Szczecin Blog

 Konstal 112N

[dodane 01.11.2006, g. 14:38 przez –– mike_1994, ostatnio modyfikowane: 08.02.2009, g. 21:17 przez –– mike_1994]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Konstal 111NKonstal 114Na »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Konstal
model: 112N
długość: 19,65 m
szerokość: 2,40 m
wysokość: 3,36 m
masa własna: 26 000 kg
ilość członów: 2
ilość osi: 6
ilość i układ drzwi: 4 (2-2-2-2)
wysokość podłogi: 890 mm / 340 mm
liczba i moc silników: 6 x 41,5 kW
miejsc siedzących: 28
miejsc ogółem: 204
lata produkcji: 1995
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
Jedenastoletni wagon 112N na "dwójce" dojeżdża do pętli "Koło"
Jedenastoletni wagon 112N na "dwójce" dojeżdża do pętli "Koło"
1024x812; 189.6 KB
Produkcja wagonu 112N to był pierwszy krok do rewolucji mającej wprowadzić na polskie torowiska tramwajowe tramwaj niskopodłogowy. Po ponad dwudziestu latach od wyprodukowania ostatniego tramwaju wieloczłonowego (803N) powrócono zgodnie ze światowymi tendencjami do tego trendu.

Konstal 112N to dwuczłonowy tramwaj jednokierunkowy z 24% udziałem niskiej podłogi. Część pokładu przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych została umiejscowiona w drugim członie, na wysokości trzecich drzwi.

Jest to pierwszy tego typu wagon wyprodukowany w Polsce. Prototyp tramwaju 112N zmontowano w Chorzowie w 1995 roku. W stosunku do dotychczasowych pojazdów poprawiono mu wygląd poprzez zamontowanie panoramicznej szyby przedniej oraz zastosowaniu drzwi odskokowo-wychylnych.

Pudło usadowione jest na trzech wózkach napędowych. "Stodwunastkę" napędza sześć silników prądu stałego chłodzonych powietrzem. Pojazd sterowany jest poprzez ręczny zadajnik jazdy z funkcją czuwaka. W 112N zastosowano impulsowy układ rozruchu z możliwością odzysku energii przy hamowaniu.

Na dość skromne wyposażenie wnętrza składają się: tapicerowane siedzenia, oświetlenie jarzeniowe oraz panele systemu informacji pasażerskiej. Jedyny prototypowy egzemplarz eksploatowany jest od 1996 roku w Warszawie. Do chwili obecnej pozostaje w ruchu liniowym, nosząc numer taborowy 3001 (wcześniej do 1 czerwca 1997 nosił numer 2014).

W 2008 roku została przeprowadzona naprawa główna wagonu. W wagonie odświeżono powłokę lakierniczą, wymieniono siedzenia w części pasażerskiej oraz odświeżono całe wnętrze. Zamontowano również system informacji pasażerskie BUSE, w którego skład wchodzą: 4 wyświetlacze zewnętrzne (przód, dwa z boku oraz z tyłu), 2 wyświetlacze wewnętrzne (czerwone diodowe informujące o czasie linii, kierunku i najbliższym przystanku) oraz 2 tablice elektroniczne (informują o ilości przystanków do pętli, nazwach ośmiu najbliższych przystanków, linii, kierunku oraz godzinie).

Rozwinięciem konstrukcyjnym modelu 112N jest Konstal 114Na, którego dwie sztuki zamówił Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

na podstawie: Tramwaje Warszawskie, Tramwaje w Polsce kiedyś i dziś
opracował: Michał Pilaszkiewicz
wspołpraca: Kajetan Szmuciński



Patrz także: Konstal 114Na, Konstal 116N/Na, Alstom 116Na/1, Alstom NGd99, Alstom 116Nd, Tyrystor

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)