Informacja z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

Z wizyt膮 w Wiedniu

Bukowy
03.05.2012

Wiede艅 jest stolic膮 oraz jednocze艣nie najwi臋kszym miastem w Austrii. Liczba mieszka艅c贸w znacznie przewy偶sza - bo a偶 prawie trzykrotnie - ludno艣膰 Szczecina, co powoduje, 偶e r贸wnie偶 sie膰 komunikacji miejskiej jest znacznie wi臋ksza.

Kr贸tka historia

Ju偶 w 1865 roku uruchomiono pierwsz膮 lini臋 tramwaju konnego, kt贸ra ponad 20 lat p贸藕niej doczeka艂a si臋 elektryfikacji. Nieco p贸藕niej, jednak r贸wnie偶 wcze艣nie, uruchomiono metro wiede艅skie, kt贸re pierwszych pasa偶er贸w przewioz艂o jeszcze w XIX wieku - w 1898 roku.

Organizacja

Za obs艂ug臋 linii tramwajowych, autobusowych oraz metra odpowiedzialne jest przedsi臋biorstwo Wiener Stadtwerke, w sk艂ad kt贸rego wchodz膮 poszczeg贸lne sp贸艂ki, m.in. Wiener Linien, kt贸ra obs艂uguje zar贸wno linie tramwajowe, jak i popularn膮 kolej podziemn膮. 艁膮cznie siatka po艂膮cze艅 komunikacji miejskiej wynosi niespe艂na 1000 kilometr贸w, na co sk艂ada si臋 5 linii metra, 28 linii tramwajowych oraz 83 linie autobusowe. Obecnie szynowa cz臋艣膰 wiede艅skiej komunikacji korzysta z tradycyjnego rozstawu szyn 1435 mm.

Komunikacja tramwajowa

Wspomnia艂em ju偶 wy偶ej pokr贸tce o historii sieci, w tym tak偶e i sieci tramwajowej. Aktualnie Wiede艅 posiada torowiska tramwajowe o 艂膮cznej d艂ugo艣ci oko艂o 225 kilometr贸w (dla por贸wnania sie膰 tramwajowa Szczecina wynosi oko艂o 110 km), po kt贸rych kursuje 28 linii tramwajowych oznaczonych wybranymi liczbami od 1 do 71 oraz dwoma literami: D i O. Na stanie wiede艅skich zajezdni znajduj膮 si臋 raptem trzy rodzaje pojazd贸w.

Wspomniane wy偶ej tramwaje to:SGP E1 - produkowane w zak艂adach Rotax i Simmering-Graz-Pauker w latach 1966-1976, b臋d膮ce w ca艂o艣ci pojazdami wysokopod艂ogowymi,SGP E2 - b臋d膮ce nast臋pc膮 wspomnianego wy偶ej modelu, produkowane w latach 1978-1990,Siemens ULF - produkowane obecnie, b臋d膮ce jedynym niskopod艂ogowym taborem stacjonuj膮cym w Wiedniu.
Podr贸偶 dwoma pierwszymi wagonami przypomina t臋, kt贸ra jeszcze do niedawna by艂a dla nas codzienno艣ci膮, czyli wagonami 102Na czy GT6. Liczba pojazd贸w niskopod艂ogowych eksploatowanych w Wiedniu wynosi w du偶ym przybli偶eniu oko艂o 40% ca艂ego taboru. Warto wspomnie膰 r贸wnie偶 o tutejszym muzeum tramwaj贸w, niestety otwartym w niezbyt przyst臋pnych godzinach.

Metro i S-Bahn

Ca艂kowita d艂ugo艣膰 linii wynosi oko艂o 75 kilometr贸w, w sk艂ad czego wchodzi 5 linii przewo偶膮cych 艣rednio nieca艂e 1,4 miliona pasa偶er贸w dziennie. 艁膮cznie poci膮gi metra zatrzymuj膮 si臋 na 101 stacjach. Czas przejazdu najkr贸tszej linii (U2) to 17 minut, najd艂u偶szej (U6) - 36 minut. Cz臋stym zjawiskiem w pojazdach podziemnej kolei jest kontrola bilet贸w, lecz tutaj nale偶y zauwa偶y膰, 偶e ka偶dy z kontroluj膮cych jest ubrany w kamizelk臋 z napisem "Schaffner".

Komunikacja autobusowa i w膮skotorowy Prater

Jedn膮 z g艂贸wnych atrakcji Wiednia jest park rozrywki "Prater", w sk艂ad kt贸rego wchodzi r贸wnie偶 trasa w膮skotorowej kolejka o rozstawie 381 mm i d艂ugo艣ci oko艂o 4,5 kilometra, przebiegaj膮ca od weso艂ego miasteczka do stadionu miejscowej dru偶yny pi艂karskiej. W sk艂adzie taboru kursuj膮cego po w膮skich torach mo偶na znale藕膰 zar贸wno pojazdy spalinowe, jak i lokomotywy parowe.

Omawiaj膮c temat wiede艅skiej komunikacji autobusowej, nale偶y zaznaczy膰, 偶e z punktu widzenia turysty nie odgrywa ona du偶ej roli ze wzgl臋du na mo偶liwo艣膰 dotarcia do g艂贸wnych atrakcji turystycznych tramwajem czy metrem, dzi臋ki czemu autobusy pe艂ni膮 raczej funkcj臋 uzupe艂niaj膮c膮.

Podsumowanie

Wiede艅 posiada bardzo rozbudowan膮 sie膰 komunikacji miejskiej. W planach w艂adz na najbli偶sze lata jest rozbudowa siatki po艂膮cze艅 o kolejne linie (m.in. brakuj膮c膮 U5), dzi臋ki czemu stolica Austrii stanie si臋 dla mi艂o艣nika jeszcze ciekawszym miejscem.