Szczecin Blog

 105N2k/2000

[dodane 05.12.2004, g. 19:10 przez –– Phobos, ostatnio modyfikowane: 20.11.2013, g. 12:10 przez –– X]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Konstal 105N2kMZK 105N/S/HF/09 »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Alstom Konstal i Protram Wrocław
model: 105N2k/2000
długość: 13,75 m
szerokość: 2,35 m
wysokość: 3,09 m
masa własna: 17 700 kg
ilość członów: 1
ilość osi: 4
ilość i układ drzwi: 3 (2-2-2)
wysokość podłogi: 910 mm
liczba i moc silników: 4 x 41,5 kW
miejsc siedzących: 22
miejsc ogółem: 127
lata produkcji: 2001 i 2007
zakupiono, w eksploatacji: 20/20
porównaj z... »
Wzmocnienia na Wszystkich Świętych - "trójbulwa"
Wzmocnienia na Wszystkich Świętych - "trójbulwa"
1024x768; 297.6 KB
zobacz więcej
Najnowsza konstalowska przeróbka wagonów rodziny 105N, o ile można tak powiedzieć o przeszło 6-letniej konstrukcji. Wagony te skonstruowano w oparciu o 105N2k, których 60 sztuk trafiło do Warszawy w latach 1995-2000. Wszystkie te wagony są trzecią udaną próbą skonstruowania tramwaju o rozruchu tyrystorowym. Poprzednie (106N oraz 106Na) nie zyskały sobie wielkiego uznania, głównie ze względu na problemy z częściami zamiennymi.

Od zwykłej "stopiątki" oprócz zastosowania nowoczesnej elektroniki, wagony 105N2k/2000 odróżnia głównie zupełnie przemodelowana ściana czołowa oraz tylna wykonana z tworzyw sztucznych, co ułatwia ich wymianę w razie kolizji. Od ich zaokrąglonych kształtów wagony te otrzymały przezwisko "bulwa". Nowe pudło wagonu jest o 5 centymetrów węższe od standardowego (2,4 m) i dostosowane do 3 par wychylno-odskocznych drzwi produkcji IFE. Zastosowano również łatwo zdejmowane pokrywy na wózki, a górna krawędź pudła stała się jednocześnie rynienką przeciwdeszczową.

Zastosowanie rozruchu tyrystorowego umożliwiło likwidację tradycyjnego rozrusznika. Dzięki temu można było zastosować pełną belkę grzbietową. W połączeniu z zastosowaniem blachy 2 mm do produkcji pudła wagonu, zwiększyło to odporność wagonu na wszelkiego rodzaju zderzenia.

Kolejną cechą wyróżniającą te wagony jest zastosowanie ręcznego zadajnika jazdy (zwanego po prostu joystickiem) wraz z wbudowanym czuwakiem. Nowy wygląd otrzymał również pulpit motorniczego. Każdy wagon posiada również tylny pulpit manewrowy oraz klimatyzację kabiny motorniczego.

Łącznie wyprodukowano 76 wagonów 105N2k/2000 w 3 odmianach przeznaczonych dla Szczecina i Warszawy (105N2k/A/2000 - wagon z kabiną motorniczego dla Warszawy; 105N2k/B/2000 - doczepa czynna dla Warszawy; 105N2k/S/2000 - wagony z kabiną motorniczego dla Szczecina). Zainteresowane zakupem były również władze Gorzowa Wielkopolskiego, jednak po 5 latach od zakończenia produkcji nadal nie słyszy się o sfinalizowaniu ewentualnej transakcji. Pozostałe miasta w Polsce koncentrują się głównie na daleko idących modernizacjach już posiadanego taboru.

105N2k/2000 w Szczecinie

Dostawa 14 wagonów 105N2k/2000 dla Szczecina trwała 3 miesiące od maja do sierpnia 2001 roku. Jako pierwsze na miasto wyjechały wagony 783+784 z zajezdni Pogodno na linię 9. Ze względu na odbywający się wówczas mecz piłki nożnej, wagon na kilka godzin zjechał do zajezdni. Kolejne wagony trafiały również na zajezdnię Golęcin. Są to pierwsze od 1991 roku tyrystorowe tramwaje w Szczecinie. W okresie pomiędzy kasacją ostatniego egzemplarza 106Na, a dostawą pierwszych wagonów Tatra KT4Dt również jedyne.

Eksploatacja "bulw" prowadzona była już we wszystkich możliwych wariantach tj. solo (na liniach 1, 9 oraz 11), dwuskłady oraz trójskłady. Te ostatnie pojawiały się wyłącznie w okresie wzmożonych przewozów pasażerskich związanych z dniem Wszystkich Świętych, a od 1 października 2007 roku można je spotkać od poniedziałku do piątku na linii 8.

Dla pasażerów wagony te oferują zdecydowaną poprawę komfortu podróży dzięki zastosowaniu lepszej amortyzacji wózków oraz przetwornicy statycznej. Elektronika pilnuje, aby wagon nie przyspieszał zbyt gwałtownie, a fabrycznie montowana informacja pasażerska ułatwia orientację w terenie podróżnym spoza Szczecina. Wydajne ogrzewanie w połączeniu ze szczelnymi drzwiami jest zimą nieocenionym luksusem w porównaniu do wychłodzonych 102Na. Na przełomie lat 2003 i 2004 we wszystkich szczecińskich wagonach tego typu wymieniono fabrycznie zamontowane tablice matrycowe firmy R&G na nowe, pomarańczowe wyświetlacze diodowe, znacznie bardziej czytelne z dużych odległości.

Do nielicznych wad tramwaju zaliczyć należy brak dodatkowego zabezpieczenia drzwi przed przycięciem pasażera. Zastosowano wyłącznie mechanizm autorewersowania w przypadku takiego zdarzenia, natomiast brak jest np. fotokomórek.

Po likwidacji zajezdni Niemierzyn ostatnią linią, na której wagonów tych nie można było długo spotkać, była linia 4. Pierwszym tramwajem 105N2k/2000 jaki pojawił się na tej linii był wóz 789, a miało to miejsce 11 września 2007 roku.

W roku 2006 miasto otrzymało dofinansowanie z programów strukturalnych Unii Europejskiej, za które zakupiło czynne doczepy do wagonów 105N2k/2000 w liczbie 6 sztuk. Przetarg miał za zadanie wyłonić ich producenta, ale jeszcze przed jego ogłoszeniem pojawiały się pogłoski jakoby specyfikacja miała wykluczyć producenta innego niż Konstal. W rzeczywistości chorzowski producent nie zainteresował się przetargiem, a swoje oferty wystały firmy Modertrans oraz Cegielski z Poznania oraz Protram z Wrocławia. Po wielu protestach ze strony oferentów ostatecznie zdecydowano, że doczepy dostarczy wrocławski Protram. Pierwsza z nich przyjechała do Szczecina w dniu 13 listopada 2007 roku, a ostatnia 18 grudnia 2007 roku. Debiut liniowy pierwsze dwie doczepy miały 29 grudnia 2007 roku.

W roku 2007, 6 lat po rozpoczęciu eksploatacji, pierwsze "bulwy" przeszły gruntowną rewitalizację poszycia zewnętrznego w hali Wydziału Napraw Taboru, z której wyjechały już w nowych barwach zakładowych MZK. Stało się to pomimo wcześniejszych zapewnień dyrekcji MZK, iż nadal kursować będą one w dotychczasowych barwach.

W drugiej połowie 2013 roku w związku powiększającą się ilością wagonów 120NaS na zajezdni Pogodno, wagony sukcesywnie są przenoszone na stan zajezni Golęcin. Ostatni skład 105N2k/2000 (787+794) opuścił "Pogodno" 19 listopada 2013

Creative Commons License
To hasło jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 2.5 Polska.
Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść hasła i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.



Patrz także: Konstal 105N, Konstal 105Na, Konstal 105Np, CW 105Ng/S, Konstal 106Na, Tyrystor


nr tab.typrok prod.rozp. eksp.zajezdniaexuwagi
777105N2k/2000200123.05.2001Golęcinex 1053 (w 04.2015 r.)
778105N2k/2000200101.08.2001Golęcinex 1055 (w 04.2015 r.)
Dostępne zdjęcie pojazdu781105N2k/2000200116.08.2001Golęcinex 1058 (w 11.2014 r.)
Dostępne zdjęcie pojazdu782105N2k/2000200116.08.2001Golęcinex 1057 (w 11.2013 r.)
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem783105N2k/2000200019.05.2001Golęcinex Pogodno w 08.2013
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem784105N2k/2000200019.05.2001Golęcinex Pogodno w 07.2013
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem785105N2k/2000200123.06.2001Golęcinex Pogodno w 07.2013
Dostępne zdjęcie pojazdu786105N2k/2000200123.06.2001Golęcinex Pogodno w 07.2013
Dostępne zdjęcie pojazdu787105N2k/2000200127.07.2001Golęcin18-21.07.2001 w Gorzowie Wlkp., ex Pogodno w 11.2013
Dostępne zdjęcie pojazdu788105N2k/2000200127.07.2001Golęcin18-21.07.2001 w Gorzowie Wlkp., ex Pogodno w 07.2013
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem789105N2k/2000200112.07.2001Golęcinex Pogodno w 11.2013
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem790105N2k/2000200112.07.2001Golęcinex Pogodno w 08.2013
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem791105N2k/2000200731.12.2007Golęcindoczepa czynna, ex Pogodno w 08.2013
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem792105N2k/2000200702.01.2008Golęcindoczepa czynna, ex Pogodno w 08.2013
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem793105N2k/2000200729.12.2007Golęcindoczepa czynna, ex Pogodno w 11.2013
Dostępne zdjęcie pojazdu794105N2k/2000200729.12.2007Golęcindoczepa czynna, ex Pogodno w 11.2013
Dostępne zdjęcie pojazdu795105N2k/2000200703.01.2008Golęcinex 1064 (w 11.2013 r.)
Dostępne zdjęcie pojazdu796105N2k/2000200731.12.2007Golęcinex 1063 (w 11.2014 r.)
797105N2k/2000200118.05.2001Golęcinex 1054 (w 04.2015 r.)
798105N2k/2000200101.08.2001Golęcinex 1056 (w 04.2015 r.)

Znaleziono: 20 pojazdów
Średnia wieku: 15.3 lat

Najważniejsze daty:
2013
 19 listopada - Zakończenie eksploatacji wagonów 105N2k/2000 na zajezdni Pogodno
2007
 13 listopada - Dostawa pierwszego z 6 wagonów 105N2k/2000 PROTRAM będących doczepami czynnymi do wagonów eksploatowanych od 2001 roku.
 29 grudnia - Rozpoczęcie eksploatacji liniowej doczep czynnych do tramwajów 105N2k/2000.
2001
 19 maja - Rozpoczęcie eksploatacji wagonów 105N2k/2000.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)