Encyklopedia

TS 105Ng/2015

dodane przez Phobos; zmodyfikowane przez man

10.02.2020
dodano informacje o modelu man

Pierwsza wersja

Na przełomie lat 2000 i 2001 w Centralnych Warsztatach przy ulicy Klonowica zmodernizowano 12 wagonów typu 105Na (8 z zajezdni Pogodno oraz 4 z zajezdni Golęcin). W rzeczywistości stopień ingerencji w konstrukcję okazał się tak duży, że powiedzieć można, iż były to zupełnie nowe wagony.

zdjęcie
Takiego miksu jeszcze nie było...
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Oznaczenie 105Ng/S pochodzi od niewielkiej serii wagonów 105Ng wybudowanych w Konstalu w latach 90. XX wieku dla Warszawy. Wagony te otrzymały zupełnie nowe pudła przystosowane do 3 par drzwi wychylno-odskokowych, nowe układy rozruchu, nowe wózki, pulpity, przetwornice statyczne oraz system informacji pasażerskiej. Dodatkowo drugi wagon w składzie przebudowano na doczepę czynną poprzez poziome ułożenie głównej szafy elektrycznej. Pierwsze wagony otrzymały również połówkowy pantograf OTK-2.

Wszystkie wagony przystosowano do jazdy w składach co najmniej 2-wagonowych poprzez montaż wyświetlaczy matrycowych wyłącznie z przodu (pierwszy wagon) lub z tyłu (doczepy czynne). Dodatkowo wszystkie wagony z początku otrzymały komplet gniazd do jazdy ukrotnionej, jednak z czasem w części z nich zlikwidowano je.

zdjęcie
Schemat ogólny wagonu 105Ng/S
Początkowo wagony te były niezwykle awaryjne. Problemem były przetwornice, zbyt wrażliwe na wilgoć. Z czasem producent zdołał naprawić usterkę. Nowością dla pasażerów (jak i dla motorniczych) była możliwość otwierania drzwi z napędem IFE przez pasażerów, po raz pierwszy w Szczecinie zastosowana w wagonach polskiej produkcji.

Wagony były początkowo podzielone w proporcji 4 dla zajezdni Golęcin i 8 dla zajezdni Pogodno, jednak w 2013 roku wszystkie wagony zostały przekazane do zajezdni Golęcin.

Głęboki lifting

zdjęcie
Pierwszy skład 105Ng/S 531+532 w ogrodowych barwach wyjechał dziś na "dwunastkę"
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wszystkie wagony przeszły gruntowną modernizację zarówno od strony technicznej jak i wizualnej w latach 2015-2016.

zdjęcie
Zmodernizowany skład 105Ng/2015 539+540 rozpoczął kolejny kurs na Krzekowo
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Wykonano remont blacharski wagonów, a także wymianę całej instalacji elektrycznej i napędu. Zamiast układu napędu oporowego w wozach został zastosowany napęd asynchroniczny, montując w wagonach silniki asynchroniczne umieszczone w wózkach napędowych zamiast silników prądu stałego. Aparatura sterująca napędem została wymieniona na nową produkcji firmy Enika. W wagonach zamontowano nowoczesny sterownik napędu połączony z pulpitem, gdzie pojawił się wyświetlacz pokazujący stan składu tramwajowego (otwarte/zamknięte drzwi, załączone lub zluzowane hamulce). Dla motorniczego zastosowano również joystick w miejsce pedałów, klimatyzację kabiny, a sam pulpit wagonów został zmieniony na nowy. Na jego wyświetlaczu pojawiła się też informacja o załączeniu przetwornicy statycznej lub jej wyłączeniu (tudzież braku pracy skutkującym brakiem ładowania akumulatorów), jest też wizualizacja pozycji pantografu (podniesiony/opuszczony). Pantografy rozkładane mechanizmem sprężynowym i składane za pomocą sznura w kabinie wymieniono nowe, sterowane elektrycznie. W pierwszych wagonach zamontowano piasecznice.

zdjęcie
Wnętrze zmodernizowanego wagonu 105Ng/2015 #531 – widok na tył
Ze strony wizualnej oprócz wymiany siedzeń, odświeżenia wnętrza i wymiany świateł przednich i tylnych w tramwaju, zmieniono obicia ścian, sufitu i podłogi, a także zastosowano oświetlenie sufitowe. Stare nagrzewnice biegnące poziomo przy podłodze wymieniono na nowe prostokątne zamontowane pod wybranymi czterema siedzeniami. 

Wszystkie zliftingowane 105Ng/2015 zostały przekazane do zajezdni Golęcin i nadano im numery taborowe od 531 do 542.

autorzy: Phobos, kajetansz i man

Podziękowania użytkownikowi Luke_Police  za pomoc w aktualizacji!

Producent:
Tramwaje Szczecińskie
Model:
105Ng/2015
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
3 (2-2-2)
Długość:
13 500 mm
Szerokość:
2 400 mm
Wysokość:
3 006 mm
Liczba osi:
4
Wysokość podłogi:
910 mm
Liczba miejsc siedzących:
22
Liczba miejsc stojących:
105
Liczba miejsc ogółem:
127
Lata produkcji:
2015
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
12/12

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 12
Średni wiek pojazdu: 37,17 lat
nr tab. typ rok prod. rozp. eksp. zajezdnia ex uwagi
531 105Ng/2015 1990 26.10.2015 Golęcin ex 105Ng/S 780II modernizacja w 2015 r.
532 105Ng/2015 1990 26.10.2015 Golęcin ex 105Ng/S 779II modernizacja w 2015 r.
533 105Ng/2015 1991 01.11.2015 Golęcin ex 105Ng/S 1001II modernizacja w 2015 r.
534 105Ng/2015 1991 01.11.2015 Golęcin ex 105Ng/S 1002II modernizacja w 2015 r.
535 105Ng/2015 1991 07.01.2016 Golęcin ex 105Ng/S 1005II modernizacja w 2015 r.
536 105Ng/2015 1991 07.01.2016 Golęcin ex 105Ng/S 1006II modernizacja w 2015 r.
537 105Ng/2015 1981 22.06.2016 Golęcin ex 105Ng/S 745II modernizacja w 2015 r.
538 105Ng/2015 1981 22.06.2016 Golęcin ex 105Ng/S 746II modernizacja w 2015 r.
539 105Ng/2015 1984 07.04.2016 Golęcin ex 105Ng/S 757II modernizacja w 2015 r.
540 105Ng/2015 1984 07.04.2016 Golęcin ex 105Ng/S 755II modernizacja w 2015 r.
541 105Ng/2015 1984 28.06.2016 Golęcin ex 105Ng/S 759II modernizacja w 2015 r.
542 105Ng/2015 1984 28.06.2016 Golęcin ex 105Ng/S 758II modernizacja w 2015 r.