Blog o Szczecinie - ciekawe miejsca, hotele i wydarzenia w Szczecinie

 Jelcz 120M

[dodane 14.03.2005, g. 22:50 przez –– konjo, ostatnio modyfikowane: 23.06.2013, g. 02:01 przez –– X]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Jelcz L11Jelcz 120MM/1 »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: Jelcz
model: 120M
klasa pojemności: MAXI
długość: 12 000 mm
szerokość: 2 500 mm
wysokość: 3 020 mm
masa własna: 9 900 kg
masa całkowita: 17 500 kg
ilość osi: 2
ilość i układ drzwi: 3 (2-2-2)
wys. podłogi na przednim zwisie: 642 mm
wys. podłogi na tylnim zwisie: 955 mm
silnik: MAN D 0826 LUH 05 (1401-1416); Mielec SWT 11/300/1 (3004-3010)
norma Euro: Euro I (MAN D 0826 LUH 05); brak danych (Mielec SWT 11/300/1)
układ silnika: rzędowy, poziomy, 6 cylindrów, 6,87 dm3 (MAN D 0826 LUH 05); 11,10 dm3 (Mielec SWT 11/300/1)
moc silnika: 162 kW / 220 KM (MAN D 0826 LUH 05); 162kW / 220 KM (Mielec SWT 11/300/1)
skrzynia biegów: Voith D 851.2 (1401-1416); FPS S4-95 (3004-3010)
miejsc siedzących: 34
miejsc ogółem: 110
lata produkcji: 1994 (1401-1416); 1996 (3004-3006); 1997 (3007-3010)
zakupiono, w eksploatacji: 23/0
porównaj z... »
Tescobus na remontowanym odcinku ulicy Inowrocławskiej
Tescobus na remontowanym odcinku ulicy Inowrocławskiej
1024x768; 214.4 KB
zobacz więcej
Autobus ten jest wersją rozwojową popularnego Jelcza PR110. W założeniu nowy model miał być pozbawiony wad poprzedników. Niestety archaiczny rodowód i słabe wykończenie zdają się nie potwierdzać zalet tej konstrukcji. Podstawowymi wadami pojazdu są: stosunkowo słaba, wywodząca się z wersji 11-metrowej kratownica, źle zabezpieczone antykorozyjnie i pękające nadwozie, słabe wyciszenie przedziału silnikowego, spora ilość elementów wywodzących się z rodziny PR100/110 i mało eleganckie wyposażenie przestrzeni pasażerskiej. Zamontowane fotele są z pewnością łatwiejsze w utrzymaniu czystości i trudniejsze w zniszczeniu, ale ich kolor i estetyka pozostawiają wiele do życzenia. Niewątpliwe zalety to: dwa miejsca dla osób stojących (lub z wózkami), lepsze rozplanowanie wnętrza, oszczędniejsze i bardziej ekologiczne silniki umieszczone leżąco w tylnej części pojazdu, co pozwala wygospodarować dodatkowy rząd foteli i znacznie obniżyć linię podłogi w porównaniu do swoich kuzynów z serii M11.

Jelcze serii 120 pojawiły się w Szczecinie w pod koniec 1994 roku i były pierwszą dużą partią autobusów wyposażonych w standardzie w automatyczne skrzynie biegów. Pojazdy tego typu istnieją w trzech głównych seriach. Pierwsza dostawa została skierowana wyłącznie dla potrzeb zajezdni Klonowica. Oznaczona jest symbolem 120M i charakteryzuję się m. in. silnikiem MAN DO826 LUH05 (spełniający normę Euro-1), skrzynią biegów Voith oraz wyglądem zewnętrznym niemal identycznym, co seria PR110 (dotyczy to szczególnie partii 1401-1409 gdzie jedynym nowym akcentem jest zmieniona obudowa filmu - pozostałe autobusy tj. 1410-1416 otrzymały już nowsze, zaokrąglone zderzaki). Druga dostawa wyposażona została w polskie silniki SWT Mielec i manualne skrzynie biegów, zastosowano wklejane okna, nowego typu drzwi, wyokrąglone zderzaki i prostokątne światła drogowe. Autobusy zostały zakupione przez Szczecin i na fali przemian zostały wniesione aportem do nowo utworzonej szczecińsko-polickiej spółki SPPK. Oznaczono je numerami 3004-3010. Trzecia dostawa zakupiona i wprowadzona do eksploatacji w podobnym okresie to zmodernizowane autobusy dla zajezdni Dąbie, które z nieznanych przyczyn otrzymały oznaczenie 120MM/1.

Ogólnie zakupiono 23 pojazdy (34 wliczając 120MM/1), w trzech różnych odmiennie wyposażonych dostawach. Obecnie pozostaje w eksploatacji 9 sztuk: 4 w SPAK i 5 w SPPK (autobus o numerze 3010 został skasowany z powodu pożaru, a 3006 skreślono ze stanu, ponieważ stan techniczny nie pozwalał na dalszą służbę). Ze względu na większą pojemność od M11 zwykle są kierowane na bardziej obciążone linie, wyjątkiem jest tu zajezdnia Klonowica, która na życzenie klienta skierowała tego typu tabor również na linie bezpłatne.

W dniu 31 sierpnia 2007 sprzedano pierwszą "stodwudziestkę", był to pojazd o numerze 1416 który został wywieziony na lawecie poza Szczecin. Od tego czasu zajezdnia Klonowica sukcesywnie pozbywa się tego typu pojazdów, które zastępują nowoczesne Solarisy Urbino 12. Szacuje się że do końca 2009 roku SPAK wycofa z eksploatacji wszystkie pojazdy z serii 120M

Jednak rzeczywistość zweryfikowała te plany i ostatni Jelcz opuścił Szczecin dopiero 21 czerwca 2013 roku. Był to wóz 1410 - zwany przez miłośników "Grunwaldem".

na podstawie: Komunikacja miejska w Szczecinie i Policach, IGKM oraz informacji własnych opracował: konjo



Patrz także: Berliet PR100, Jelcz PR110, Jelcz M11, Jelcz 120MM/1, Jelcz M121M

Nie znaleziono pojazdów odpowiadających zapytaniu.

Najważniejsze daty:
2007
 10 lipca - Po 13 latach eksploatacji wycofano pierwszy autobus Jelcz 120M w SPA Klonowica
2001
 16 lutego - Spalił się Jelcz 120M 3010, wiozący dzieci do szkoły. Na szczęście nikt nie ucierpiał.
1997
 styczeń - Na zajezdni Dąbie rozpoczęto eksploatację 11 nowych autobusów Jelcz 120MM/1.
1994
 listopad - Rozpoczęto eksploatację autobusów Jelcz 120M.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2019 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)