Szczecin Blog

 Konstal 111N

[dodane 13.10.2006, g. 23:32 przez –– Mareczek, ostatnio modyfikowane: 07.08.2007, g. 23:26 przez –– Mario]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Konstal 110NKonstal 112N »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Konstal
model: 111N
długość: 13,50 m
szerokość: 2,40 m
wysokość: 3,06 m
masa własna: 16 800 kg
ilość członów: 1
ilość osi: 4
ilość i układ drzwi: 3 (2-4-2)
wysokość podłogi: 910 mm
liczba i moc silników: 4 x 41,5 kW
miejsc siedzących: 22
miejsc ogółem: 122
lata produkcji: 1993
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
Wagon 111N podczas przejazdu specjalnego
Wagon 111N podczas przejazdu specjalnego
750x500; 20 KB

111N to dwustronna wersja wagonu typu 105N wyprodukowana przez chorzowski Konstal. Koncepcja powstania tego modelu zrodziła się w GOP-ie, po rozpoczęciu w lipcu 1992 roku remontu wiaduktu kolejowego na ulicy Zabrskiej w Gliwicach. Na skutek odcięcia części torowiska od reszty sieci Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej (PKT) chciało wykorzystać dwukierunkowe wagony typu N z innych miast, jednakże poza Szczecinem zostały one całkowicie wycofane z eksploatacji.

Zdecydowano się na wyprodukowanie nowych tramwajów. W Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych "Konstal" złożono zamówienie na wykonanie 10 dwukierunkowych wagonów bazujących na konstrukcji 105N, lecz ze względu na brak odpowiednich funduszy plan zamówienia zmniejszono do 6 sztuk. Na początku zakładano przeróbkę standardowych 105N, ale po kilku miesiącach powstały nowe, jednokierunkowe, dwustronne "stojedenastki".

Pierwszy skład o numerach taborowych 341+342 został wprowadzony do eksploatacji 31 maja 1993 roku. Kolejne weszły do użytku miesiąc później tj. 28 (373+613) i 30 czerwca (360+406). Wagony musiały być połączone, ponieważ jak wcześniej wspomniano, są one jednokierunkowe (z pojedynczą kabiną motorniczego). Dopiero po szczepieniu "zadków" powstaje zdatny do dwukierunkowej jazdy tandem.

Układ siedzeń został oczywiście przystosowany do specyficznego poruszania się pojazdu. Fotele po obu stronach pokładu zwrócone są do siebie przeciwstawnie. Układ elektryczny nie różni się zbytnio od tego w pojazdach 105Na. Jazda drugiego wagonu składu "do tyłu" odbywa się przy wybraniu nawrotnikiem pozycji "0" (neutralnej) oraz po ustawieniu na pulpicie stosownego przełącznika. Podobnie jest z drzwiami - specjalny przełącznik umożliwia ich otwarcie z lewej bądź z prawej strony. Ciekawostką w tamtych czasach było wstawienie harmonijkowych płatów w rodzinie 105N.

Obecnie 111N należą do spółki Tramwaje Śląskie S.A. i stacjonują w zajezdni ZKT-4 Gliwice. Kursują zazwyczaj pojedynczo lub w składach na liniach 3, 4, 5 i 29 (przed likwidacją kursów nocnych także na PN-241, PN-242 i PN-243). Brak pieniędzy w spółce TŚ S.A. na nowe zakupy oraz niski wiek wagonów świadczy o tym, że w najbliższych latach będą one nadal jeździć po górnośląskiej sieci tramwajowej.

na podstawie: Wojewódzki Portal Komunikacyjny, Wikipedia oraz informacji własnych
opracował: Marek Pawlukowicz



Patrz także: Konstal 105N

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2018 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)