Konstal 105Nb

[dodane 26.02.2007, g. 22:20 przez –– Mario, ostatnio modyfikowane: 07.05.2009, g. 22:33 przez –– Mario]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Konstal 105NaDKKonstal 105Ne »

Więcej informacji...
producent: Konstal
model: 105Nb
długość: 13,5 m
szerokość: 2,4 m
wysokość: 3,06 m
masa własna: 17 000 kg
ilość członów: 1
ilość osi: 4
ilość i układ drzwi: 4 (2-2-2-2)
wysokość podłogi: 910 mm
liczba i moc silników: 4 x 41,5 kW
miejsc siedzących: 20
miejsc ogółem: 125
lata produkcji: 1988, 1979-1992
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
Jedyny krakowski wagon 105Nb #374 na linii 9
Jedyny krakowski wagon 105Nb #374 na linii 9
900x675; 148.8 KB
W 1988 roku w ramach procesu unowocześnienia wagonów typu 105Na, chorzowski Konstal zbudował prototypowy wagon typu 105Nb dla Krakowa. Natomiast w latach 1992-1993 po dalszej modernizacji tego typu 14 wagonów trafiło do Warszawy. Tramwaj dla Krakowa otrzymał po raz pierwszy większą kabinę motorniczego, dwa okna służące jako wyjścia ewakuacyjne oraz małe klapy w dachu. Wagony dla Warszawy otrzymały nowe wózki zbudowane na licencji AEG (2NNa) z hydraulicznym tłumikiem drgań i kołami o nowym profilu (PST). Ponadto zamontowano w nich tylny pulpit manewrowy, drzwi z tworzyw sztucznych bez dolnej szyby, która była tylko przy wejściu do kabiny motorniczego (podobne jak w 105Np), nowocześniejszy pulpit z osobnym sterowaniem drzwi, maszyny drzwiowe, przyciski do otwierania drzwi przez pasażera, a także "sekundowe" zamykanie drzwi. Nowe napędy drzwiowe charakteryzowały się indywidualnym napędem każdego skrzydła przez dedykowany silniczek, dlatego też nad każdymi drzwiami były dwie dźwignie gdzie każda była do otwarcia osobnego skrzydła.

Niestety, wagony okazały się bardzo awaryjne z powodu częstego wyzębiania się przekładni typu 20 PMa. Inną rzeczą było szybkie zużywanie się wkładek elastycznych w wózkach, co powodowało tzw. „wężykowanie” wozu. Część z nich zostały zwrócone producentowi. Zwrócone wagony typu 105Nb zostały przebudowane na 805Nb i sprzedane do Grudziądza jako nowe. Natomiast do Warszawy trafiły nowe wagony typu 105Nb/e.

na podstawie: Tramwaje Warszawskie, PestkoPedia, Sawicki Jacek, Janiak Jacek, Walczak Dariusz, Imielski Tomasz „Warszawskie tramwaje elektryczne 1908-1998”, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności sp. z o.o., Warszawa 1998, Lubka Arkadiusz, Stiasny Marcin „Atlas tramwajów”, Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Mariusz Belko
współpraca: Kajetan Szmuciński



Patrz także: Konstal 105N, Konstal 105NW, HCP 105N/2, Konstal 105Na, Konstal 105NaDK, Konstal 105Nb, Konstal 105Ne, Konstal 105Nf, Konstal 105Ng, CW 105Ng/S, Konstal 105Np, Konstal 105Nz, Konstal 105N1k, 105N2k/2000, Konstal 106N, Konstal 106Na, Konstal 108N, Konstal 111N, H. Cegielski FPS 123N

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)