Encyklopedia
Konstal 108N
dodane przez mike_1994; zmodyfikowane przez X
Konstal 108N jest kolejnym następcą popularnych "stopiątek". Powstały dwa projekty tego typu tramwaju. Jeden z nich (z lat '80 i '90) przewidywał wzmocnienie obecnego pudła 105N na mocniejsze, ponieważ konstrukcja macierzysta jest podatna na zwichrowania. Projekt ten z wyglądu przypominał nieco 13N poprzez zaokrąglony dach, obniżoną linię okien oraz miejsce na tablicę kierunkową, która zamontowana miała być nad przednią szybą.
Drugi z projektów bazował również na tramwaju typu 105N. W skład projektu wchodziły czteroskrzydłowe drzwi (takie jak w 111N) oraz układ elektroniczny ze 105Nb (wersja '92). Szafa elektryczna została ustawiona bokiem przy lewej ścianie wagonu, z tego powodu również okno za kabiną motorniczego było krótsze o połowę. Do zmian można było też zaliczyć przesunięcie gniazd.
W 1993 niedokończone pudło wagonu 108N zostało użyte do skonstruowania wagonu 105Nb Wagon ten miał trafić do Warszawy (nadano mu już nawet numer #1392), lecz jednak został przebudowany na wersję wąskotorową 805Nb. Ostatecznie wagon ten trafił do Grudziądza i jeździ do dziś z numerem bocznym #63. Rożni się jednak tym, że została zachowana ostatnia maszyna drzwiowa podzielona na dwie części, z powodu testowania drzwi czteroskrzydłowych.
Drugi z projektów bazował również na tramwaju typu 105N. W skład projektu wchodziły czteroskrzydłowe drzwi (takie jak w 111N) oraz układ elektroniczny ze 105Nb (wersja '92). Szafa elektryczna została ustawiona bokiem przy lewej ścianie wagonu, z tego powodu również okno za kabiną motorniczego było krótsze o połowę. Do zmian można było też zaliczyć przesunięcie gniazd.
W 1993 niedokończone pudło wagonu 108N zostało użyte do skonstruowania wagonu 105Nb Wagon ten miał trafić do Warszawy (nadano mu już nawet numer #1392), lecz jednak został przebudowany na wersję wąskotorową 805Nb. Ostatecznie wagon ten trafił do Grudziądza i jeździ do dziś z numerem bocznym #63. Rożni się jednak tym, że została zachowana ostatnia maszyna drzwiowa podzielona na dwie części, z powodu testowania drzwi czteroskrzydłowych.
na podstawie: Muzeum Komunikacji Tramwajowej w GOP
opracował: Michał Pilaszkiewicz
opracował: Michał Pilaszkiewicz
Zobacz też:
Konstal 105N
▪
Konstal 105N1k
▪
HCP 105N/2
▪
105N2k/2000
▪
Konstal 105Na
▪
Konstal 105NaDK
▪
Konstal 105Nb
▪
Konstal 105Ne
▪
Konstal 105Nf
▪
Konstal 105Ng
▪
CW 105Ng/S
▪
Konstal 105Np
▪
Konstal 105NW
▪
Konstal 105Nz
▪
Konstal 106N
▪
Konstal 106Na
▪
Konstal 111N
▪
H. Cegielski FPS 123N