Encyklopedia

Konstal 116N/Na

dodane przez Mario ; zmodyfikowane przez kajetansz

W 1998 roku Konstal zbudował prototypowe wagony typu 116N (1 szt.) i 116Na (2 szt.).

Są to przegubowe, osadzone na trzech wózkach, trójczłonowe tramwaje z 61% udziałem niskiej podłogi, która została umieszczona w środkowej części wagonu. "Stoszesnastki" były rezultatem prowadzonych w Konstalu prac rozwojowych nad nowoczesnym tramwajem, zapoczątkowanych budową pojazdu typu 112N.

zdjęcie
Wagon 116N z napędem hybrydowym na wystawie w Warszawie
zbyt mało ocen, aby obliczyć średnią
116N i 116Na są, pod względem konstrukcyjnym, identyczne, a jedyną różnicą jest zastosowany w tramwaju 116N, układ elektryczny na prąd stały ze sterowaniem tyrystorowym, wobec układu na prąd zmienny ze sterowaniem mikroprocesorowym w wagonie 116Na. Wózki rozmieszczono po jednym na człon. Wagony typu 116N/Na wyposażone są w czworo odskokowo-wychylnych drwi.

Warto wspomnieć, iż prototyp 116N jest obecnie jedynym w Polsce tramwajem z akumulatorami przystosowanym do jazdy bez dostępu do sieci trakcyjnej.

Tramwaje typu 116N i 116Na eksploatowane są wyłącznie w Warszawie
na podstawie: Wikipedia oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Mariusz Belko
Producent:
Konstal
Model:
116N/Na
Liczba członów:
3
Liczba i układ drzwi:
4 (2-2-2-2)
Długość:
24,05 m
Szerokość:
2,35 m
Wysokość:
3,36 m
Liczba osi:
4
Masa własna:
29 000 kg
Wysokość podłogi:
340 mm / 890 mm
Liczba i moc silników:
4 x 74kW
Liczba miejsc siedzących:
40
Liczba miejsc ogółem:
215
Liczba zakupiona/w eksploatacji:
nie występuje w Szczecinie