶e przez t膮 miejscowo艣膰 przeje偶d偶aj膮 w sumie tylko dwie linie, wr贸cili艣my t膮 sam膮 lini膮. Po powrocie do Dworca PKP Oskar po偶egna艂 si臋, a ja stwierdzi艂em, 偶e mam du偶o czasu i przejad臋 si臋 jeszcze raz z tym samym kierowc膮, tym razem jednak jako linia 33 do Barcikowic (kolejna linia podmiejska). Tutaj jednak przejazd trwa艂 ponad 45 minut.

Dojechali艣my do malowniczej p臋tli w 艣rodku szczerego pola. By艂a to niebywa艂a okazja do zrobienia wielu ciekawych zdj臋膰. Nie zastanawiaj膮c si臋 d艂ugo wyj膮艂em aparat i... okaza艂o si臋, 偶e baterie si臋 roz艂adowa艂y. Po powrocie do miasta uda艂em si臋 do najbli偶szego kiosku w celu zakupu kompletu baterii, a nast臋pnie powr贸ci艂em na przystanek przy dworcu PKP w kierunku centrum miasta. Podjecha艂 autobus linii 80 obs艂ugiwany przez kolejnego Conecto G, tym razem by艂 to 453. Zrobi艂em mu jeszcze jedno zdj臋cie przed wjazdem na przystanek i uda艂em si臋 na przedostatni przystanek tej linii. Nazywa si臋 on "Botaniczna ZSZ". Poczeka艂em na powracaj膮ce Conecto G i zrobi艂em mu kilka zdj臋膰 na rondzie. Wyci膮gn膮艂em telefon i uruchomi艂em program o nazwie "jazdy", z kt贸rego dowiedzia艂em si臋, 偶e za 5 minut nadjedzie autobus relacji Wroc艂awska - Botaniczna oznaczony numerem 0. Stwierdzi艂em, 偶e poczekam i zrobi臋 mu kilka zdj臋膰. Przyjecha艂 kolejny Mercedes Conecto. Po wykonaniu zdj臋膰 ponownie uruchomi艂em program "jazdy", dzi臋ki kt贸remu dowiedzia艂em si臋 偶e owa "zer贸wka" rusza z p臋tli "Botaniczna" za 28 minut. Stwierdzi艂em, 偶e przejd臋 odleg艂o艣膰 dziel膮c膮 mnie od p臋tli, gdzie zrobi艂em jeszcze kilka fotek. Z tego w艂a艣nie przystanku "zer贸wk膮" wr贸ci艂em do centrum. Na wy艣wietlaczu widnia艂a informacja, z kt贸rej wyczyta艂em, 偶e autobus linii 8 b臋dzie za 8 minut. Przed nim jednak nadjedzie autobus linii 12 obs艂ugiwany przez poczciwego "gniota". Stwierdzi艂em, 偶e warto skorzysta膰 z tego i przejecha膰 si臋 chocia偶 jeden przystanek. Gdy dotar艂em na ulic臋 Bema, na wy艣wietlaczu wisz膮cym na budynku kasy MZK by艂o napisane, 偶e mam jeszcze 6 minut do "贸semki". Stwierdzi艂em, 偶e jeden przystanek przejd臋 piechot膮. W ten spos贸b dotar艂em do przystanku "Staszica", gdzie pozosta艂y mi oko艂o 2 minuty do "贸semki". Wyj膮艂em wi臋c aparat i ustawi艂em si臋 do zdj臋cia, aby uchwyci膰 "przeguba" na zgi臋ciu. Po minucie podjecha艂 MAN NG272.

Seria kilku zdj臋膰 wykonana, mo偶na wsiada膰 do autobusu. Tutaj, podobnie jak przedtem, zaobserwowa艂em biletomaty oraz monitoring i standardowe dla tego modelu autobusu troje drzwi. Zaj膮艂em miejsce zaraz za pierwszymi drzwiami, gdzie moim oczom ukaza艂 si臋 widok niczym z autobusu SPA D膮bie. Kabina by艂a oklejona do przesady a do oklejenia u偶yto g艂贸wnie ta艣my izolacyjnej. Niestety nie uda艂o mi si臋 sfotografowa膰 wszystkiego, co widzia艂y moje oczy (zdj臋cia robi艂em z ukrycia). Dojecha艂em do mojego przystanku, gdzie wysiad艂em z autobusu. Udaj膮c si臋 do domu wykona艂em jeszcze jedno ciekawe zdj臋cie Mercedesa Conecto 415. W taki spos贸b zako艅czy艂o si臋 moje zwiedzanie linii MZK. Przyznam, 偶e nie zwiedza艂em ca艂ej sieci tylko z tego wzgl臋du, 偶e dosy膰 dobrze j膮 znam oraz dlatego, 偶e cz臋艣膰 linii podmiejskich zosta艂o skr贸conych albo zlikwidowanych ze wzgl臋du na niech臋膰 samorz膮d贸w do dop艂acania do komunikacji miejskiej.

Na podstawie wiedzy w艂asnej oraz www.zkmkm.org i MZK Zielona G贸ra