Szczecin Blog

 Alstom 116Na/1

[dodane 05.10.2006, g. 15:05 przez –– kajetansz, ostatnio modyfikowane: 19.03.2007, g. 14:45 przez –– Phobos]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Konstal 116N/NaAlstom NGd99 »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Alstom Konstal
model: 116Na
długość: 24,05 m
szerokość: 2,35 m
wysokość: 3,36 m
masa własna: 29 000 kg
ilość członów: 3
ilość osi: 6
ilość i układ drzwi: 4 (2-2-2-2)
wysokość podłogi: 340 mm / 890 mm
liczba i moc silników: 4 x 75 kW
miejsc siedzących: 36
miejsc ogółem: 270
lata produkcji: 1999-2000
zakupiono, w eksploatacji: nie występuje w Szczecinie
porównaj z... »
Warszawski wagon 116Na/1 #3008 zmierza z Żerania Wschodniego na pętlę "Koło"
Warszawski wagon 116Na/1 #3008 zmierza z Żerania Wschodniego na pętlę "Koło"
1024x793; 128 KB
116Na/1 są ulepszonymi tramwajami typu 116Na, a co za tym idzie rodziny 116N/Na. Model 116Na/1 jest dzieckiem prac mających za zadanie poprawę estetyki wyglądu rodziny 116N/Na.

Dzieło "estetów" to zastosowanie ścian czołowych wykonanych z tworzywa sztucznego z pochylonymi wklejanymi oknami. Zniwelowano również w pewnym stopniu różnicę między poziomami okien w części niskopodłogowej i wysokopodłogowej wozu. Udogodnieniem dla prowadzącego stały się nowe, sterowane z kabiny lusterka zewnętrzne. W trakcie dostaw dodatkowo zastosowano malowanie czerwonym kolorem całej linii okien, co zarazem optycznie zniwelowało różnicę poziomów szyb. W ramach poprawy widoczności motorniczego, zmniejszono szerokość słupków na których trzymają się okna kabiny.

Budowa wozu:

116Na/1 jest trójczłonowym, sześcioosiowym tramwajem przegubowym z 61 procentowym udziałem niskiej podłogi. Wagon napędzany jest czterema silnikami na prąd przemienny z rozruchem impulsowym. Zastosowana w nim technologia półprzewodnikowa umożliwia rekuperację prądu. W konstrukcji zastosowano stalowy szkielet ze ścianą przednią i tylną wykonaną z tworzyw sztucznych, co w założeniu ma ułatwiać naprawę powypadkową.

116Na/1 w Szczecinie:

Tramwaj 116Na/1 przyjechał do Szczecina 10 września 1999 roku, by dzień później wziąść udział w paradzie z okazji obchodów 120-lecia komunikacji miejskiej w naszym mieście. Odwiedzający nas wtedy wóz 3019 był ostatnim z pierwszej serii wagonów 116Na/1 dostarczonych dla Tramwajów Warszawskich.

na podstawie: Tramwaje Warszawskie, Transport Szynowy, materiałów firmy Alstom oraz Lubka, A., Stiasny, M. "Atlas tramwajów" Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 2004
opracował: Kajetan Szmuciński



Patrz także: 105N2k/2000, Konstal 112N, Konstal 114Na, Konstal 116N/Na, Alstom NGd99, Alstom 116Nd, Adtranz GT6N, Bombardier NGT6, Alstom NGT8D, Tyrystor

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)