Informacja z serwisu Komunikacja Miejska Szczecin
http://www.mkm.szczecin.pl

Tramwaj: nowe wyzwanie

ToT, 24Kurier
11.03.2014

Je艣li nie zajd膮 nieprzewidziane okoliczno艣ci, za ok. 5 miesi臋cy na szczeci艅skie tory wyjedzie nietypowy tramwaj. B臋dzie to wagon cz臋艣ciowo niskopod艂ogowy, z艂o偶ony od podstaw w Szczecinie. We wtorek podpisano umow臋 pomi臋dzy sp贸艂k膮 "Tramwaje Szczeci艅skie" i firm膮 Modertrans Pozna艅 sp. z o.o. Umowa warta jest 4 501 950 z艂 brutto.

- Pami臋tam szczeci艅skie op贸藕nienia pod wzgl臋dem inwestycji w tabor jeszcze sprzed kilku lat, teraz mog臋 powiedzie膰, 偶e to nie to samo miasto - m贸wi艂 przed podpisaniem umowy Andrzej Br臋czewski, Prezes Modertrans Pozna艅 sp. z o.o. - Inwestuje w nowy tabor, ale tak偶e w u偶ywany i modernizuje go.

Wsp贸艂praca z "Modertransem" zaowocowa艂a ju偶 m.in. 14 wagonami Moderus Alfa, kt贸re mo偶na spotka膰 m.in. na liniach 5 i 11. To wagony z najpopularniejszej w Polsce rodziny 105N, zbudowane niemal od podstaw. Powsta艂y w warsztatach przy ul. Klonowica z cz臋艣ci dostarczonych w艂a艣nie przez pozna艅skiego producenta.

- Teraz przed nami nowe wyzwanie, chcemy w艂asnymi si艂ami zmontowa膰 wagon cz臋艣ciowo niskopod艂ogowy - t艂umaczy prezydent Szczecina Piotr Krzystek. - To b臋dzie test naszych mo偶liwo艣ci i umiej臋tno艣ci. Ale bardzo nam b臋dzie zale偶a艂o tak偶e na opiniach pasa偶er贸w.

Je艣li b臋d膮 pozytywne, miasto chce w nowej perspektywie unijnego dofinansowania zakupi膰 10 wagon贸w ca艂kowicie niskopod艂ogowych i 30-40 w艂a艣nie takich, jaki zam贸wiono w "Modertransie". Tak偶e one mog艂yby powsta膰 w Szczecinie, daj膮c zatrudnienie ok. 70 osobom.

- Takie tramwaje s膮 o po艂ow臋 ta艅sze, ni偶 wagony w pe艂ni niskopod艂ogowe - dodaje Krystian Wawrzyniak, prezes "TS". - W dodatku mog膮 kursowa膰 na wszystkich liniach.

Dlatego w przeciwie艅stwie do niskopod艂ogowych Swing贸w b臋d膮 mog艂y kursowa膰 m.in. al. Piast贸w, kt贸ra prawdopodobnie ju偶 za miesi膮c b臋dzie wyremontowana. Wagon z niskopod艂ogowym 艣rodkowym cz艂onem bez trudu powinien sobie poradzi膰 nawet na takiej p臋tli, jak "Pomorzany".

Moderus Beta, bo pod tak膮 nazw膮 tramwaj wyst臋puje, b臋dzie mia艂 28,25 m d艂ugo艣ci i b臋dzie wa偶y艂 niemal 40 t. Pomie艣ci 206 pasa偶er贸w, w tym 62 na miejscach siedz膮cych. W cz臋艣ci niskopod艂ogowej opr贸cz miejsca dla inwalid贸w czy matek z w贸zkami b臋dzie 6 miejsc siedz膮cych i biletomat.

Wagon w cz臋艣ciach ma by膰 dostarczony w ci膮gu 60 dni. "Tramwaje Szczeci艅skie" zak艂adaj膮, 偶e monta偶 potrwa 2-3 miesi膮ce.