Encyklopedia

Ikarus-Zemun 160P

dodane przez konjo ; zmodyfikowane przez man

14.04.2020
dodano informacje o pojazdach z PKS-u man

Marka Ikarus-Zemun jest bardzo myląca i nie ma nic wspólnego z szeroko znanym węgierskim producentem. Zresztą, w roku 1993 wytwórnia zmieniła dla odróżnienia nazwę na Ikarbus, rozciągając ją także na swoje starsze produkty.

zdjęcie
Wynajem z Polic na końcowym linii C przy placu Rodła
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Te bardzo oryginalne autobusy były owocem polsko-jugosłowiańskiej współpracy podjętej w 1983 roku. Duże ilości Zemunów pojawiły się w naszym kraju na przełomie lat 80-tych i 90-tych. Ze względu na posiadanie trzech par drzwi, nigdy nie podbiły zakładów komunikacji miejskiej (szczególnym wyjątkiem był Poznań), a odbiorcami większości składanych egzemplarzy były PKS-y w całym kraju.

Pojazdy były montowane i doposażane w Polsce, a najważniejszymi krajowymi akcentami były: silnik WSK Mielec, skrzynia biegów FPS (6-biegowa) i fotele z dermy dobrze znane z różnych modeli Jelczy.

Przegubowce tego typu w zasadzie od początku były niezbyt udaną konstrukcją, do ich najważniejszych wad można było zaliczyć wysoką podłogę na całej długości, słabe wykonanie (Zemuny, w przeciwieństwie do węgierskich Ikarusów serii 2xx, rzadko kierowano do naprawy głównej), złe rozplanowanie wnętrza i układu drzwi oraz głośny i niezbyt mocny silnik.

Ikarusy-Zemun 160P do regularnej służby w szczecińsko-polickiej sieci nie trafiły, natomiast sporadycznie jeździły na liniach darmowych obsługiwanych przez PKS Gryfice oraz międzymiastowych obsługiwanych samodzielnie przez PKS Szczecin.

W 1985 roku w Szczecinie pojawiły się pierwsze autobusy IK160P, zwane potocznie Zemunami. PKS Szczecin zakupił siedem sztuk tego typu autobusów, z czego jeden z nich nigdy nie wyjechał na trasę. 

Zemuny dotarły do zajezdni Police w grudniu 1997 roku w związku z przejęciem przez spółkę przewozów pracowniczych „Zakładów Chemicznych Police”. Wtedy też kombinat przekazał nowo powstałej spółce komunikacyjnej swój tabor w skład którego wchodziło pięć Zemunów wyprodukowanych w roku 1989. Autobusy otrzymały numery 744-748 i skierowano je do obsługi połączeń dla pracowników ZChP.

Ze względu na fatalny stan techniczny, już po dwóch latach zdecydowano o zezłomowaniu pojazdów 745 i 748 oraz wysłaniu pozostałych trzech na remont do słupskiej Kapeny. Z czasem policka zajezdnia pokusiła się o bardzo sporadyczne wysyłanie jugosłowiańskich Ikarusów-Zemun do obsługi linii powiatowej i połączeń miejskich, choć w drugim przypadku były to raczej zdarzenia incydentalne. Rok 2002 przyniósł kasację autobusu 747, tak więc na parkingu przy ulicy Fabrycznej pozostały już tylko egzemplarze 744 i 746. Jednym z ostatnich „występów” przedstawiciela tego typu były okolicznościowe przewozy po Policach w ramach obchodów 125-lecia komunikacji miejskiej w Szczecinie 21 sierpnia 2004 roku.

Niedługo potem, wraz z grudniowymi dostawami MAN-ów NG313 i NL283, SPPK postanowiło skasować ostatnie dwa Ikarusy-Zemun 160P.

na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i Policach, IGKM oraz informacji własnych opracował: konjo 

aktualizacja: man

Producent:
Ikarus-Zemun
Model:
160P
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-0-2)
Kategoria pojemności:
MEGA
Długość:
16 860 mm
Szerokość:
2 500 mm
Wysokość:
3 100 mm
Liczba osi:
3
Masa własna:
12 380 kg
Masa całkowita:
22 000 kg
Wysokość podłogi:
927 mm
Silnik:
WSK Mielec SW 680/56/4
Układ silnika:
rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 11,10 dm3
Moc silnika:
136 kW / 185 KM
Skrzynia biegów:
FPS S6-90
Liczba miejsc siedzących:
34
Liczba miejsc ogółem:
160
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
5/0

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat