Pesa 120NaS

[dodane 04.04.2011, g. 11:48 przez –– jas59, ostatnio modyfikowane: 26.09.2011, g. 11:38 przez –– X]
strona główna »
lista alfabetyczna »
baza danych »
księga taborowa »
drukuj »
« Pesa 120NPesa 120NaS2 »
Aktualizacjepokaż szczegóły »

Więcej informacji...
producent: PESA Bydgoszcz S.A
model: 120NaS
długość: 31 820 mm
szerokość: 2 400 mm (z osłonami wózków)
wysokość: 3 400 mm
ilość członów: 5
ilość osi: 6 (Bo`2`Bo`)
ilość i układ drzwi: 6 (1-2-2-2-2-1)
wysokość podłogi: 350 mm (w strefie drzwi)
liczba i moc silników: 4 x 105 kW (silniki asynchroniczne)
miejsc siedzących: 61
miejsc ogółem: 211
lata produkcji: 2010-2011
zakupiono, w eksploatacji: 6/6
porównaj z... »
Jeden pozuje, dwa jeżdżą na linii 7, a reszta śpi w zajezdni
Jeden pozuje, dwa jeżdżą na linii 7, a reszta śpi w zajezdni
800x600; 118.9 KB
zobacz więcej
120Na został wyprodukowany na potrzeby komunikacji miejskiej w kraju i za granicą jest nowoczesnym tramwajem, spełniającym rosnące potrzeby pasażerów i przewoźników. Tramwaje produkowane w Bydgoszczy – są pierwszymi w Polsce, całkowicie niskopodłogowy i jednoprzestrzenny. Nadwozie jest nowoczesne i harmonijne o dużej przeszklonej powierzchni. Kolorystyka zewnętrzną i wewnętrzną pojazdu jak i dobór siedzeń dokonywane są wspólnie z Zamawiającym.

Pojazdy posiadają zawieszenie o dwóch stopniach sprężynowania, co pozwala na duży komfort jazdy. Wózki z klasycznymi osiami, są sprawdzonym rozwiązaniem i gwarantują niezawodność oraz prostotę obsługi podczas codziennej eksploatacji. Dzięki zastosowaniu najwyższej klasy materiałów oraz doświadczeniu zdobytemu podczas budowy i eksploatacji wcześniejszych modeli tramwaje SWING cechuje wysoką jakość i niezawodność. Nowoczesna, bezpieczna i ergonomiczna kabina motorniczego zapewnia komfortowe warunki pracy, a zastosowanie systemu diagnostyki on-line umożliwia monitorowanie stanu pracy floty pojazdów w czasie rzeczywistym. Dzięki zastosowaniu systemu klasyfikacji zdarzeń motorniczy może precyzyjnie określić, sposób postępowania w każdym momencie.

Modułowa budowa tramwaju, zarówno w zakresie konstrukcji jak i wyposażenia umożliwia dopasowanie pojazdu do wymogów zamawiającego. W zależności od potrzeb przewozowych zamawiającego PESA proponuje pojazdy 3, 5 lub 7 członowe, także w wersji dwukierunkowej. Ilość miejsc siedzących waha się w granicach od 26 do 57 zaś stojących od 91 do 224 w zależności od ilości członów. Przytoczone wartości mają charakter orientacyjny (5 osób/m2) zaś ilość miejsc siedzących zależy od życzeń zamawiającego. Tramwaje przystosowane są do poruszania się po torach o szerokości 1435 mm lub 1000 mm. Prędkość maksymalna to 70 km/h.

Dzięki jednoprzestrzennej budowie tramwaj zaskakuje przestronnością wnętrza i wygodą podróżowania. Pojazd jest całkowicie niskopodłogowy, a tym samym przyjazny dla osób starszych, niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wygodny wjazd do wnętrza, także wózkiem dziecięcym umożliwia wysuwana automatycznie rampa. Komfort gwarantują układy klimatyzacji, zarówno w kabinie motorniczego jak i w przedziale pasażerskim. W trosce o bezpieczeństwo podróżujących zastosowano system monitoringu. Dla ułatwienia podróżowania we wnętrzu umieszczony został automat do sprzedaży biletów oraz system informacji pasażerskiej i emisji reklam.

Konstrukcję tramwaju wykonano w klasie wytrzymałościowej PIV (wytrzymałość na ściskanie 400 kN), zgodnie z normą PN-EN 12663. Pojazd wyposażony jest w strefę pochłaniającą energię zderzeń (tzw. strefę kontrolowanego zgniotu) zgodnie z normą PN-EN 15227:2008. Poszycie wykonane jest ze stali nierdzewnej klejonej do konstrukcji tramwaju oraz tworzyw sztucznych. Zastosowanie nowoczesnego układu napędowego daje możliwość rekuperacji (odzyskiwania) energii. Na życzenie klienta tramwaj można dodatkowo wyposażyć w zasobniki energii, co przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacji.

Zastosowany napęd daje możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach braku zasilania. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie kilkudziesięciu metrów. Szczególnie przydatne staje się to w przypadku zaniku zasilania sieci, gdy zachodzi potrzeba zjechania ze skrzyżowania lub wjechania na torowisko nie posiadające trakcji (np. hala remontowa).

W ramach zawartych kontraktów tramwaje SWING trafią również w ilości 186 sztuk do Warszawy (największy kontrakt w historii Tramwajów Warszawskich oraz PESA), i Gdańska gdzie na tory obsługiwane przez Zakład Komunikacji Miejskiej trafi 35 szt.. Ponadto dla miasta Szeged zostanie dostarczonych 9 szt. wersji tramwaju na rynek węgierski pod nazwą Csárdás. Nie wspominając o dostawie mniejszych ilości pojazdów dla Szczecina i Częstochowy.

Niskopodłogowy Swing już w Szczecinie!



Po osiemdziesięciu latach [1930] w samo południe 13 listopada 2010 roku zawitał do Szczecina pierwszy już całkowicie niskopodłogowy i na stałe, tramwaj wyprodukowany przez bydgoską firmę "PESA". Oznaczono go numerem taborowym 801 zaś zgromadzonych licznie mieszkańców Szczecina witał napis 1 SWING WITA SZCZECIN. Godzina przyjazdu tramwaju była ściśle strzeżoną tajemnicą, a chętni do zrobienia naprawdę pierwszych zdjęć tego pojazdu musieli zarwać noc, aby móc być tymi pierwszymi.

Trochę historii



W 1930 roku trafiła do Szczecina jedyna partia 15 wagonów typu LHB. Wagony oznaczono numerami od 165-179. LHB były pojazdami motorowymi, dwukierunkowymi, wyposażonymi w jedną parę dwuskrzydłowych drzwi z każdej strony, usytuowanymi na środku pudła.

Wagony te można było nazwać niskopodłogowymi, gdyż posiadały część niskiej podłogi stanowiącą około 20% całej podłogi. Pojazdy wyposażone były w dwa silniki USL-311a o mocy 62,5 kW każdy. Wagon tramwajowy mógł przewozić 74 pasażerów w tym 24 pasażerów na miejscach siedzących i 50 na miejscach stojących.

Po uroczystości przekazania tramwaju za sterami usiadł prezydent Krzystek, który przejechał, kilka metrów w przód. Następnie tramwaj cofnięto, bowiem aby mógł on wyjechać na ulice Szczecina niezbędna była jego homologacja.

Swing [120NaS] jest tramwajem w 100% niskopodłogowym przystosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych i przyjaznym dla starszych pasażerów. Jest pojazdem pięcioczłonowym o długości 31,8 metra. Może przewozić 211 pasażerów w tym 61 na miejscach siedzących. Porusza się z z maksymalną prędkością 70 km/h, ma 5 członów.

Tramwaj został wyposażony w system informacji pasażerskiej i emisji reklam. Wprawiają go w ruch silniki asynchroniczne o mocy 4x105 kW. W środku pojazd jest bardzo przestronny i wygodny w podróżowaniu, dający również poczucie bezpieczeństwa nad którym czuwa zamontowany system monitoringu.

Swing o numerze bocznym 801 po przeprowadzonych próbach na trasach linii 7 i 8 otrzymał wreszcie dokument homologacyjny z Ministerstwa Infrastruktury uprawniający do ruchu i przewozu pasażerów. Pojazd po raz pierwszy wyruszył na trasę linii 7 we wtorek 1 lutego 2011 roku.

Tramwaj również został wyposażony w automaty do sprzedaży biletów. Pierwszy automat biletowy został dostarczony i zamontowany w siedzibie zamawiającego, a pozostałe u wykonawcy tramwajów w firmie PESA w Bydgoszczy. Automaty do sprzedaży biletów dostarczyła firma PIXEL SP. Z O.O., ul. Jana Pawła II 28, Osielsko, która zaoferowała cenę 230.140,80 zł netto i, która brała jako jedyna udział w przetargu. Umowę popisano 23.11.2010.

Następne wozy 120NaS zostały dostarczone do Szczecina i wypuszczone na trasy w dniach:
802 dostarczony 31 stycznia 2011 – wyjechał na trasę 7 lutego 2011
803 dostarczony 10 lutego 2011 – wyjechał na trasę 21 lutego 2011
804 dostarczony 22 lutego 2011 – wyjechał na trasę 7 marca 2011
805 dostarczony 5 marca 2011 – wyjechał na trasę 21 marca 2011
806 dostarczony 9 marca 2011 - wyjechał w dniu 21 marca. Niestety nie miał szczęścia na inauguracji. W tym dniu o godzinie 14.45 miał kolizję na Moście Długim z pojazdem siodłowym wiozącym ponadgabaryty. Uszkodzone zostały przednie drzwi, maskownica ochraniająca nadkole i sprzęgło. Oczekuje w zajezdni na fachowców z Pesy i ubezpieczyciela. Dopiero po naprawie wróci na trasę. Tramwaj już został naprawiony. Wymieniono wspomniane wyżej drzwi, sprzęgło, plastikową maskownice i poszycie prawgo przodu pojazdu. Wyjechał na trasę linii 7 w dniu 11 kwietnia. Koszty naprawy nie są znane, prawdopodobnie pokryje je ubezpieczyciel.

Opracowanie materiału: na podstawie danych ze strony internetowej pesa, oraz wiedzy własnej Janusz Światowy


nr tab.typrok prod.rozp. eksp.zajezdniaexuwagi
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem801120NaS201001.02.2011Pogodno"Szmaragd"
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem802120NaS201007.02.2011Pogodno"Pogodny"
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem803120NaS201121.02.2011Pogodno"Filipinki"
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem804120NaS201007.03.2011Pogodno"Pionier 1909"
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem805120NaS201121.03.2011Pogodno"Rusałka"
Dostępne zdjęcie pojazduDostępne filmy z pojazdem806120NaS201121.03.2011Pogodno"Różanka"

Znaleziono: 6 pojazdów
Średnia wieku: 6.5 lat

Najważniejsze daty:
2011
 1 lutego - Debiut pierwszego wagonu 120NaS w ruchu liniowym - pojazd o numerze 801 wyruszył o godzinie 10:46 z Basenu Górniczego, obsługując 7/9.
2010
 13 listopada - Dostawa do zajezdni Pogodno pierwszego z sześciu niskopodłogowych wagonów 120NaS.

Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji wersja 3.0
Wszelkie prawa zastrzeżone.

KOMIS wersja 6.3 | © 2001-2017 by KOMIS Team | grafika i skrypty: Marcin Stefanowicz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zasady użytkowania...
Hosting strony zapewnia PROSCAPE - www.netlook.pl
Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)