Encyklopedia

Konstal 105NW

dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez MQ

105NW jest wąskotorową wersją tramwaju 105N wyprodukowaną w 1977 roku. Udało się wyprodukować tylko 4 tego typu wagony. Nie różni się on prawie niczym od 105N – tylko tym, że posiada wąskotorowe wózki. Wagon posiada dodatkowe szybki pod szybą przednia oraz trójkątne obok niej i niższą szafę z aparaturą za stanowiskiem motorniczego. Jednak po drobnych remontach dokonanych w Łodzi zlikwidowano boczne, dodatkowe szybki charakterystyczne dla tramwajów z lat 70. Posiada on również ramę na wózki po zewnętrznej stronie kół. Oznaczenie 105NW jest niepoprawne, ponieważ wszystkie wersje wąskotorowe powinny się zaczynać cyfrą 8. Dzięki czemu w następnej konstrukcji – 805N nie popełniono tego samego błędu.

W 1984 r. łódzki wagon #460 wyposażono w aparaturę z wagonu typu 805NS i przez to zaczął jeździć w składzie wraz z wagon #435, dawnym 805N. Jednak w latach 90. powrócił jako wagon solo 805Na #1460. Z ruchu wycofano go jednak w 1994 roku. Drugi wagon ze składu 105NW czyli #459 został połączony w skład razem z 805N #439 (doczepa). Tak jeździł on do swoich ostatnich liniowych chwil. Został on wycofany z eksploatacji w sierpniu 1995 r. z numerem #1459. Oba pudła zostały fizycznie skasowane przed 1997 rokiem.

Ostatni istniejący (bydgoski) wagon 105NW został skasowany 12 lutego 2013.

na podstawie: PestkoPedia, Tramwaje w Polsce kiedyś i dziś, Łódzkie tramwaje i autobusy
opracował: Michał Pilaszkiewicz (mike_1994)
aktualizacja: kasper1

Producent:
Konstal
Model:
105NW
Liczba członów:
1
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Długość:
13,50 m
Szerokość:
2,40 m
Wysokość:
3,06 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
16 800 kg
Wysokość podłogi:
910 mm
Liczba i moc silników:
4 x 41,5 kW
Liczba miejsc siedzących:
20
Liczba miejsc ogółem:
125
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie