Jelcz 080

[dodane 20.05.2005, g. 10:38 przez –– konjo, ostatnio modyfikowane: 18.05.2006, g. 00:48 przez –– konjo]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Ikarus 435Jelcz M083C »

Więcej informacji...
producent: Jelcz
model: 080
długość: brak danych
szerokość: brak danych
wysokość: brak danych
masa własna: brak danych
masa całkowita: 9 400 kg
ilość osi: 2
ilość i układ drzwi: 2 (0-1-1)
wysokość podłogi: brak danych
silnik: S-359
układ silnika: rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 6,80 dm3
moc silnika: 110 kW / 150 KM
skrzynia biegów: FPS S5-45
miejsc siedzących: 20
miejsc ogółem: 51
lata produkcji: brak danych
zakupiono, w eksploatacji: ?/0
porównaj z... »
W roku 1979 jelczańska fabryka wdrożyła do produkcji bardzo oryginalny pojazd stanowiący połączenie podwozia prototypowego samochodu ciężarowego Star 200 oraz nadwozia zunifikowanego z autobusami serii PR100/PR110. Głównym powodem powstawania tego typu konstrukcji było dążenie do unifikacji oferty, maksymalizacja wykorzystania hal produkcyjnych i nieopanowane problemy z dostawami elementów dla produkowanego wówczas modelu PR110U.

Nowo powstały Jelcz przejął z ciężarówki silnik S-359 (była to jednostka 6-cio cylindrowa o pojemności 6830 cm3, osiągająca moc 150 KM i umieszczona na zwisie przednim), pięciobiegową mechaniczną skrzynie S5-45 oraz całe zawieszenie i osprzęt. Zastosowany układ napędowy pozwalał na osiąganie maksymalnej prędkości około 90 km/h. Autobus skrócono do 8 metrów i wyposażono w dwie pary drzwi otwieranych ręcznie. (w układzie 0-1-1) Ze względu na założenia konstrukcyjne pojazd znalazł zastosowanie głównie w przewozach pracowniczych, szkolnych i krótkodystansowych, z tego też względu zyskał przezwisko „autobusu socjalnego”. Zakłady komunikacji miejskiej nie były nim zainteresowane ze względu na mała pojemność (51 miejsc, w tym 20 siedzących) oraz brak drzwi pneumatycznych sterowanych przez kierowcę, natomiast przedsiębiorstwa PKS w tym samym okresie kupowały masowo bardziej uniwersalne Autosany H9. Ogółem wyprodukowano 1051 sztuk „osiemdziesiątek”.

Nowe autobusy zostały wprowadzone na stan zajezdni w Dąbiu, ich głównym zastosowaniem w szczecińskiej komunikacji było zapewnienie prawidłowej obsługi linii 52. W związku z trudnościami w przejeździe pod niskim wiaduktem kolejowym na trasie do ogródków działkowych na Wyspie Puckiej i niewystarczającej pojemności dotychczasowego taboru mikrobusowego zdecydowano się na rozwiązanie kompromisowe. Jezdnia została obniżona, a dnia 30 maja 1981 roku na trasę wyjechały Jelcze 080. To posunięcie rozwiązało problemy mieszkańców i działkowiczów.

na podstawie: Infobus, Historia komunikacji miejskiej w Szczecinie oraz informacji własnych
opracował: konjo



Patrz także: Berliet PR100, Jelcz PR110, Jelcz M11, SPA Dąbie

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)