Encyklopedia

Konstal 114Na

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez X

Kolejnym tramwajem w przejściowym etapie między tramwajami wysokopodłogowymi a całkowicie niskopodłogowymi był tramwaj oznaczony jako 114Na. Został on zamówiony przez ZKM Gdańsk i dostarczony w 1997 roku.

Jest to tramwaj trójczłonowy z 15-procentowym udziałem niskiej podłogi w członie środkowym do którego z pozostałych skrajnych członów prowadzą schodki. Pudło wagonu zostało wykonane z profili zamkniętych zabezpieczonych antykorozyjnie od zewnątrz. Do budowy podłogi zastosowano płyty głuszące które pokryto wykładziną antypoślizgową. Siedziska zostały pokryte tkaniną wandaloodporną.

Drzwi do przedziału pasażerskiego o szerokości 1300 mm są otwierane na zewnątrz. Ich otwarcie następuje poprzez naciśnięcie przycisku otwierania drzwi przez pasażera. W celu ochrony przed przytrzaśnięciem drzwi wyposażono w "czułe krawędzie" jak i również fotokomórkę i wyłącznik przeciążeniowy.

Sterowanie tramwajem odbywa się poprzez ręczny zadajnik jazdy wyposażony dodatkowo w czuwak, który również istnieje w formie pedała. Na tyle tramwaju zamontowano pulpit do jazdy manewrowej z maksymalną prędkością 10 km/h.

Tramwaj 114Na wyposażono w rozrusznik tyrystorowy IGBT, jednak z powodu dużej awaryjności układu napędowego został on wymieniony na sprawdzony w wagonach 105N2k i 116N układ GTO.
Lubka Arkadiusz, Stiasny Marcin "Atlas tramwajów", Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
"Świat kolei" 04/1997, Raczyński Jan "Tramwaj 114Na"
opracował: Kajetan Szmuciński
Producent:
Konstal
Model:
114Na
Liczba członów:
3
Liczba i układ drzwi:
5 (2-2-2-2-2)
Długość:
26 m
Szerokość:
2,4 m
Wysokość:
3,36 m
Liczba osi:
8
Masa własna:
34 000 kg
Wysokość podłogi:
340 / 890 mm
Liczba i moc silników:
8 x 41,5 kW
Liczba miejsc siedzących:
36
Liczba miejsc ogółem:
276
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie