Informacja z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

Tramwaje w Kujawsko-Pomorskiem - cz臋艣膰 3: Bydgoszcz

Jacek Kalicki
01.08.2011

Bydgoszcz jest miastem, kt贸re pod wzgl臋dem liczby mieszka艅c贸w prawie dor贸wnuje Szczecinowi. Mimo to bydgoska sie膰 tramwajowa liczy tylko 29 km. Wkr贸tce jednak b臋dzie mia艂a wi臋cej, a to za spraw膮 odbudowy trasy do dworca g艂贸wnego. Cho膰 mo偶e bardziej adekwatne by艂oby okre艣lenie budowa nowej trasy, poniewa偶 tylko na pewnym odcinku ulicy Dworcowej jej przebieg pokrywa膰 si臋 b臋dzie ze star膮 tras膮. Nowa trasa pobiegnie przez budowany most nad Brd膮 i ulic臋 Naruszewicza, a po艂膮czy si臋 z istniej膮c膮 sieci膮 w okolicach ronda Grunwaldzkiego.

Prace przy budowie rozjazd贸w spowodowa艂y wstrzymanie ruchu na trasie do Wilczaka oraz do艣膰 dziwaczn膮 sytuacj臋 z lini膮 3. Ot贸偶 "tr贸jka" zosta艂a skierowana do Lasu Gda艅skiego, czyli kursuje dok艂adnie po trasie "jedynki", kt贸r膮 z kolei... zawieszono. Nie pro艣ciej by艂o zawiesi膰 "tr贸jk臋", a zwi臋kszy膰 cz臋stotliwo艣膰 "jedynki"? Z pewno艣ci膮 przyczyna takiego stanu rzeczy le偶y w uwarunkowaniach bydgoskiego systemu "A+T". System ten polega na tym, 偶e pasa偶er mo偶e na jednym bilecie (w Bydgoszczy obowi膮zuj膮 bilety jednorazowe) korzysta膰 z przejazdu 艂膮czonego tramwajem i autobusem na okre艣lonych liniach i na okre艣lonych odcinkach. Przede wszystkim system dotyczy linii kursuj膮cych do Fordonu i umo偶liwia jazd臋 tramwajem linii 3 i dalej autobusami linii 70, 72, 74 i 65 lub w druga stron臋. Zatem na p臋tli "Wy艣cigowa" mo偶na przesi膮艣膰 si臋 z autobus贸w 70, 72, 74 lub 65 na tramwaj, ale tylko linii 3. Korzystaj膮c z linii 1 lub 7 trzeba skasowa膰 nowy bilet. System "A+T" obowi膮zuje tak偶e na trasach w stron臋 Osowej G贸ry (tramwaj 3 + autobusy 71 i 77) oraz 艁臋gnowa (tramwaj 6 + autobusy 73 i 76).

Z racji swojej roli w systemie komunikacyjnym linia 3 kursuje najcz臋艣ciej: co 7-8 minut w szczycie i poza nim oraz co 10 minut wieczorem i w dni wolne od pracy.

W szczycie cz臋stotliwo艣ci膮 dor贸wnuje jej tylko linia 4, jednak poza szczytem kursuje ona co 15 minut, za艣 wieczorem i w dni wolne co 20 minut.

Linie 2, 6 i 8 kursuj膮 w szczycie co 15 minut, za艣 w pozosta艂ych godzinach tak cz臋sto jak linia 4.

Pozosta艂e dwie linie kursuj膮 tylko w dni powszednie i to nawet nie od rana do wieczora. Linia 7 co 15 minut w godz. 5-19, za艣 linia 9 to ju偶 taki ogryzek kursuj膮cy co 24 minuty w godz. 5-8 i 13-16. Z powodu takiej cz臋stotliwo艣ci brak jest jakiejkolwiek koordynacji "9" z "6" na trasie do Stomilu. Cz臋sto najpierw jedzie "6" do 艁臋gnowa, a par臋 minut za ni膮 "9" ko艅cz膮ca tras臋 dwa d艂ugie przystanki wcze艣niej.

Linie 7 i 9 obs艂ugiwane s膮 sol贸wkami, za艣 pozosta艂e podw贸jnymi sk艂adami 805-tek. Wyj膮tkiem s膮 dwie brygady na liniach 2 i 3, kt贸re obstawiaj膮 Pesy 122N. Do艣膰 ryzykownym posuni臋ciem by艂o wpisanie w rozk艂adach obu brygad jako niskopod艂ogowe, poniewa偶 wystarczy ma艂y defekt i w roli niskopod艂ogowca wyst臋puje duet 805Na+805Na. Tak zreszt膮 si臋 sta艂o jednego dnia mojego pobytu na linii 3.

Tabor tramwajowy MZK Bydgoszcz sk艂ada si臋 z 1 wagonu 105NW (224), 115 wagon贸w 805Na z lat 1977-1990 (zakres numeracyjny 225-361), 2 mocno zmodernizowanych w 2003 r. wagon贸w 805Na (362+363, ex 255+256) oraz 2 niskopod艂ogowych wagon贸w 122N z 2008 r. (364, 365).

Interesuj膮cym pomys艂em jest pewien schemat modernizacji bydgoskich sk艂ad贸w. Ot贸偶 w wagonie doczepnym likwidowane s膮 trzecie drzwi i kabina motorniczego oraz wstawiana wi臋ksza ilo艣膰 foteli ni偶 w wagonie motorowym, tak偶e w uk艂adzie 2+1. Wagon motorowy pozostaje 4-drzwiowy, zatem sk艂ad ma nie 6 ani 8 drzwi, a dok艂adnie 7. Takich sk艂ad贸w zaobserwowa艂em kilkana艣cie.

Niemal wszystkie bydgoskie tramwaje je偶d偶膮 w tradycyjnych kremowo-czerwonych barwach, ale z niewielk膮 korekt膮 tego schematu - mianowicie fartuch 805-tek malowany jest na niebiesko. W ten spos贸b przemalowano ju偶 znaczn膮 wi臋kszo艣膰 wagon贸w. Czerwony fartuch zaobserwowa艂em zaledwie na kilkunastu wagonach, niewiele jest tak偶e wagon贸w w reklamach. Wyj膮tkiem kolorystycznym s膮 4 najnowsze wagony, na kt贸rych dominuj膮 barwy bia艂a i niebieska, a tylko w膮ski pasek jest czerwony.

Moj膮 uwag臋 zwr贸ci艂a jeszcze fatalna integracja tramwaj贸w i autobus贸w w zakresie lokalizacji przystank贸w na ulicy Gda艅skiej, kt贸r膮 kursuj膮 tramwaje, za艣 autobusy j膮 przecinaj膮. Jednak w punktach przeci臋cia nie ma przystank贸w ani tramwajowych, ani autobusowych. Ch臋膰 przesiadki wi膮偶e si臋 z oko艂o 500-metrowymi przymusowymi spacerami.

Plany rozbudowy sieci to nie tylko realizowana ju偶 trasa do dworca kolejowego. Sztandarowym has艂em wyborczym powtarzanym od lat jest budowa tramwaju do Fordonu. Cho膰 jest to legenda podobna do szczeci艅skiego tramwaju na Prawobrze偶e, to pojawi艂a si臋 szansa na jej urzeczywistnienie, oczywi艣cie przy pomocy 艣rodk贸w unijnych. Nawet przy ulicy Rejewskiego ustawiono tablic臋 informacyjn膮 z planowanym przebiegiem trasy.

Z mniejszych inwestycji planowanych od przys艂owiowych wiek贸w jest po艂膮czenie Zbo偶owego Rynku z rondem Kujawskim. Jest to naprawd臋 kr贸tki odcinek, kt贸ry mo偶na przeby膰 na piechot臋 w 7 minut. Dla por贸wnania jazda tramwajem trwa 17 minut, poniewa偶 trzeba najpierw dojecha膰 ul. Toru艅sk膮 do ul. Per艂owej, a nast臋pnie wr贸ci膰 ul. Wojska Polskiego. Po艂膮czenie to stworzy艂oby alternatywn膮 tras臋 do osiedli mieszkaniowych na Wy偶ynach i Kapu艣ciskach.

Bydgoszcz jest warta polecenia tym, kt贸rzy lubi膮 tramwaje w otoczeniu zieleni. Jest tam sporo odcink贸w poprowadzonych niezale偶nie od ulic, np. trasa przez Babi膮 Wie艣, trasa na 艁臋gnowo, okolice ulicy Per艂owej, a tak偶e p臋tle w lesie, np. Las Gda艅ski i Wilczak.

殴r贸d艂a:
www.mzk.bydgoszcz.pl
www.zdmikp.bydgoszcz.pl
phototrans.eu