Encyklopedia

Konstal 105Np

dodane przez Phobos; zmodyfikowane przez man

Po zakończeniu w 1992 roku produkcji wagonów 105Na, inżynierowie Konstalu rozpoczęli prace nad kolejnymi wersjami popularnych „stopiątek”. Pierwszym efektem ich pracy były niezwykle awaryjne wagony 105Nb wyprodukowane na przełomie lat 1992-1993. Rozwinięciem tej konstrukcji były wagony 105Ne, natomiast ich rozwinięciem jedyne dwa wyprodukowane wagony 105Np.

zdjęcie
19-letni skład 105Np przejeżdża przez rondo Giedroycia
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Trafiły one do Szczecina i nadano im numery 1035 oraz 1036. Skład przekazano do zajezdni Golęcin, gdzie swoją liniową eksploatację oficjalnie rozpoczął w ostatni dzień maja 1994 roku.

Wagony miały poszycie wykonane z blachy 2 mm, nowe wózki (z systemem smarowania obręczy) oraz przekładnie, cichszy mechanizm drzwi, przetwornice statyczne, uchylne okna oraz pantograf połówkowy. Były to 2 pierwsze w Szczecinie wagony tramwajowe z przetwornicami statycznymi. Jedną z cech charakterystycznych tych wagonów były drzwi pozbawione dolnej szyby, za wyjątkiem drzwi do kabiny motorniczego. W czasie ich użytkowania płaty drzwi wielokrotnie pojedynczo wymieniano.

zdjęcie
Chyba nikt się nie spodziewał, że kiedyś będę jeszcze czerwony...
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Od początku eksploatacji, obsługa techniczna nie potrafiła odpowiednio dbać o wagony, co w rezultacie dość szybko doprowadziło do zepsucia przetwornic. Aby temu zaradzić, już w Szczecinie prowadzono szczególną zmianę konstrukcyjną - trzeci kabel sterowania wielokrotnego pomiędzy wagonami.

Po serii awarii wózków w drugim wagonie składu w 2002 roku (można było wówczas obejrzeć wagon 1035 solo na linii 11), oba wagony w roku 2003 przeszły remont w Centralnych Warsztatach w czasie którego nie tylko gruntownie naprawiono systemy wagonu, ale również zlikwidowano tradycyjne 3 gniazda sterowania wielokrotnego i zastąpiono je nowym gniazdem kostkowym. Ponadto nie wprowadzono istotniejszych zmian konstrukcyjnych, głównie dlatego, iż nie było takiej potrzeby.

Wewnątrz wagony nie różniły się znacząco od swoich „kuzynów” 105Na. Wyposażono je w plastikowe siedziska w trzech kolorach - żółtym, zielonym i czerwonym oraz cztery pary dwuskrzydłowych drzwi. Poręcze pomalowane były na kolor żółty. Różnicą w wyposażeniu był nieco inny pulpit motorniczego oraz inny kształt poręczy na płatach drzwi.

Skład w Szczecinie posiadał trzy rodzaje barw wykorzystywanych w przeciągu lat na tramwajach. Pierwotnie pomalowany był w szczecińskie barwy miejskie z zewnętrznymi poszyciami w kolorze białym. Przez wiele lat na wagony naklejano długoterminowe reklamy całopojazdowe. W 2009 roku skład (dość niespodziewanie) przemalowano według zmodyfikowanego schematu barw miejskich z czerwonymi poszyciami w tzw. „koszmarka”. Dwa lata później, jesienią 2011 roku tramwaje ponownie zmieniły swoje malowanie - tym razem otrzymały barwy Floating Garden, zaś na szybach naklejono elementy graficzne w postaci „kleksów”.

zdjęcie
Ostatnia droga 105Np
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Po raz ostatni skład pojawił się w ruchu liniowym w dniu 24 maja 2013 roku w obsłudze „dwunastki”. Z końcem miesiąca wagony skreślono ze stanu, zaś w czerwcu 2013 przetransportowano je do warsztatów przy ulicy Klonowica, a następnie do zajezdni Pogodno, skąd 28 czerwca 2013 roku zostały zabrane na lawetach na złom.

aktualizacja: man

Producent:
Konstal
Model:
105Np
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Długość:
13,50 m
Szerokość:
2,40 m
Wysokość:
3,06 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
16 800 kg
Wysokość podłogi:
910 mm
Liczba i moc silników:
4 x 41,5 kW
Liczba miejsc siedzących:
20
Liczba miejsc ogółem:
125
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
2/0
Licencja Creative Commons
Ten artykuł encyklopedyczny jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Udostępnienie na licencji Creative Commons obejmuje treść artykułu i (o ile nie zaznaczono inaczej) nie dotyczy załączonych ilustracji.

Liczba pojazdów spełniających kryteria: 0
Średni wiek pojazdu: 0,00 lat