Szczecin Blog

 Konstal 106N

[dodane 21.10.2006, g. 23:32 przez –– Mario, ostatnio modyfikowane: 19.03.2007, g. 14:32 przez –– Phobos]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Moderus Beta MF 25 ACKonstal 106Na »

Więcej informacji...
producent: Konstal
model: 106N
długość: 13,50 m
szerokość: 2,40 m
wysokość: 3,06 m
masa własna: 16 800 kg
ilość członów: 1
ilość osi: 4
ilość i układ drzwi: 4 (2-2-2-2)
wysokość podłogi: 910 mm
liczba i moc silników: 4 x 41,5 kW
miejsc siedzących: 20
miejsc ogółem: 125
lata produkcji: 1977; 1985; 1987
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
W 1977 roku Konstal wyprodukował dwa testowe, tyrystorowe wagony typu 106N. Pojazdy te nie różniły się zewnętrznie od "stopiątek". Główną zmianą w stosunku do poprzednika (użyto identycznego pudła) jest zastosowanie impulsowego rozruchu w miejsce rozrusznika i styczników, co miało zmniejszyć energochłonność.

Wagony typu 106N posiadały konstrukcję pudła opartego o belkę grzbietową z dwoma poprzecznicami o identycznym przekroju i przymocowanym do nich szkieletem burt i dachu (elementy o mniejszym przekroju). W odróżnieniu od poprzedniego modelu belka grzbietowa była jednolita (bez obejścia na rozrusznik). Pudło podobnie jak w 105N posiadało 4 pary drzwi. Po raz pierwszy w Polsce zastosowano także możliwość otwierania drzwi przez pasażerów.

W 1978 dwa pierwsze pojazdy sprzedano Instytutowi Elektrotechniki, który testował je w Warszawie. W latach 1985 i 1987 powstało kolejne 5 sztuk 106N z nieco zmienionym układem elektrycznym. Kolejne trzy wagony trafiły do stolicy, a dwa do Poznania (otrzymały tam numery 265 i 266). Tramwaje nie doczekały się jednak normalnej eksploatacji liniowej ze względu na dużą awaryjność aparatury. Z czasem przebudowano je na 105Na. W 1985 roku Warszawa odkupiła prototypy z lat 70. XX wieku, jednak do 1995 wszystkie zostały przerobione na tradycyjne 105Na.

na podstawie: Wikipedia, Tramwaje Warszawskie
opracował: Mariusz Belko



Patrz także: Konstal 105N, Konstal 105Na, Konstal 106Na, Tyrystor

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)