Encyklopedia

Alstom 116Nd

dodane przez kajetansz; zmodyfikowane przez man

09.10.2006
Dodano źródła. konjo 
07.10.2006
Poprawiono informacje o wagonie testowanym w Szczecinie. Phobos
06.10.2006
Dodanie kolejnych zdjęć do tekstu. konjo 

zdjęcie
Dzieci Konstalu przed zajezdnią Pogodno
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Tramwaj 116Nd (Citadis 100 Katowice) jest kolejną wersją rozwojową typu 116N. Został on zamówiony przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej w Katowicach do obsługi linii Katowice-Bytom. Przetarg stanowił część programu modernizacji linii 6/41. 17 sztuk wyprodukowane w latach 2000-2001 zostało dostarczone Katowicom do końca 2001 roku. Jazda próbna odbyła się na śląskich torowiskach 15 lipca 2000 roku, a pierwszy "Karlik" wszedł do eksploatacji liniowej 23 marca 2001 roku w… Szczecinie.

Wagony typu 116Nd nie są jedynymi reprezentantami serii Citadis 100. Rok wcześniej zmontowano dla Gdańska wagony typu NGd99 (Citadis 100 Gdańsk).

Budowa wozu

zdjęcie
Konfrontacja
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
116Nd jest trójczłonowym tramwajem przegubowym z 63 procentowym udziałem niskiej podłogi. W stosunku do wcześniejszych wagonów rodziny 116N posiada on obiżoną część wysokopodłogową, co pozwoliło na wyrównanie linii okien na całej długości pojazdu. W porównaniu do NGd99 zwiększono odstęp osi w wózku tocznym. Wymusiło to przeniesienie smarowania obręczy kół z pierwszej osi wózka napędowego na wózek toczny. W budowie wozu zastosowano nową ścianę czołową z dużą owalną panoramiczną szybą co poprawia widoczność motorniczego. Pulpit prowadzącego pojazd zyskał zaokrąglony kształt. Napęd pojazdu to 4 asynchroniczne silniki na prąd przemienny. Układ elektryczny tramwaju oparty na elementach półprzewodnikowych umożliwia rekuperację prądu w czasie hamowania.

Testy 116Nd w Szczecinie

Tramwaj 116Nd przybył do Szczecina 21 marca 2001 roku. Był to wagon o numerze fabrycznym 01. W Szczecinie wyjechał na linię 8 z nadanym numerem bocznym 783. Jego testy w naszym mieście odbywały się do 20 kwietnia 2001 na liniach 7 i 8. Kursował tam także po skróceniu tras "siódemki" i "ósemki" do ulicy Dworcowej związanym z budową wiaduktu nad torami w kierunku Basenu Górniczego.

zdjęcie
Karlik na testach w Szczecinie, jeszcze przed naklejeniem Gryfa i numeru 783
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
Powodem przyjechania do Szczecina wagonu 116Nd był opóźniający się przyjazd tramwajów typu 105N2k/2000. Chcąc wynagrodzić nam oczekiwanie, Alstom wysłał jeden ze swoich niskopodłogowców, który jeszcze nie wszedł do eksploatacji liniowej. Tym samym od czasu zjechania do zajezdni Pogodno, w której "Karlik" stacjonował, aż do 2011 roku szczecińscy pasażerowie komunikacji miejskiej nie zaznali komfortu podróży niskopodłogowym tramwajem. Po zakończeniu testów, wagon wyjechał do Katowic, gdzie otrzymał swój obecny numer 800.

na podstawie: Transport Szynowy, materiałów firmy Alstom oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Kajetan Szmuciński

Producent:
Alstom Konstal
Model:
116Nd
Liczba członów:
3
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Długość:
24,05 m
Szerokość:
2,35 m
Wysokość:
3,40 m
Liczba osi:
6
Masa własna:
28 000 kg
Wysokość podłogi:
340 mm / 590 mm
Liczba i moc silników:
4 x 120 kW
Liczba miejsc siedzących:
46
Liczba miejsc ogółem:
280
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie