Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Konstal 105N

[dodane 05.12.2004, g. 19:10 przez –– Phobos, ostatnio modyfikowane: 22.05.2009, g. 19:08 przez –– kajetansz]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Konstal 102NaKonstal 105Na »

Więcej informacji...
producent: Konstal
model: 105N
długość: 13,50 m
szerokość: 2,40 m
wysokość: 3,06 m
masa własna: 16 800 kg
ilość członów: 1
ilość osi: 4
ilość i układ drzwi: 4 (2-2-2-2)
wysokość podłogi: 910 mm
liczba i moc silników: 4 x 40 kW
miejsc siedzących: 20
miejsc ogółem: 125
lata produkcji: 1974-1979
zakupiono, w eksploatacji: 98/6
porównaj z... »
Skład 105N zmierza na Basen Górniczy
Skład 105N zmierza na Basen Górniczy
934x715; 128.2 KB
zobacz więcej
Najbardziej rozpowszechniony w Polsce tramwaj, którego różne "wersje rozwojowe" produkowane i modernizowane są do dziś. I prawdopodobnie nieprędko się to zmieni.

Równocześnie z pracami nad tramwajem 102N prowadzone były prace nad projektem czteroosiowego tramwaju stycznikowego z doczepą bierną. Pod koniec lat 60-tych opracowano dwa projekty 103N i 104N, które jednak nie weszły do seryjnej produkcji z powodu negatywnego zaopiniowania przez przewoźników. W 1970 roku po raz kolejny podjęto prace projektowe, tym razem nad typem 105N. Prototyp tego tramwaju przedstawiła Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych Konstal w 1973 roku. Pierwsze egzemplarze trafiły do Warszawy (2 sztuki) oraz Katowic (1 sztuka). Po udanych testach seryjną produkcję rozpoczęto w listopadzie 1974 roku.

105N jest czteroosiowym tramwajem napędzanym czterema silnikami o łącznej mocy godzinowej 166kW. Jego układ elektryczny w prostej linii pochodzi z wagonów rodziny 13N (a przez to z wagonów PCC). Rozrząd następuje samoczynnie z pomocą rozrusznika komutatorowego. Do zasilania obwodu niskiego napięcia służy przetwornica prądu stałego 600/40 V. Hamowanie robocze jest elektrodynamiczne (silniki stają się prądnicami), jako hamulce postojowe działają układy szczękowo-bębnowe, a hamowanie awaryjne realizowanej jest przez hamulec szynowy. Jedną z wad tego tramwaju jest zastosowanie nowych wózków jezdnych nie posiadających piasecznic co znacznie utrudnia ruszanie oraz podjazd pod wzniesienia w trudnych warunkach atmosferycznych. Inżynierowie Konstalu doszli do wniosku że nie będą one potrzebne dzięki zastosowaniu specjalnego układu antypoślizgowego mierzącego napięcie na poszczególnych osiach. System ten w praktyce okazał się wysoce niedoskonały.

Tramwaje rodziny 105N pozbawione są ostoi co znacznie zmniejsza jego wytrzymałość. Głównym elementem konstrukcji jest belka grzbietowa biegnąca przez całą długość pudła do której przyspawane są 2 poprzecznice. Jej najsłabszym elementem jest obejście na rozrusznik w środkowej części wagonu. Sama sylwetka jak na połowę lat 70-tych jest niezwykle odważna i nowoczesna. Duże okna sięgające do samego sufitu na całej długości pudła zapewniły wagonom tej rodziny przezwisko "akwarium". 4 pary dużych, dwuskrzydłowych drzwi zapewniały natomiast sprawną wymianę pasażerów, których jednorazowo przewieźć można było 125 (w tym 20 na miejscach siedzących).

Wnętrze wagonu 105N
Wnętrze wagonu 105N
1600x1200; 312.3 KB

Charakterystyczną cechą wagonów 105N były owalne szybki w kabinie motorniczego (poniżej szyby czołowej i szyb bocznych) oraz nad drzwiami. Z czasem szyby te likwidowano upodobniając tym samym do wagonów 105Na. Równocześnie przedsiębiorstwa komunikacyjne w całej Polsce przebudowywały i modernizowały wagony przez co oryginalnych 105N jest coraz mniej.

105N w Szczecinie

Wnętrze wagonu 105N
Wnętrze wagonu 105N
1600x1200; 269.5 KB

Pierwszy w Szczecinie wagon 105N na ulice miasta wyjechał 18 marca 1975 (631 solo na linię 7). Dopiero później wagony zaczęto łączyć w składy dwuwagonowe (łączenie 105N w składy trójwagonowe nie jest możliwe ze względu na układ elektryczny). Przez pierwsze 15 lat nowe wagony trafiały wyłącznie do zajezdni Pogodno skąd wyjeżdżały na linie 4, 7, 8 i 9. Łącznie do roku 1979 Szczecin otrzymał 98 wagonów o numerach od 631 do 728. Obecnie wiele z tych wagonów jest już przebudowana na 105Na. Zachowano jednak jeden skład w historycznych barwach i z przywróconymi szybkami w kabinie motorniczego oraz nad drzwiami (720+701).

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



Patrz także: Konstal 13N, Konstal 105Na, Konstal 105Np, CW 105Ng/S, 105N2k/2000, Konstal 106Na, HCP 105N/2


nr tab.typrok prod.rozp. eksp.zajezdniaexuwagi
Dostępne zdjęcie pojazdu701105N197820.09.1978Pogodno
Dostępne zdjęcie pojazdu713105N197830.09.1978MTiKex 1015 Golęcin (w 04.2004 r.)
Dostępne zdjęcie pojazdu720105N197929.05.1979Pogodno

Znaleziono: 3 pojazdy
Średnia wieku: 39.67 lat

Najważniejsze daty:
1975
 18 marca - Rozpoczęcie eksploatacji wagonów 105N.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)